Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1470696
Camel skrev:politiker utnyttjar att alla människor inte kan vara experter och för människor bakom ljuset för att "förvara" sin egen politik som ibland faktiskt på faktiska grunder kan anses vara misslyckad i relation till de mål som man anser ska uppnås.
Camel skrev:För min egen del råkar jag vara man, och jag gör mitt allra, allra bästa för att leva i verkligheten och bejaka faktiska förhållanden och alltid se i verkligen för att söka fakta.
Överst är en rent personlig åsikt och inte på något sätt någon fakta. Bara så att du är med på att du inte riktigt är fri från synd du heller. ;-)




@verdi: Okvädningsord och etiketter på folk behöver vi inte. Den här debatten är ibland lite för spänd och det jag vet du tänkt är lite skämtsamt landar så fel.
#1470699
bem skrev:Om det är prislappen även på laddhybrider som avskräcker vet jag inte men det är ju lite av en medelväg, ena foten i gamla bränsledrivna världen och andra foten i elbilsvärlden.
/Bo
För mig personligen känns hybrider som "det sämsta av dom båda världarna". Ingen ICE-motor att skryta med, och ingen el-prestanda att skryta med heller... Dom funkar som fordon, men åtminstonde jag vill ha en bil, dvs något som känns lite mer speciellt än något man bara rattar mellan punkt A och B. Men visst, en laddhybrid har ju möjligheten att ta sig från punkt A till B snabbare än en ren elbil, om det är långt nog... Och andra sidan kommer den markant kortare sträcka på el än en ren elbil, och gissningsvis kortare på bensin än en ren bensinbil, med deprimerande prestanda i båda lägena.
Tänk om dom istället kunde göra hybriderna så dom drevs av både el och bensinmotorn samtidigt(som vissa super-bilar) om man ville, då skulle det genast bli mycket mer intressant :-D

----

En bil ska kännas speciell för mig, den ska ha en "själ", och inte bara vara ett tråkigt fordon... "Men du kör ju en gammal V70, vad är så speciellt med den då?". Ptja.. Det är ju en T5a för det första.. Men inte nog med det så är det ju dessutom en 2.0T5, vilket enl. carinfo det bara finns 114st utav i sverige av årgång 97-00(jämnförelsevis finns det 1711 940 turbo -98). "Men det betyder ju inget...", nej inte för er kanske, men för mig är det något som gör just min bil lite speciell och inte bara ett fordon ;-)
#1470701
Camel skrev: lör 23 okt 2021, 11:58
Verdi skrev:Rent mängdmässigt så producerar vi redan idag mer än tillräckligt för att ladda 5 miljoner elbilar. Är ju bara att se till vår elexport.
Korrekt. Om hela bilparken ställs om till elbilar så blir det energimängder runt 10-15 TWh som behövs.
Att vi har ett litet överskott på el. Beror inte det på att vi har 6 reaktorer som går för fullt 50TWh och som ska stängas av. Och SSAb har inte kommit igång med sitt 55Twh stålverk. Och Northvolt, Cementa och Kemiindustrin i Stenungsund bla har inte dragit gång med tillsammans ett behov av ytterligare 40 Twh. Sen är det ju inte bara bilar som ska ha el, det gäller ju bussar, lastbilar, entreprenad, jordbruk, båtar och flyg.

Vi behöver ju minst 150 nya pigga TWh per år. Det är väl inte helt enkelt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1470702
Lövet skrev:
Camel skrev:politiker utnyttjar att alla människor inte kan vara experter och för människor bakom ljuset för att "förvara" sin egen politik som ibland faktiskt på faktiska grunder kan anses vara misslyckad i relation till de mål som man anser ska uppnås.
Camel skrev:För min egen del råkar jag vara man, och jag gör mitt allra, allra bästa för att leva i verkligheten och bejaka faktiska förhållanden och alltid se i verkligen för att söka fakta.
Överst är en rent personlig åsikt och inte på något sätt någon fakta. Bara så att du är med på att du inte riktigt är fri från synd du heller. ;-)
Ingen fara. Jag är medveten om att även jag har personliga åsikter. :-)
Bara för att tydliggöra:
-Jag förnekar inte klimatförändringarna
-Jag är emot Trump
-Jag röstar inte på SD
-Jag är fullvaccinerad
-Jag använder blinkers, ibland oftare än vad lagen formellt kräver
-Jag använder bilbälte, alltid
-Jag erkänner att jag micrar min mat ibland
-Jag försöker alltid argumentera faktabaserat för det som jag anser vara det riktiga
-Jag är medveten om att ingen är fullkomlig, inte jag heller
-Jag kan mycket om lite, precis som alla andra

Jag antar att det gör mig till en bättre människa. ;-) :-)
#1470703
VolvoB20 skrev:
Camel skrev: lör 23 okt 2021, 11:58
Verdi skrev:Rent mängdmässigt så producerar vi redan idag mer än tillräckligt för att ladda 5 miljoner elbilar. Är ju bara att se till vår elexport.
Korrekt. Om hela bilparken ställs om till elbilar så blir det energimängder runt 10-15 TWh som behövs.
Att vi har ett litet överskott på el. Beror inte det på att vi har 6 reaktorer som går för fullt och som ska stängas av. Och SSAb har inte kommit igång med sitt 55Twh stålverk. Och Northvolt, Cementa och Kemiindustrin i Stenungsund bla har inte dragit gång med tillsammans ett behov av ytterligare 40 Twh. Sen är det ju inte bara bilar som ska ha el, det gäller ju bussar, lastbilar, entreprenad, jordbruk, båtar och flyg.

Vi behöver ju minst 150 nya pigga TWh per år. Det är väl inte helt enkelt.
Det är sant att vi i nuläget har tillräckligt med elenergi på årsbasis. Men som jag skrev i tidigare inlägg betyder inte det att vi har effektbalans alla årets timmar. Sveriges elenergibehov spås fördubblas inom en snar framtid. Samtidigt vill regeringen (i alla fall MP) lägga ner baskraft (läs: kärnkraften) och kraftigt bygga ut vindkraften. Fortfarande kan man uppnå årlig energibalans, men svårigheterna att uppnå effektbalans blir mycket större än idag. Både produktionsmässigt och distributionsmässigt. SVK slår larm om detta i sina årliga kraftbalansrapporter. Jag litar mer på dem än vår regerings uttalanden om att vi minsann inte har elbrist och att framtidens elbehov kommer att kunna täckas av vindkraft.
#1470704
Lucif3r skrev: lör 23 okt 2021, 13:04 Tänk om dom istället kunde göra hybriderna så dom drevs av både el och bensinmotorn samtidigt(som vissa super-bilar) om man ville, då skulle det genast bli mycket mer intressant :-D
Det är ju just det som typ alla hybrider gör? Därför du kan få ut t.ex. 300-400 systemeffektshästar från en standard Volvo laddhybrid.

Problemet som jag ser är dock att man med lite mekanisk sympati väldigt sällan kommer kunna nyttja maxeffekten vid alla resor på el eftersom det skulle innebära kallstart och sedan uttag av maxeffekten ur förbränningsmotorn direkt. Så i de fallen åker man ju bara runt med "en halv elbil" så att säga :-( Då skulle jag hellre föredra en seriehybrid där elmaskinen levererar bra med effekt och förbränningsmotorn endast laddar batteriet vid behov.
#1470709
Lucif3r,
Laddhybrid är en kompromiss och en övergångsgrej innan en biltillverkare kommit över mer i produktion av rena elbilar. Dock om man har ett körmönster så det mesta av vardagskörningen kan ske på el i en laddhybrid kan den vara rätt bra för både miljön och plånboken.
Jag har en V90 T6 Recharge 2022 Plug- in hybrid.
253 hk 4 cylindrig bensinmotor med turbo (rätt törstig) och 87 hk elmotor som driver på bakaxeln.
Man kan köra på bägge och får då 340 hk. Hyfsat drag då. Man väljer körläget ”Power”. Andra valbara körlägen är ”Pure” och då kör man endast på el, på batteriet. Man kan välja ”Hybrid” om man vill och då väljer bilen mellan bensinmotorn och elmotorn efter situationen vad som kan vara lämpligast. Går även välja AWD och då får man en sorts 4-hjulsdrift fast inte riktigt lika som vanliga 4-hjulsdrivna bilar.
Volvo börjar nu vecka 47 producera sina laddhybrider med större batteri 18,8 kWh (jämfört med tidigare 11,6) och kraftigare elmotor på 145 hk (jämfört med 87 hk tidigare) och då blir Volvos laddhybrider mer attraktiva.
Jag kommer snudd på 50 km på el om bra förutsättningar ( hyfsat varm temp, kör runt 80 knyck osv), det är hyfsat. De 87 elhästarna är förvånansvärt pigga. Stadskörning och så funkar utan minsta problem på Pure körläge.
Bensintanken rymmer 60 liter och bilen drar i snitt 0,59 liter milen enl min färddator vid vanlig sansad körning endast på bensin, det kommer jag 84 mil på i alla fall. Kör man försiktigt kan nog total räckvidd på el+bensin bli snudd på 90 mil det tror jag nog.
Skall man ha en laddhybrid som går riktigt långt kan Toyota RAV4 vara ett bra alternativ: med fulladdat batteri och full tank: 121,7 mil enl Teknikens Världs test av den nyligen ( 7,1 mil på el, resten bensin).
Jag är inte redo för ren elbil än så därför blev det en laddhybrid för mig denna gång.
Visst kan det absolut vara kul med en mer personlig bil, som din Volvo Lucif3r men det tycks det blir färre som vill ha en bil med personlig prägel. Eller så tror Volvo så, för individuella val när man bygger en ny Volvo idag är nog färre än förr. Bygg XC40 eller C40 rena elbilar på Volvo Cars hemsida med Volvo Care bilabonnemang så förstår du vart vi är på väg.
Volvo vill förstås det skall vara färre val och de själva bestämma vad som är lämplig utrustning i en bil för medelbilisten. Blir billigare tillverka och så kan de utrusta bilarna till en nivå de tjänar en rejäl slant, helst via Care by Volvo för privatpersoner, för då kommer du kanske tillbaka och fortsätter hyra en Volvo igen (för det är det som det går ut på i framtiden tycks det, att hyra bilen). Nya tider numera. :-)
/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1470711
Camel skrev:Ingen fara. Jag är medveten om att även jag har personliga åsikter. :-)
Bara för att tydliggöra:
-Jag förnekar inte klimatförändringarna
-Jag är emot Trump
-Jag röstar inte på SD
-Jag är fullvaccinerad
-Jag använder blinkers, ibland oftare än vad lagen formellt kräver
-Jag använder bilbälte, alltid
-Jag erkänner att jag micrar min mat ibland
-Jag försöker alltid argumentera faktabaserat för det som jag anser vara det riktiga
-Jag är medveten om att ingen är fullkomlig, inte jag heller
-Jag kan mycket om lite, precis som alla andra

Jag antar att det gör mig till en bättre människa. ;-) :-)
För tydlighets skulle vill jag då förstås påpeka att jag definitivt håller med dig i sak i det problematiska i att ersätta stabil baskraft med intermittent vindkraft och sol. Men jag håller inte med om (inte dig främst jag vänder mig till nu)
- att det är elbilars fel att vi har höga elpriser 2021
- att det är miljöpartiets fel att vi sitter ihop med övriga länders elnät
- att det ens är miljöpartiets fel att vi lagt ner Barsebäck (de var knappast ensamma om beslutet)
#1470718
Lövet skrev:
För tydlighets skulle vill jag då förstås påpeka att jag definitivt håller med dig i sak i det problematiska i att ersätta stabil baskraft med intermittent vindkraft och sol. Men jag håller inte med om (inte dig främst jag vänder mig till nu)
- att det är elbilars fel att vi har höga elpriser 2021
- att det är miljöpartiets fel att vi sitter ihop med övriga länders elnät
- att det ens är miljöpartiets fel att vi lagt ner Barsebäck (de var knappast ensamma om beslutet)
Jag anser inte att elbilar orsakar de höga elpriser vi ser nu. De kan i framtiden t.o.m. bidra till att utjämna dem något med teknik som t.ex. V2G eller tidsförskjuten laddning. Men i stor skala kommer de ändå att förbruka en stor mängd elenergi netto. Det kommer man inte ifrån. Den elenergin ska ju till stor del distribueras ut i lokalnäten. Sannolikt behövs mycket stora investeringar för detta. Men även om elbilars laddning innebär en nettoförbrukning totalt sett, kan de ända mildra konsekvenserna av detta genom användarflexibilitet som V2G, tidsförskjutning, etc. Men i kombination med att nätet blir än mer instabilt (baskraft läggs ned, intermittent kraft byggs ut, samhällets totala elbehov ökar) med många timmars effektunderskott per år så innebär ju all ökad förbrukning problem. Fast även då kan nog elbilars laddning orsaka mindre problem än andra förbrukare i samhället. Men elbilar i stor skala kommer definitivt inte att förbättra totalen även om de sannolikt kommer att påverka mindre relativt sett än andra förbrukare som inte kan uppvisa samma användarflexibilitet.

Miljöpartiet beslutade inte om Barsebäcks stängning. Stängningen var ett resultat av bl.a. folkomröstningen, allmänna opinionsläget samt påtryckningar från miljörörelser i både Danmark och Sverige. Lite om den historien har jag skrivit om bl.a. i detta inlägg och här och här.

Om det är MP:s "fel" eller inte vet jag inte. Jag vet bara att MP som parti, då som nu, vill stänga ner all kärnkraft. Alla dagar i veckan. Man kan läsa följande i MP:s partiprogram:

"Vi motsätter oss byggandet av nya reaktorer i Sverige, eller effekthöjning i befintliga, och vill i stället påbörja avvecklingen av kärnkraften omedelbart."

MP:s plan för att ersätta kärnkraften är:

"Med en framtidsinriktad energipolitik är det möjligt att klara energiförsörjningen helt utan fossila bränslen och kärnkraft. "

Jag noterar dock att man ordmässigt särskiljer kärnkraft från fossila bränslen. Alltid något. Men det hjälper ju ändå inte.


I en motion (2001/02:N41) från MP till riksdagen 2001 rörande stängningen av B2 skrev man:

"Den strategi Miljöpartiet föreslår för kärnkraftsavvecklingen skiljer sig från majoritetens och omfattar hela avvecklingen, inte bara inledningen. Vår strategi innebär ett aktivt utnyttjande av marknadsekonomiska styrmedel för huvuddelen av kärnkrafts­avvecklingen utifrån grunduppfattningen att alla energislag skall betala sina fulla kostnader."

MP står inte för detta idag när man står bakom enorma subventioner till bl.a. vindkraften.

Vidare skriver MP i samma motion:

"Det är inte längre så att elförsörjningen är en nationell angelägenhet som innebär att bortfallet av el måste kompenseras fullt ut av åtgärder i Sverige."

Detta är helt motsatt min personliga åsikt. Enligt mig är en mycket viktig uppgift för en regering att just säkra nationens elförsörjning.

MP är och förblir ett mycket speciellt parti i denna fråga. I dag har MP oproportionerligt stort inflytande på energipolitiken av orsaker som inte har med energipolitiken i sig att göra. Jag anser inte att det är rimligt så som det utvecklar sig.
#1470812
Låg och läste Teknikens Värld (nr. 21 7okt. 2021) igår och en artikel om laddstolpar och djungeln av laddkort, appar, brickor osv.
Har ingen ren elbil (dock laddhybrid) så jag har inte satt mig in i snabbladdning och dess infrastruktur. Artikeln i tidningen är inte nån munter läsning. Kör man ren elbil och behöver resa lite längre inom Sverige (eller i Europa) är det mycket att tänka på och se upp med.
I ”Chefredaktören har ordet” står det att det finns ca. 1500 snabbladdare i Sverige om man drar gränsen vid laddare som kan ge 50 kW eller mer. Som inte är speciellt snabbt.
Av de 1500 laddpunkterna är ca. 500 riktiga snabbladdare. Av de 1500 snabbladdarna är 582 st. Teslas.
Lite otydligt skrivet av chefredaktören.
Men läget verkar väl i alla fall så att det inte står värst tätt med riktiga snabbladdare utefter Sveriges vägar.
Föreställ er att det bara fanns ca. 1500 bensinmackar i Sverige där man kunde tanka bensin och diesel. Vore inge kul.
Det är egentligen två huvudproblem vad gäller laddning på publika punkter, dels få riktiga snabbladdare, dels det röriga betalsystemet med appar, betalkort, brickor och därmed sammanhängande något röriga eller dåliga prisinformationen.
Det sistnämnda föranledde ju att Konsumentverket 2020 inledde en granskning av prisinformationen på publika laddstolpar.
Tydliga prisuppgifter innan laddning påbörjas är viktigt för konsumenten för att ta ett välgrundat beslut.
Det påpekas att det blir extra oklart när s.k. Trängselavgift tas ut, dvs. om bilen står kvar på laddplatsen när den laddats klart. Trängselavgiften kan öka ju mer belagd laddstationen är, den kan öka ju fler som ansluter till laddstationen.
Bara 2 av 10 laddkedjor hade prisinfo på laddstolpe när Konsumentverket gjorde sin undersökning.
Men de menar att kan man se priset i en app räcker det. Med laddbricka kan laddning startas och slutföras utan man fått info om priset säger Konsumentverket.
I Teknikens Världs artikel finns en sammanställning över laddkedjor. Den Volvo valt att ha samarbete med, plugsurfing (med s.k. roamingkort), och med Volvos rena elbilar får man ett plugsurfingkonto och kan då ladda t.ex. på Ionity laddstationer 3,65 kr per kWh och hos Mer för 5 kr per kWh. De priserna gäller under 12 månader efter plugsurfing-roamingkortet aktiverats. Vad som därefter gäller vill inte Volvo säga (enl. artikeln).
Själv är jag inte redo för elbil men förr eller senare blir man nog tvungen skaffa en, tills vidare är det laddhybrid jag åker i.
Tesla verkar verkligen ha försprång med egna superchargers som bara Teslabilar kan ladda från. Och framför allt de verkar fungera. Det tycks vara lite si och så än med det hos de andra aktörerna för laddstationer, verkar som det är ganska vanligt man behöver kontakta kundtjänst för att få igång laddningen på en del publika laddstationer (exempel finns i en annan artikel i samma tidning där de testar 2 elbilar och 2 laddhybrider, gällde då Ionity laddstation det var strul med då).
Det verkar som det finns mycket kvar att göra för ett rikstäckande och pålitligt laddstationsnätverk skall finnas i Sverige. Men det måste ju till annars blir det svårt för oss vanliga människor gå över till rena elbilar, om det nu blir så att rena elbilar blir snudd på det alenarådande i framtiden.
/Bo
  • 1
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 390

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...