Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1571395
De där artiklarna är inte särskilt välgjorda. Tittar man på Hertz totala försäljning av använda bilar är dessa elbilar en piss i Nilen. Men siffrorna låter höga med svenska mått mätt.

Jag fattar också att man inte vill hyra elbil eftersom fördelarna i stort sett försvinner när man ska ladda på stan hela tiden. Inte sällan är det en arbetsgivare som betalar bränslet ändå på hyrbilar.
#1574690
Derank skrev: sön 31 mar 2024, 19:23 efter Fiskers haveri tog nergången i elbilsmarknaden ny fart, fyfasiken för dom som han köpa en ny Fisker, bilen lär dö med bolaget.
Stod några rader om Fiskers bilmärke i en av de senare Vi bilägare. Hemsk läsning. Rubrik: "Fisker tappade bort köparnas pengar i månader". Vi får hoppas det inte är fler (el)bilmärken som har samma, som jag förstår det självförvållande, problematik. Man skall nog börja med att lära sig hur ett företag skall drivas, kanske borde vara körkort på det. Sen kan man förverkliga sin affärsidé och prova sina vingar om de bär eller brister. Detta bilmärke är ett ganska nytt märke och så värst långlivat tror jag knappast det blir. Det är nog lika bra vissa bilmärken lämnar bilarenan, antingen om de har förstånd till det själva eller att nån sätter dem i konken så småningom om det blir strul med betalningar av räkningarna.
#1574802
Derank skrev:Ja, konkursen är ett faktum.
Det är den väl inte riktigt? Alltså formellt. Dock är ju företaget helt rökt, därom råder inget tvivel. Jag tycker nästan lite synd om Fisker här, hade bilen kommit ut 2022 istället hade de sålt tillräckligt många för att klara sig är jag säker på. https://feber.se/bil/over-40000-persone ... an/466234/ Några pengar lär ju de här stackarna inte få tillbaka.

Däremot så ska inte detta tolkas som att elbilar som fenomen kommer ersättas med disel igen som vissa (ej någon specifik här) verkar tro. Diesel stod för 8% av försäljningen första kvartalet. Mest sålda bil i Europa alla kategorier var Tesla Model Y. Alltså inte mest sålda elbil. Mest sålda totalt.
#1574813
Lucif3r skrev:Jag tror att om något, så är det bensin/E85 som kommer komma "tillbaka" om det händer något dramatiskt med elbilarna. Det är ändock långsökt att så skulle bli fallet...
Jag tror inte det. Om en VW Passat kostar 450k och en ID4 kostar 519k, vem kommer köpa bensinbilen? Den ena är också på väg ner i pris och den andra upp så snart är vi på samma pris. Det finns väldigt lite potential i bensinbilen kvar men rätt mycket kvar i elbilen. Sen tror jag också att båda kommer finnas kvar ändå _länge_
#1574814
Istället för jättebatteri skulle en förbränningsmotor som tankas med biobränsle kunna användas som räckviddsförlängare. Bilen skulle inte ens behöva vara körbar på enbart flytande bränsle annat än i nödfall. Den skulle även kunna stå och ladda om man kör ut i obyggden så har man ny räckvidd att ta sig hem på utan att vara i behov av eluttag.
#1574818
20FJan skrev:Istället för jättebatteri skulle en förbränningsmotor som tankas med biobränsle kunna användas som räckviddsförlängare. Bilen skulle inte ens behöva vara körbar på enbart flytande bränsle annat än i nödfall. Den skulle även kunna stå och ladda om man kör ut i obyggden så har man ny räckvidd att ta sig hem på utan att vara i behov av eluttag.
Jag ser det som rätt onödigt och fördyrande med dubbla drivlinor. Mer som kan paja och dyrare service. Förbränningsmotorer mår ju dessutom inte så bra av att bara användas ibland.

Som det är nu börjar min blåsa ha kortare räckvidd än bilen. Efter kring 40-45 mil och 4h måste jag ändå stanna. Ofta även hunnit bli hungrig eller fått kaffe-abstines. Bild

På 20 minuters paus kan jag då sen köra ca 25-30 mil till beroende på årstid och hastighet.
  • 1
  • 378
  • 379
  • 380
  • 381
  • 382
  • 391

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]