Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1512995
Själv skulle jag spara minst 1500kr/månad i bränslekostnad på elbil. Men behöver ha bra fyrhjulsdrift, högre markfrigång och bra lastutrymme och då är det svårt att hitta nåt som slår fossilbilen även om jag räknar in bränslebesparingen och billigare skatten under fem år.
#1512999
ID4 AWD. Dock lite osäker på markfrigången. Det står att den bara är 16 cm. Men Enyaq som är stort sett samma bil har högre, så vet inte om det bara är någon liten oviktigt grej i designen som sticker ner på ID4.

1500 är dock ganska lite, bara ca en tank. Beroende på vad elen kostar förstås.
Senast redigerad av 1 GustavE, redigerad totalt 0 gånger.
#1513004
Begagnad E-tron eller EQE funkar också. Men nä, man kör inte ifatt det med 1500kr bränslebesparing mot en begagnad bil.
#1513324
sewen skrev: fre 23 sep 2022, 18:06 @Lövet, Just ja, en E-tron kanske skulle funka! Har en bekant som kör en sån. Får höra med honom.
Har gratis el i garaget så bara att ladda på. Grannen har laddat sin lilla hybrid i 4-5 år nu utan att nån knotat.
Tills föreningen såg de nya extrema elräkningarna trilla in där jag bodde innan :-o
#1518242
Idag försvann då miljöbilspremien. För företagsbilar spelar det ingen större roll men privatleasingpriserna på elbilar kommer nu stiga i storleksordningen 1400kr i månaden. Det kommer förstås märkas på försäljningen https://www.dn.se/sverige/regeringen-st ... ll-bilkop/

Återstår nu att se hur man tänker sig att motivera att malusskatten blir kvar. Det blir nog en uppvisning i undvikande svar ;-)
#1518245
Lövet skrev: mån 07 nov 2022, 18:33 Idag försvann då miljöbilspremien. För företagsbilar spelar det ingen större roll men privatleasingpriserna på elbilar kommer nu stiga i storleksordningen 1400kr i månaden. Det kommer förstås märkas på försäljningen https://www.dn.se/sverige/regeringen-st ... ll-bilkop/

Återstår nu att se hur man tänker sig att motivera att malusskatten blir kvar. Det blir nog en uppvisning i undvikande svar ;-)
Lär väl visst märkas på företagsbilar. Tror nog man kommer se en ökning av dieselbilar igen.

Märkligt beslut att ta när man precis gjort en del uttalande kring COP27.
#1518248
Lövet skrev: mån 07 nov 2022, 18:33 Idag försvann då miljöbilspremien.

Återstår nu att se hur man tänker sig att motivera att malusskatten blir kvar. Det blir nog en uppvisning i undvikande svar ;-)
Mja, 'eller' så är 'man' (politikerna) pragmatiska och tvingas utgå ifrån det de flesta redan 'vet'.. Att, om det verkligen är bråttom (kris tydligen) avseende främst klimatet, så kanske man kommer tvingas fördjupa sig i LCC (med prio avseende miljö/klimat) och inte slänga ännu mer skattemiljarder i sjön, för att driva på elektrifieringen av bilar.. Och istället kanske subventionera underhåll av bilar med euro5+ så att de inte skrotas i onödan.. Och /eller öka stödet till forskningen drastiskt, för att snabbare få fram betydligt mer miljö/klimatvänligare (och billigare) batterier, som finns i laboratorier (bl a hos Chalmers) sen flera år..
#1518252
Lövet skrev: mån 07 nov 2022, 18:33 Idag försvann då miljöbilspremien. För företagsbilar spelar det ingen större roll men privatleasingpriserna på elbilar kommer nu stiga i storleksordningen 1400kr i månaden. Det kommer förstås märkas på försäljningen https://www.dn.se/sverige/regeringen-st ... ll-bilkop/

Återstår nu att se hur man tänker sig att motivera att malusskatten blir kvar. Det blir nog en uppvisning i undvikande svar ;-)
För mitt företag spelar det ganska stor roll. Bonusen har ju dessutom varit ex moms så den är mer värd för företagen.
#1518256
para skrev:
Lövet skrev: mån 07 nov 2022, 18:33 Idag försvann då miljöbilspremien. För företagsbilar spelar det ingen större roll men privatleasingpriserna på elbilar kommer nu stiga i storleksordningen 1400kr i månaden. Det kommer förstås märkas på försäljningen https://www.dn.se/sverige/regeringen-st ... ll-bilkop/

Återstår nu att se hur man tänker sig att motivera att malusskatten blir kvar. Det blir nog en uppvisning i undvikande svar ;-)
För mitt företag spelar det ganska stor roll. Bonusen har ju dessutom varit ex moms så den är mer värd för företagen.
Precis.
Jag tror Kalkylen kommer svänga över till Bensin och Diesel igen för föregaten.
  • 1
  • 335
  • 336
  • 337
  • 338
  • 339
  • 390
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]