Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1456250
Fast det behövs inte. Hela poängen med WLTP är att det är ett standardiserat sätt att mäta som inte skiljer från "verkligheten". Det är idag inga nämnvärda problem att köra på en förbrukning lika eller lägre än WLTP. Det är verkligen något helt annat än NEDC.
#1456283
20FJan skrev: ons 28 jul 2021, 23:44 Poängen i diskussionen är att varken WLTP eller NEDC är relevant i det stora hela, utsläpp för bränslet eller elen innan det förbrukas räknas och även utsläpp vid tillverkning av bil och batterier.
Ja just så, och det är just det som ofta glöms bort i elbilsdiskussionen. Innan man ens kört en meter med en ren elbil eller laddhybrid har de ett koldiodisutsläpp som är ansenligt. Bil- och batteritillverkarna har en hel del att jobba på där.
Synd det knappt finns nån laddhybrid personbil diesel man kan köra på HVO100 ( fosilfritt diesel, helst tillverkat på helt "rena" råvaror inkl. helt "ren" el den el som åtgår vid tillverkningen) i Sverige. Det finns Mercedes laddhybrid som har dieselmotor, de som har "de" (diesel) i modellbeteckningen. Lite konstigt att Volvo valde bort dieselmotor i sina laddhybrider. Visst släpper en dieselmotor körd på HVO100 ut farliga partiklar m.m. men det sänker ju koldioxidutsläppen rejält jämfört med en laddhybrid som kör på bensin. Men fram till huvuddelen av bilarna är helt eldrivna kunde laddhybrider med dieselmotor körd på HVO100 nog bidra till att sänka koldioxisutsläppen en hel del. Men jag gissar att dieselmotor ses lite som en miljöbov och straffskatten i Bonusmalus i Sverige på nya bilar med dieselmotor tyder på det. Och folk kanske inte är så pigga att betala straffskatten (malus) på en laddhybrid med dieselmotor? När det kommer mer rena elbilar som man kan köra uppåt 100 mil på en laddning dör väl laddhybriderna ut så sakteliga. Då kan nog de flesta som behöver köra långt i ett svep klara sin resa på el.
För Volvos del skall de ju tillverka endast rena elbilar senast 2030 som de själva annonserat på sin hemsida så då är det adjöss med både laddhybrider och bilar med förbränningsmotor om man vill köra ny en Volvo.
/Bo
#1456285
Finns det nån elbilstillverkare som deklarerar koldioxidutsläpp i livscykelperspektiv?:

Laddhybrid:
WLPT (förbränningsmotorn)
Tillverkning batteri
Tillverkning bil
Skrotning/återvining av bil och batteri

Ren elbil:
Tillverkning batteri
Tillverkning bil
Skrotning/återvining av bil och batteri

Sen när man skall köra på el beror det ju på hur elen har skapats, med "ren" el, eller från helt eller delvis fossila källor.
Poängen är att man som konsument borde få reda på koldioxidskulden innan en elbil el laddhybrid ens rullat en meter.
Vore inte det bra? Eller är det bara jag som tycker så. Jag är ingen miljönisse men förstår ju vart allt barkar iväg med miljön så kan jag försöker dra mitt strå till stacken t.ex. vid köp och användning av bil. Bl.a. därför jag kör laddhybrid från nästa vecka (som jag skall köra på el huvuddelen av all körning utom långresor som är rätt få som blir på bensin). Men jag hade gärna velat veta koldioxidskulden innan bilen rullat en meter, innan jag bestämde vilken Volvo laddhybrid jag skulle ha. Nu vet jag inte det. Har läst att Volvo bl.a. har vissa mål i livscykelperspektivet fram till 2025. Man jag hade velat veta hur det står till nu när man skaffar en ny Volvo. Har man inte ett ansvar som biltillverkare att redovisa öppet all koldioxidutsläpp ens tillverkade bilar kan orsaka? Det kan ju göras till en konkurrensfördel om man har låga koldioxidutsläpp under bilens livscykel.
#1456289
bem skrev: tor 29 jul 2021, 09:25 .. Har man inte ett ansvar som biltillverkare att redovisa öppet all koldioxidutsläpp ens tillverkade bilar kan orsaka?
Lite svårt att veta på förhand hur elen kommer att produceras, kommer t.ex. kärnkraften i Sverige att läggas ner eller inte :P
Och någon batteriåtervinning finns ju inte på plats på länge än, den befinner sig på idéstadiet..
#1456300
Erik Å skrev: tor 29 jul 2021, 09:33
bem skrev: tor 29 jul 2021, 09:25 .. Har man inte ett ansvar som biltillverkare att redovisa öppet all koldioxidutsläpp ens tillverkade bilar kan orsaka?
Lite svårt att veta på förhand hur elen kommer att produceras, kommer t.ex. kärnkraften i Sverige att läggas ner eller inte :P
Och någon batteriåtervinning finns ju inte på plats på länge än, den befinner sig på idéstadiet..
Har du rätt i. Men det går bevisligen göra studier i alla fall, på Kia Niro i studien, så man får reda på hur mycket koldioxid den släpper ut under sin livscykel (och 20000 mil i studien). Vore intressant se en motsvarande studie på Volvo XC40 som ju finns som ren elbil, laddhybrid och bensinbil.
/Bo
#1457419
apersson850 skrev:
Malmstroem skrev:Med ränteavdrag så kostar därmed en parkeringsplats för 1 miljon ca 700:- i månaden.
Hur lång tid tänkte du dig att det skulle ta att betala den här miljonen då?
sannolikt inte alls. Beror på övrig belåning, annars på 20-30 år. Med tanke på att det kostar i storleksordningen 4000-6000kr att hyra en plats i Stockholm så är det väldigt lönsamt.
  • 1
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 380
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]