Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1292066
Derank skrev:och bor du i lägenhet är det ju helt kört, att ladda från en 10a motorvärmarstolpe går kanske, men det är ju oftast 3timmars intervall, och vad får man ihop i timmen, 1mil? på 10A
många verkar ju ha 2bilar och då är det väl inga problem men att förlia sig på en elbil och bo i lägenhet utan riktiga möjligheter att ladda är bara att glömma
Håller med, har man bara en bil och bor i lägenhet utan möjlighet till inte ens en motorvärmarstolpe, och inte kan fixa laddning på kontoret eller få samfälligheten/föreningen att godkänna att man sätter upp en laddare (om man har parkering) så är det svårt. I Norge har dom gjort det betydligt enklare regelmässigt för att få laddstolpe i garage och på parkeringsplatser, men här ligger vi lite efter där och många är beroende av att inte någon i styrelsen sätter sig emot.

Med 10A får du ihop ungefär 1 mil i timmen för en Tesla och upp mot 1,5mil i timmen för lite mindre bilar.
#1292211
Det här är mindre bra! :/ Elbolagen som många år försvarat höjningarna med att dom har stora investeringar i elnätet.. Man undrar lite vad vi betalar för.
http://www.energinyheter.se/20190111/20 ... esteringar



https://www.nyteknik.se/energi/professo ... da-6944269
Professorn efter elbolagens hot: ”Kör skrämselpropaganda”
De senaste åren har elbolagen höjt sina elnätsavgifter med mellan sex och åtta procent per år - men bara en procent har gått till investeringar.

Att hårdare krav skulle tvinga elbolagen till en lägre investeringstakt är skrämselpropaganda, hävdar ekonomiprofessorn Stefan Yard.

Enligt elbolagen är höjningen av elnätsavgifterna med flera tusenlappar om året en konsekvens av det stora investeringsbehovet.
#1292246
Det där är tyvärr ingen nyhet. Men det är bra att även lekmän blir mer och mer insatta hur kasst elnätet verkligen är, nu när den allmänna pressen börjar att intressera sig.

Investeringarna kommer minska kommande år enligt den justerade regleringsmodellen. Det kommer förstås inte överföringskostnaden för konsument att göra.
#1292260
Det är inte det som är intressant, utan det faktum att våra pengar inte går till det som elbolagen hävdat det ska gå till och har haft som anledning till att höja avgifterna.
Slutar väl på samma sätt som med bankerna att staten får gå in och lösa det med massor av pengar till slut.. Suck..

Problemet är ju inte övermäktigt och man har tagit in stora summor pengar för det, men alltså inte lagt det som bordes.
#1292288
joel80 skrev: mån 14 jan 2019, 09:08 Det är inte det som är intressant, utan det faktum att våra pengar inte går till det som elbolagen hävdat det ska gå till och har haft som anledning till att höja avgifterna.
Slutar väl på samma sätt som med bankerna att staten får gå in och lösa det med massor av pengar till slut.. Suck..

Problemet är ju inte övermäktigt och man har tagit in stora summor pengar för det, men alltså inte lagt det som bordes.
Det där är ju grundbulten i hela energi/miljö-arbetet på alla plan, det gäller inte bara el-nätet utan rubbet.

100 miljarder i energiskatter/avgifter per år och runt 1% går till att stödja förnyelsebart och 99% går till att täppa till alla andra hål i budgeten. Nu säger man att man måste höja skatten 15 miljarder till :mad: :devil: :nerd: för att få in pengar till en grön skatteväxling.

Nätbolagen har kör samma fula taktik ... höjer avgifter men använder till annat.
#1299348
SvenB skrev:Ja kanske. Norrmännen har tydligen inte helt anammat detta med el-bil

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ll-diesel/
Ett par norrmän gnäller och byter.. Expressen matar de som alltid letar.. ;)

Kolla statistik för elbilsförsälningen i Norge så ser man att det är en stadig uppgång och att det inte är nån trend med att folk skulle byta tillbaka. Faktum är att bland de flesta som kört på en en gång aldrig vill gå tillbaka till förbränningsmotor.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 390

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]