Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1288191
joysam skrev: sön 23 dec 2018, 15:35 Du menar att du startar bilen och låter den gå flera minuter pga att du har dåligt laddat batteri?

Det måste vara en av de mest ineffektiva batteriladdarna på marknaden.

När bilen är varm på sommaren drar jag ner rutorna på bilen när jag är inom räckhåll för nyckeln/bilen.

Det ventilerar ut tillräckligt tycker jag.

Å andra sidan startar jag nästan aldrig dieselvärmaren och har stängt av funktionen med tillsatsvärme.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja precis, kör fjärrstarten först och sen direkt parkeringsvärmaren.
Inte för ladda batteriet först o främst utan för att få värme i bilen givetvis.
Så det är inte en fråga om ekonomi utan fråga om ha en varm bil och slippa skrapa rutor ute och inne.
Skulle jag veva ner rutorna på bilen på sommaren när kupen har typ 50 grader och bilen har fjärrstart? :-)
Det bränsle extra som tillsatsvärmaren tar på vintern är ju minimalt, motorn kommer upp i temp snabbare också.
Alla är vi olika när det gäller nya finesser på bilarna.
av joysam
#1288199
Ja, jag tycker att det är märkligt att ofta ”trotsa” tomgångskörningsförbudet men du kan ju naturligtvis bo någonstans där det inte finns något sådant förbud.

Jag skulle dock inte vilja komma ut på gatan hemma en kall vintermorgon då alla grannar låtit sina bilar stå igång 10 minuter på tomgång bara för att de inte orkar skrapa lite is och ta på sig en mössa.

Lützens berömda dimma skulle nog ligga i lä...

Jag kan ju inte ens fjärrstarta min V60 så det är ju en ickefråga för min del.

Värmer tillsatsvärmaren även motorn eller värmer den bara kupén?
De uppgifter jag sett säger att den bara värmer kupén men jag har mer än gärna fel på den punkten.

På min förra V60 var det tydligt att bränsleförbrukningen ökade ordentligt vintertid om jag körde med värmaren jmf med om jag hade den avstängd.

Hittills har min V60 D4 dragit 4,83 de första 2400 milen, har tänkt putsa en bit till på det.
IMG_5245.JPG
IMG_5245.JPG (183.5 KiB) Visad 358 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Dex
#1288203
joysam skrev: sön 23 dec 2018, 17:24 Ja, jag tycker att det är märkligt att ofta ”trotsa” tomgångskörningsförbudet men du kan ju naturligtvis bo någonstans där det inte finns något sådant förbud.

Jag skulle dock inte vilja komma ut på gatan hemma en kall vintermorgon då alla grannar låtit sina bilar stå igång 10 minuter på tomgång bara för att de inte orkar skrapa lite is och ta på sig en mössa.

Lützens berömda dimma skulle nog ligga i lä...

Jag kan ju inte ens fjärrstarta min V60 så det är ju en ickefråga för min del.

Värmer tillsatsvärmaren även motorn eller värmer den bara kupén?
De uppgifter jag sett säger att den bara värmer kupén men jag har mer än gärna fel på den punkten.

På min förra V60 var det tydligt att bränsleförbrukningen ökade ordentligt vintertid om jag körde med värmaren jmf med om jag hade den avstängd.

Hittills har min V60 D4 dragit 4,83 de första 2400 milen, har tänkt putsa en bit till på det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det där med tomgångskörning ska man nog ta med en nypa salt för då går faktiskt avgaserna genom bilens reningsanordningar.
Kör man Parkeringsvärmare så är det nog orenade gaser som kommer ut.
Så då är frågan är vilket är sämre för miljön då?
Angående Parkeringsvärmaren så tror jag den värmer bilens värmepaket dvs. kylvattnet vilket innebär att motorn får sitt när termostaten öppnar.
Sedan får jag väl ta den "eviga diskussionen om förbrukning" igen.(allt beror på körstil)
En sådan V60 D4 går att få att ta under 0,5l/mil.
Men den körningen passar inte mig alls.
Mera uppåt 0,65-0,8l/mil skulle den hamnat med min gasfot.(finns de som har ännu högre förbrukning här på forumet på en D4)
Valet är fritt för var och en snåla eller njuta av effekten.
Kör billigt med dieseln ändå.
Det är skillnad på "Åka bil" eller"Köra bil" som en del säger.
God Jul på er. :-)
av joysam
#1288204
Avgasreningen fungerar i ger vidare första minuterna så då är det nog ändå bättre att bara kära en effektivare bränslevärmare än en ineffektiv motor.

Med fler än 1000 varv på
Mantorp (inte med V60:n...) behöver du inte tveka på om att jag gillar att köra bil.

Och därav valet att inte kunna fjärrstarta bilen.

Ville jag bara åka bil hade jag också skaffat en som kunde fjärrstartas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Dex
#1288210
Nya V60 2019 finns i D3 motor med om man vill komma under 0,49l/mil.
Men vet ej om det går att välja bort "fjärrstarten" däremot.
Användarvisningsbild
av Dex
#1288223
God Hjul på dig "joysam" :-)
Och även alla övriga forum medlemmar. :-)
av joysam
#1288224
God Hjul på dig också Dex!

Önskar dig många sköna mil, det är jag övertygad om att jag kommer ha.

D4 med sportstol, manuell låda, så små fälgar som möjligt och högprofildäck ger goda förutsättningar för det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har Auto hold aktiverat på min och 9 av […]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]