Sida 1 av 1

EU:s miljökrav

Postat: fre 09 feb 2007, 22:52
av dr mugg
Ingen som reagerat / funderat över Volvos reaktion på EU:s lagkrav på utsläppsnivåer? "Man behöver 4 - 5 år för att utveckla en ny motor som lever upp till kraven. Vi har 8 motormodeller att förändra". Hade jag varit aktieägare i Volvo (Ford) Hade jag dragit öronen åt mig. Känns som ett stenåldersföretag som inte fattat vad som kommer att sälja framöver. När man lanserar nya XC90 - V8??

Ta Toyota som jämförelse - Lexus med hybridmotor. Vad är Volvos nästa steg - V10 Hedenhös edition. Och ja, tom en Suburban kan per resenär bli miljövänlig per person om man åker 12 i den.... Men hur ofta sker det?

T5 nu - hybrid/etanol nästa gång.....

Postat: fre 09 feb 2007, 23:25
av matzen10
Medskickar lite länkar från Ford som kanske kan sprida lite ljus över miljöaspekterna Om de gröna alternativen HÄR. Och om alla "gröna" innovationer HÄR. (från Ford-koncernen alltså).

Det är en marknadsföringsstrategi att kunna leverera hybrider men de ska väl funka ordentligt oxå :wink:. Förvisso är Toyota/Hondas batteribilar först på plan men de är inte speciellt snåla för det! Det dröjer nog inte förrens fler och bättre alternativ dyker upp. T.ex. Volvos MultiFuel som ska kunna gå på 5 olika bränslen!

M V H
---> Matz

Postat: tis 13 feb 2007, 07:27
av haxpet
Dom där hybriderna som Toyota och Mazda levererar är nog inte så mycket att hänga i Julgranen, det är ju inte så stor skillnad i förbrukning och prestandan är ju dålig.

Och hur mycket effekt finns det i batterierna när man far iväg i -20, bilen går nog rätt mycket på bensinmotorn då. Men det är väl ett steg i rätt riktning. Men elbilen är något inte jag tror på, hur många kärnkraftverk tror ni det skulle behövas för att dra runt alla fordon som rullar i sverige?