Sida 1 av 1

HVO - Scania testar skarpt i personalbilar

Postat: sön 09 dec 2018, 06:00
av poseidon
Läste något förvånat att Scania testar HVO skarpt i deras personalbilar.

Kommer de skrota bilarna eller kommer begagnatköparen få ta ev motorhaveriet?

https://www.svd.se/syntetiskt-i-dieselt ... oblemfritt

Re: HVO - Scania testar skarpt i personalbilar

Postat: sön 09 dec 2018, 13:44
av Jallemet
Det kommer inte att uppstå några komplikationer, felfritt drivmedel.

Re: HVO - Scania testar skarpt i personalbilar

Postat: sön 09 dec 2018, 18:22
av SRT
Om man inte har råd eller lust att byta stod det på webbsidan SVD.Men en diesel driven personbil lär ju knappast bli mer värdefull ju längre man behåller den i dessa miljödagar.Men det hela lär väl sluta som många andra bio bränslen gjort utan att vara negativ.

Re: HVO - Scania testar skarpt i personalbilar

Postat: sön 09 dec 2018, 23:07
av Jallemet
SRT skrev:Om man inte har råd eller lust att byta stod det på webbsidan SVD.Men en diesel driven personbil lär ju knappast bli mer värdefull ju längre man behåller den i dessa miljödagar.Men det hela lär väl sluta som många andra bio bränslen gjort utan att vara negativ.
Ja, det är märkligt hur det blir.

Etanol verkar inte vara en bristvara men är dåligt subventionerad och biltillverkarna har kanske övergett konceptet helt?

HVO100 hade alla möjligheter att bli en storsäljare men biltillverkarna undviker att testa, flera har ju sagt blankt nej.
Såklart ställer ju palmolja till det samt begränsad tillgänglighet av övriga ingredienser.

Så då köper Svensson som tycker elbil är utanför komfort-zonen en bensinare med dragkrok och drar på semester.

Den där miljön skiter dom flesta i verkar det som, business as usual.

Barnen är såklart oroliga, det är ju dom som får ta skiten sen.

Re: HVO - Scania testar skarpt i personalbilar

Postat: sön 09 dec 2018, 23:19
av Derank
Bilar och miljö går inte ihop hur man än vänder och vrider det, det är att välja mellan pest el kolera. promenera är det enda riktiga om man vill tänka miljön är det gäller transport. Personligen har jag aldrig tänkt miljö när det gäller bilar just pga att jag anser att alla drivmedel/tillverkningsprocesser osv osv har något dårligt med sig i längden.

Re: HVO - Scania testar skarpt i personalbilar

Postat: mån 10 dec 2018, 06:46
av poseidon
@Jallemet, varför måste de testa då? Bilarna är ju heller inte typade för bränslet så jag antar att de även bryter mot lagen?

Re: HVO - Scania testar skarpt i personalbilar

Postat: mån 10 dec 2018, 07:57
av Jallemet
poseidon skrev:@Jallemet, varför måste de testa då? Bilarna är ju heller inte typade för bränslet så jag antar att de även bryter mot lagen?
Olagligt? Det har jag inte ens tänkt på.

Testa borde dom göra innan dom säger att det inte går, dock är ju tillgången begränsad så det räcker inte till alla dieselbilar.

PSA- motorn (1.6d) sitter i flertalet bilar, Volvo, Ford, Mazda, Peugeot och Mini och är godkänd för HVO100 av just PSA men inte av biltillverkarna så ett solklart moment 22 uppstår.

Nu är ju HVO100 dyrare än vanlig diesel och de flesta räknar kronor och ören när dom tankar så där har ju bl.a. regeringen sett till att efterfrågan är ganska låg.

Jag har rabatt via arbetsgivaren och hade antagligen åkt på vanlig diesel annars.

HVO finns ju även blandat ni den vanliga dieseln.