Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1285313
Har redan betalt min begagnade bils inköpspris i reparationer vilket jag då valde att göra i samband med dessa reparationer vilket också verkstadskillen upplyste mig om på ett fint sätt vid den senaste reparationen.Men just nu så går bilen himla bra sedan en längre tid tillbaka men har ändå bestämt att det blir inga fler reparationer av nuvarande bil när jag personligen har nått min egen personliga brytpunkt i frågan om att reparera aller köpa nytt begagnat där kostnaderna för reparationer förmodligen är en mycket individuell fråga med ett likvärt svar beroende på den enskilda individens synsätt om vad som är värt det eller ej.
#1285324
Får kosta vad det vill om det är en bil jag trivs med, mer eller mindre. Det beror snarare på vad det är för typ av reparation. Är det t ex en krockskada där bilen har blivit ramsne eller behöver få halva karossen utbytt så, nja, där går nog gränsen för mig. I det fallet skulle jag nog rädda dom delar som går att rädda (t ex motorn) och skrota resten.

"normala" reparationer, t ex bromsrenovering, kopplings eller växellådsbyte, troligen även hela motorn, så skulle jag laga den.
Men det är ju saker jag fixar själv, så det är ju bara reservdelarna som kostar. Måste man gå via verkstad så springer det såklart fort iväg i pris.

Objektivt sett skulle min V70 inte vara värd att laga om summan överskred 10k(vilket motsvarar ett kopplingsbyte på verkstad, mer eller mindre), men aldrig att jag skulle göra mig av med den bara för en sån sak.

Jag lever mycket efter "man vet vad man har, men man vet aldrig vad man får". Finns ju noll och ingen garanti att bilen man byter till är mer problemfri än den man hade.
#1285326
Lucif3r skrev: lör 08 dec 2018, 23:00 Jag lever mycket efter "man vet vad man har, men man vet aldrig vad man får". Finns ju noll och ingen garanti att bilen man byter till är mer problemfri än den man hade.
Så sant!
Har övervägt och räknat på olika nya bilar på sistone, både Volvo och annat, men den jag har idag är väl en av de sista Volvo med riktiga knappar och vred för olika inställningar.

Det är absolut inte Guds bästa bil, men vem vill chansa? :-)
#1285335
2008 handlade jag en V40-04 , körde omkring 17000 mil med den där fram till i år när jag klassade den som "slut"
Utöver service som vätskor, bromsar, stift, avgas osv så är jag tämligen säker på att rep-kostnaderna var under 1 sek/mil.
Var min "brytpunkt" finns är inte lätt att säga, står man exempelvis med ett motorhaveri på en -14 årsmodell utan maskingaranti så måste det liksom åtgärdas..
I övrigt håller jag med om "man vet vad man har...". Jösses vad mycket skrot det finns därute till salu som säljs av en anledning .
#1285342
Behöver man bilen är det ju oftast bara att gilla läget och betala, men säg 5-10 kr milen är väl vad jag lägger undan en buffert för. Något som kommer förr eller senare på alla bilar är ju AC-systemet som brukar kosta lite. Går sällan på försäkringar heller då det är korrosion eller stenskott (yttre åverkan).
#1285473
Visst är det så att man vet vad man har, och trivs man med bilen så repar man och tänker att den går ändå så bra. Har idag en repkostnad/mil på ca 3.50 men fått några lite större verkstads besök senaste året. Vilket gör att man har börjat fundera hur långt man skall gå...

Skickat från min WAS-LX1 via Tapatalk

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]