Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1284620
Hallå!
Ramlade in på ett erbjudande om att "skola om" från personbilsmekaniker till lastbilsmek...
Utbildningen är på några månader och då kompletterar jag min nuvarande kompetens.
Vad tror ni om det? Är det bättre betalt som lastbilsmek? Är man mer eftertraktad på arbetsmarknaden? Måste man ha lastbilskort? Då menar jag om eran erfarenhet säger att man allmänt bör ha lastbilskort för att få anställning på dom stora firmorna?
Är det ett tyngre och slitigare jobb på lastbilssidan jämförelsevis mot vanlig bilmek?
Berätta gärna ni som har erfarenhet eller som känner någon lastmek. Jag är jävligt nyfiken på det men somsagt så är jag inte sugen på att ta lastbilskortet, inte än iallafall.
Är det inte ekonomiskt försvarbart att omskola så fortsätter jag som bilmek för det trivs jag med (förutom när det är kallt eller när bilen är blöt och det droppar vatten i nacken :D )
#1284622
Hej. En kunnig lastbilsmek här
Det är säkert lite tuffare o ibland skitigare jobb (men det finns hjälpmedel o liftverktyg), men det blir mycket elektronik nyförtiden med. Multimeter o datorkunskap är meriterande. C-kort är rekommenderad, men inget tvång.
Beroende på företag kan det vara lite skillnad på lön. Hos oss t.ex. mycket akkordbaserad. Är man problemlösare som jag, har man inte lika mycket nyttja av denna. Gör man mycket broms och service, så tjäna man rätt bra. Men facket jobbar med en ny lönemodell.
Dessutom är det mycket mer akutjob i verkstan och planering ändras hela tiden.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Perra83
#1284635
Personligen tycker jag att ett lite "grövre" jobb är roligare.
Jag provade ett halvår att montera (från balk till färdig axel) framaxlar (Volvo lastbilar mm) men det gillade jag aldrig. Visst det är väldigt stora bromsskivor och bromsok, bromstrummor mm. Sen ska det pillas med ABS och bromsslitagekablar inget avancerat men ändå.
Lite tungt och skitigt jobb föredrar jag men alla är vi olika.
av Knatch
#1284674
Perra83 skrev: ons 05 dec 2018, 16:26 Personligen tycker jag att ett lite "grövre" jobb är roligare.
Jag provade ett halvår att montera (från balk till färdig axel) framaxlar (Volvo lastbilar mm) men det gillade jag aldrig. Visst det är väldigt stora bromsskivor och bromsok, bromstrummor mm. Sen ska det pillas med ABS och bromsslitagekablar inget avancerat men ändå.
Lite tungt och skitigt jobb föredrar jag men alla är vi olika.
Ja det kan oxå vara kul med lite omväxling även om jag inte jobbat så länge med personbilar. Vet du tillexempel hur efterfrågan på lastmekar är och vilka kvalifikationer man bör ha när man söker jobb som nyexaminerad mek?
Tänkte mer på att vissa bransher knappt vill ta i en nyutexaminerad och man får gå länge som "lärling" innan någon på riktigt törs anställa en.
Vissa bilverkstäder söker ju folk med minst 5 års dokumenterad erfarenhet efter utbildning och det är ju lite svårt att få när många har börjat kräva det.
För mig tog det sin lilla tid innan nån vågade prova mig och ge mig en anställning.
Jag vet inte vad det beror på och undviker att skita ner tråden med politik men kan det ändå inte bero på anställningsvillkor och lagar? Det är möjligtvis svårare nu att bli av med "fel folk" jämfört med förr eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1284684
Personsbilsmekaniker är ju bara aggregatbytare nu för tiden ändå så, finns ju inget roligt eller utmanande i sånt jobb... Så finns det mer praktiskt/mekaniskt jobb på lastbils-sidan så kör på det. ... Fast även på lastbilar är det väl mest aggregatbyten och mjukvaruändringar det handlar om nu för tiden misstänker jag.... Kanske t om ännu mer än på personbils-sidan. Rullar ju ändå väldigt många personbilar i sverige som är så pass gamla att det krävs riktig felsökning och reparationer.

Sen är väl extra utbildning aldrig fel heller, öppnar ju lite fler dörrar oavsett. Du förlorar ju inte personbilsmekaniker-utbildningen bara för att du "skolar om" ; )

Slutligen så går ju samhället mer och mer mot praktisk erfarenhet över fina pappers-utbildningar, vilket både är bra och dåligt... Ger dom med mindre pappers-utbildning en "rättvis" chans att hitta ett bra jobb, samtidigt som det sätter käppar i hjulen för dom nyutbildade som söker sitt livs första jobb. Det är ju tämligen omöjligt att få erfarenhet när ingen vill anställa någon utan erfarenhet :p
Och just "mekaniker" finns det alldeles för många av som knappt hittar ratten på bilen utan en dators hjälp, vilket säkert höjer ribban för att bli anställd en hel del, på gott och ont.
Men men, det är en diskution för en annan tråd.
#1284689
Hej igen. Olika verkstäder har olika krav och uppfattningar vad en nyanställda bör kunna. Hos oss gäller det och kunna jobba självständigt efter några veckor/månader, då vi inte har bemanning som kan kolla och hjälpa dig jämt. I detta ingår också att du kan hålla reparationstider som systemets standardtider föreslå. Stillestånd kosta kunden ju extra utöver fakturan han får av oss.
Dessutom ser vi ju gärna att du kan datorer (läsa felkoder, programmerar, mm.) och vet vad som är bak o fram på en multimeter. Och jättegärna får du har ett inre driv att utveckla dig. Det kommer nya grejer hela tiden och den kan vara ut i marknaden innan det kommer ut till PV sen.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


P.S. Posted före har också visa ord att säga. Det finns många mek ute som inte vet vad det gör nu för tiden utan dator t.ex. Kan en laga bilar utan mycket backjobb och utan slösa inte med tiden jämt, så är det en bra början och får oftast en chans hos oss.
av Knatch
#1284708
Jo det är klart att en extrautbildning är en bonus. Men är det ingen vidare efterfrågan så är det bortkastade pengar iform av förlorad inkomst då jag måste ta tjänstledigt om de nu omfattas av tjänstledigheten.
Visst är det så, det är mycket reservdelsbyteri som jag håller på med varje dag. Många gånger får jag inte lägga ner så mycket tid på felsökningen även om jag är på gång att hitta felet men behöver lite mer tid. Väldigt synd tycker jag men ibland kommer det in en bil som man får tänka till både en och två gånger tills man kommer på felet eftersom att datorn pekar på helt ologiska fel.
Skulle vara kul om någon här jobbar som lastbilsmek och kan berätta lite om "miljön" och hur ni fick jobbet
#1284727
Från våran sida är det alltid nån filial som söker (Finnvedens LV).
Hur är en vanlig arbetsdag då? Jo, det kan jag berätta. Denna vecka t.ex.:
På måndagen hade kört dvs. tester med datorn, mätat CAN-länk med oszilloskop för att utesluta att bromsvarningen i displayen vid provkörningen (felkod på chassi-CAN) kunna vara orsaken till växlingsfelet. Sedan var lådan nere vid lunchtid och diagnosen klart efter jag plockade reglagehuset på denna. --> ny låda beställt. under eftermiddag hjälpte jag en kollega och koppla in extraljus. Medan han skruvade på nya lampor på taket satt jag i hytten och plöjade igenom elschema för att hitta helljussignalen vi ville använda. Då det är digitala strömbrytare på LIN-länk måste man kolla, vart själva signalen kommer ut sen...
Under tisdag förmiddag monterade jag upp den byteslåda, då axelbromsen på den föregående låda slutat fungera och i det här fallet va reservdelsgaranti på själva lådan vi byte i oktober redan. Annars skulle det blivit renovering kanske. Eftermiddag kom en kund in, där kundmottagaren och jag kollade upp, varför backljuset inte går medan den främre arbetsljus, som går på samma strömbrytare ljuser som vanligt. Efter ett par tester med provlampa, hitta relä o säkringar så kom vi fram, att det kopplades ihop med släpets backljus genom släpvagnsanslutning ngn. gång med en enledare bara rakt över. Betyder ju, att det varit fel på det nån gång innan och den där enledare är en fuskad snabbfix. För mer felsökning va han inte beredd på då vi kunde konstatera att relä, mm. känns ok och det är skit i kabelmatta som kan tar flera timmar. Så han åkte hem då han inte va från trakten.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

#1284731
Själv är jag med i yrket sedan 2007. Gick "tunga fordon" på en Tysk yrkesskola efter gymnasieskolan. Var 3 år lärling fram till 2010 och flyttade med påskriven arbetskontrakt till Sverige efter examen. Nuförtiden är jag nyckelmek, det är en sorts teamledare inom Volvo-världen.
Får en del tid på mig att felsöka oftast, ibland delas det upp i flera besök, så kunden inte tappar så mycket tid o pengar. Skulle helst har bekräftelse innan jag byter ut något, men inte alltid jag får den chansen. Det lagas lite grejer på plats, men det bytes en del också. Många av oss har sitt specialområde. Vissa kan hydraulik o påbyggnad, andra är smed och banka på plåt o chassi hela tiden och vissa som jag gör mycket elektronik, drivlina, osv.


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]