Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1284022
MickeM skrev:Jag gillar din idé Jonas, och säkert många med mig!

Men sen kommer lagliga byrokratin, och framförallt den Svenska avundsjukan in.
Världen är sjuk.
Skatteverket förmånsbeskattar ju tom kalla pizzor och fuktiga tält i skogen åt frivilliga brandsoldater i en kristid.
Fixar man då bilen åt grannen, kanske bara med arbetsbyten som betalning, är man nog en fullvärdig skurk!
I dag är man ju bara hjälte, om man är bra på att spela fotboll eller ishockey. Överhölj dom med GULD!
Brandsoldater och vårdpersonal sparkar vi på. Dom ska veta sin plats.
Hjälpa grannen med snöskottning och belönas med något så trivialt som fikabröd är säkert olagligt i Sverige. Svartjobb.
Den teoretiska rådgivning vi ger i vanliga trådar är säkert en sorts laglig gråzon. Avskys säkert av motorbranchen.
Men att handgripligen hjälpa någon mot ersättning i någon form, är inte genomförbart i sverige på det viset.
Och inte via ett forum.
Tyvärr.
Så jävla sant!
Senast redigerad av 2 Knatch, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1284136
Knatch skrev: sön 02 dec 2018, 19:11
SvenB är du så radikalt bokstavstrogen den svenska lagboken? Vafan har du med hans sjukskrivning att göra?
Annat var det förr, när man kunde tänka utanför boxen, se mellan fingrarna och låta människor vara just människor.
Vá fan hoppar du på mig för Knatch? Jag har inte berört trådskaparens sjukskriving. :mad:
av NilsO
#1284183
Hrm, för att återgå till den sansade tonen.

Jag tycker verkligen om att meka med min bil. Men det är avkoppling och njutning – inte effektiv produktion. Jag gör precis vad jag vill, hur jag vill, när jag vill, och det får ta den tid det tar. Om jag gör fel (och det gör jag ganska ofta) så är det inte värre än att jag får göra om det från början.

Skulle det tillföras en person som väntar på att bilen ska bli klar, är oroad över vad delarna ska kosta, kanske skulle ha synpunkter på förhållandet kaffedrickande – praktiskt arbete, och inte är helt med på att det mesta bara kan utföras när man sovit gott, vädret är behagligt och lusten finns, så skulle jag nog inte längre se någon mening med det hela.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1284274
Jag ser inget fel i att få ersättning för något man gör, t ex hjälper grannen med snöskottning som tidigare nämnt. Man har dessutom rätt att jobba/tjäna lite pengar trots att man är sjukskriven/sjukpensionär eller liknande. Det finns en tydlig gräns för hur mycket man får tjäna innan det blir avdrag på ersättningen(runt 6000kr/år om jag inte minns fel, inte mycket, men mer än inget).

Tvivlar starkt på att f-kassan ens skulle bry sig för 1 sekund om det kom in en rapport på "kalle, sjukskriven, skottar snö åt sin granne och får gratis kaffe/mindre summa pengar varje gång!" :p
Man lär nog skotta vääääääldigt mycket snö innan det skulle bli ett problem.
Sen spelar det noll och ingen roll om man är sjukskriven, sjukpensionär, arbetare eller soffliggare. Tar man betalt för ett jobb och inte deklarerar för det är det lika "olagligt"/svartjobb oavsett hur man får sin månadsinkomst/lön. Så tänk på det nästa gång ni hoppar ur stolen för att någon sjukskriven/etc nämner ordet pengar. Det är INGEN skillnad mot om ni själva skulle ta betalt för samma sak utan att deklarera för det.


Det enda jag motsätter mig mot i den här tråden är just att använda forumet för att mer eller mindre annonsera sig som "verkstad"(brist på bättre ord, så ta det inte ordagrant!). Har absolut ingenting med hurvida man är sjukskriven eller ej att göra.
av Knatch
#1284528
SvenB skrev: mån 03 dec 2018, 10:10
Knatch skrev: sön 02 dec 2018, 19:11
SvenB är du så radikalt bokstavstrogen den svenska lagboken? Vafan har du med hans sjukskrivning att göra?
Annat var det förr, när man kunde tänka utanför boxen, se mellan fingrarna och låta människor vara just människor.
Vá fan hoppar du på mig för Knatch? Jag har inte berört trådskaparens sjukskriving. :mad:
Mitt fel som citerade fel. Jag ber ödmjukast om ursäkt!
av Leopold
#1284538
Lucif3r skrev:...Det enda jag motsätter mig mot i den här tråden är just att använda forumet för att mer eller mindre annonsera sig som "verkstad"(brist på bättre ord, så ta det inte ordagrant!). Har absolut ingenting med hurvida man är sjukskriven eller ej att göra.
Jag håller med om den principen, att forumet ska handla om kunskapsutbyte och inte förmedling av tjänster på en grå marknad.

Rent krasst så innebär detta kunskapsutbyte även att det kan förmedlas hjälp att anskaffa och installera piratkopierad programvara och att ordna kopierad hårdvara, jag tänker på Vida + Dice.

Så vi som pysslar med detta är inga helgon precis ur upphovsrättslig synvinkel men: det sker för privat bruk. Och så länge det handlar om det så tror jag inte detta är ett problem alls för bilverkstäder, branschen, Volvo.

Snarare tvärtom: att det faktiskt går att som vanlig hemmapulare ställa diagnos på sin hyfsat moderna bil och hitta lösningar är något som kan öka varumärkets attraktivitet, särskilt i begagnatleden när garantiåtaganden etc blir irrelevanta med tiden.

Dock: skulle man som privatperson försöka börja slå mynt av detta och erbjuda relaterade tjänster mot betalning så träder man enligt min mening in i andra domäner som är betydligt mer kontroversiella, detta kan få tråkiga konsekvenser för de vanliga "hemmapulare" som befolkar detta och liknade forum.

Jag vill gärna behålla detta forum som ett ställe där man som konsument, bilägare kan utbyta tips, råd, kunskap för att sköta sin bil. Handelsplatser för verkstadstjänster finns det gott om och det ser jag som en helt annan historia, lyder under andra premisser.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1289817
Lucif3r skrev:Tvivlar starkt på att f-kassan ens skulle bry sig för 1 sekund om det kom in en rapport på "kalle, sjukskriven, skottar snö åt sin granne och får gratis kaffe/mindre summa pengar varje gång!" :p
Man lär nog skotta vääääääldigt mycket snö innan det skulle bli ett problem.
Risken/chansen att dom på egen hand skulle få reda på det är ju liten men om du är sjukskriven för ett fysiskt handikapp och samtidigt skottar snö kan du få jobbiga frågor. Det har florerat flera såna fall i media.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1291771
Virusvarning på länken :-(

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]