Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1283797
Jag har märkt att många på forumet ha problem. (ofta därför man tittar in här)

Många måste lämna in sina bilar på service eller laga något för man inte har tid eller kunskap. Och då lita helt på verkstaden som alltid bytet ut till nytt och oftast är det dyrt.

Många är föräldrar, studenter, arbetslösa mm men ändå måste ha en rullande bil och helt enkelt måste lämna in bilen ändå om man inte har pengar.

Jag tex har tre ungar och är hemma mycket. Jag skulle aldrig kunna lämna in bilen.
Nu kan jag skruvar och gör det nästan varje dag med min eller andras bilar (så pass jag klarar med kroppen)

Varför inte ha en tråd när man skriver sitt fel, eller vad man vill ha hjälp med eller kanske besiktat bilen och fått några tvåor man vill ha hjälp med. För en billigare peng än verkstäderna.

Glöm i så fall inte skriva var i landet i bor.
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1283821
Jonas_latt skrev:Jag har märkt att många på forumet ha problem. (ofta därför man tittar in här)

Många måste lämna in sina bilar på service eller laga något för man inte har tid eller kunskap. Och då lita helt på verkstaden som alltid bytet ut till nytt och oftast är det dyrt.

Många är föräldrar, studenter, arbetslösa mm men ändå måste ha en rullande bil och helt enkelt måste lämna in bilen ändå om man inte har pengar.

Jag tex har tre ungar och sjukskriven. Jag skulle aldrig kunna lämna in bilen.
Nu kan jag skruvar och gör det nästan varje dag med min eller andras bilar (så pass jag klarar med kroppen)

Varför inte ha en tråd när man skriver sitt fel, eller vad man vill ha hjälp med eller kanske besiktat bilen och fått några tvåor man vill ha hjälp med. För en billigare peng än verkstäderna.

Glöm i så fall inte skriva var i landet i bor.
Skriv gärna var du bor, och heter. Är du sjukskriven så är det inte lämpligt att jobba med andras bilar. Försäkringskassan vill nog gärna ha ett samtal med dig, skulle jag tro...
av Jonas_latt
#1283825
Vill du veta var jag bor för att anmäla mig. Tur vi e trevliga. Antar att du inte vet var jag bor. Och att hjälpa släkt och vänner med e sina bilar är väl inte olagligt?
Användarvisningsbild
av SRT
#1283828
Väldigt vänligt av dig "Jonas" att vilja hjälpa de som tycker bilverkstäderna är för dyra.Om sedan hjälpen ska bestå i att betala för samma hjälp som ibland redan finns på forumet kostnadsfritt lär det kanske bli lite svårare. :-)

För övrigt så tycker jag du gott kan lägga dig på soffan lite då och då i ett land som t ex fortfarande efter två månader sedan valet inte har en regering men där alla dessa politiker fortfarande har fin fina löner.Var ju någonstans nu häromdagen någon politiker ville höja sin lön med över 30 000:- i månaden.Man lever inte som man lär i detta land vilket tyvärr avspeglar sig mer och mer på hur delar av landets befolkning ändrat attityd till hela strukturen de senaste åren. :-/
av Jonas_latt
#1283829
Jo ibland e allt ett skämt.

Jo men byta växellåda, turbo, bromsar, lacka någon skada mm är svårt att läsa sig till. Men detta va bara ett förslag. Att man kanske kunde ha någon tråd om just få hjälp. Säger inte att just jag ska hjälpa någon. Men ibland är det skönt att alternativ finns
Användarvisningsbild
av SvenB
#1283830
Jonas_latt skrev: lör 01 dec 2018, 15:31 Och att hjälpa släkt och vänner med e sina bilar är väl inte olagligt?
Nej inte om det är släkt och vänner. Men att annonsera/ söka verkstadshjälp på ett forum tyder inte att det är det. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1283835
Forumet är inte till för att tjäna pengar, forumet är till för att dela med sig av sina kunskaper, komma med ideer och ge lite vägledning.

... Sen att vissa vägrar ta till sig infon som ges, eller rent av kräver att vi SKA lösa dennes problem, är en annan 5a.
Användarvisningsbild
av Derank
#1283844
Herregud alltså ts kommer med en idé och genast ska någon ifrågasätta varför han är sjukskriven ( vad fan har vi med det att göra ) och nästa filur börjar gaffla om att här ska det minsann inte tjänas pengar på att erbjuda hjälp.

Bra idé Jonas. Själv kan jag skruva men då jag skruvar i mitt jobb dagligen blir det att jag lämnar in bilen oftast om det är nåt fel. Man tappar lite av meklusten privat då man jobbar,med det.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av MickeM
#1283993
Jag gillar din idé Jonas, och säkert många med mig!

Men sen kommer lagliga byrokratin, och framförallt den Svenska avundsjukan in.
Världen är sjuk.
Skatteverket förmånsbeskattar ju tom kalla pizzor och fuktiga tält i skogen åt frivilliga brandsoldater i en kristid.
Fixar man då bilen åt grannen, kanske bara med arbetsbyten som betalning, är man nog en fullvärdig skurk!
I dag är man ju bara hjälte, om man är bra på att spela fotboll eller ishockey. Överhölj dom med GULD!
Brandsoldater och vårdpersonal sparkar vi på. Dom ska veta sin plats.
Hjälpa grannen med snöskottning och belönas med något så trivialt som fikabröd är säkert olagligt i Sverige. Svartjobb.
Den teoretiska rådgivning vi ger i vanliga trådar är säkert en sorts laglig gråzon. Avskys säkert av motorbranchen.
Men att handgripligen hjälpa någon mot ersättning i någon form, är inte genomförbart i sverige på det viset.
Och inte via ett forum.
Tyvärr.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]