Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1283714
Ollehoff skrev:om jag kollar lite på nätet så verkar diesel vara dyrare 1 kr skillnad.
Med din körsträcka kommer inte bensin eller diesel vara särskilt avgörande. Drivmedelskostnaden kommer vara väldigt liten del av dina totala kostnader. Värdeminskning, service och försäkring kommer vara betydligt större del av kostnaderna.

Lek med siffror:
Inköp 200k
Inbyte 120k efter 36 mån = 2222kr /mån
Förs 8k/år = 667kr / mån
Service+rep 8k/år = 667kr / mån
Skatt 2k = 167kr /mån
Drivmedel 1000 mil = 0,65x15x1000 = 821kr /mån

821 /4544 = 18% av kostnaderna per månad.
#1283747
Jag har varit nere på 600 mil per år med en XC70 D5 -12.

Det var inga som helst problem med den bilen. Så länge du med jämna mellanrum kör lite längre så hinner partikelfiltret rengöras. Om du aldrig kör längre sträckor så är diesel sämre än bensin, men enbart kortkörning är inte bra för en bensinare heller.

Som begagnatköpare får du ta någon av de bilar som finns. Vissa modeller har i princip bara sålts med diesel under de senaste åren.

Diesel eller bensin är inte det första jag skulle välja efter. Titta efter en bil du vill ha istället.
Användarvisningsbild
av joel80
#1283764
En elbil tar inte stryk av korta resor.. Köp en Ioniq, E-golf, Zoe, Leaf, E-NV200 eller nya Kona Electric. ;)

Men känner du inte riktigt för det steget än håller jag med de ovan.. Bensin är nog vettigare för dig.. Eller ev en T4F. :)
av Lövet
#1283802
joel80 skrev:En elbil tar inte stryk av korta resor.. Köp en Ioniq, E-golf, Zoe, Leaf, E-NV200 eller nya Kona Electric. ;)

Men känner du inte riktigt för det steget än håller jag med de ovan.. Bensin är nog vettigare för dig.. Eller ev en T4F. :)
Krävs laddmöjlighet och garag dock för ett drägligt ägande. Men de har börjat komma ner i trevliga pengar nu till slut https://www.kvd.se/auktioner/vw-e-golf- ... 15hk-23580
Användarvisningsbild
av joel80
#1283868
Sant, har man inte någonstans att ladda kontinuerligt blir det mindre smidigt.

Och prismässigt blir det mer ekonomiskt om man kör mer än dig. Jag som gör ca 3000mil per år kan ju spara in runt 30 000kr per år bara i soppakostnad.

Har du hittat nån vettig bensinare eller T4F än då? :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1283934
joel80 skrev: lör 01 dec 2018, 19:11 Och prismässigt blir det mer ekonomiskt om man kör mer än dig. Jag som gör ca 3000mil per år kan ju spara in runt 30 000kr per år bara i soppakostnad.
Om du köper en ny snåldiesel I samma storlek som Leafen som bara toppar 140 km/h som Leafen gör och inte ens klarar en dragkrok så lär du åka på 0.4 l/m och då landar du på bränsle för 19.000 på ett år.

Leafen lär du köra upp el för 5000 kr på ett år i. Så mellanskillnaden borde vara 14.000 kr per år om man ska jämföra likvärdiga bilar.

Jag har räknat på det en hel del då min sambo skulle kanske behöva bilpendla till jobbet och leaf är ett alternativ.
Användarvisningsbild
av joel80
#1283959
Svårt att se att jag skulle hitta en bil i storlek som nya Leafen med samma härliga vrid (toppfart är inte speciellt viktigt.. Att ha en bil som är kvick i starterna känns viktigare) som drar under 0.6l/mil.
Det blir ca 10kr milen. Ca 30k för 3000mil.. Mer om dieselpriset går upp.
Kostnaden för el räknar jag med ca 3000kr som mest. Kommer ladda riktigt billigt med Tibber (halva priset) och deras "smarta" laddning.

Sen har vi skatten på en dieselbil, som ofta är några tusenlappar. Och dyrare service, oljebyte, högre slitage på bromsar (p.g.a att man med elbil ofta regenererar via motorn istället för att använda skivbromsarna).

Min värdeminskningskostnad blir också väldigt liten i jämförelse med nu. Där hjälper bonusen till rätt mycket.

Men TS lär inte komma upp till de besparingarna då det ju handlar om färre mil. Isåfall måste man räkna på fler år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1283969
Ok, Om 0-100 är topp-prioriterat för dig så tycker du nog att din elbil är överlägsen en snåldiesel. Jag hade fått för mig att du arbetspendlade Gävle - Stockholm, och dessutom hade en husvagn och var en stor miljövän, inte att du var någon rödljusraceare.

Jag har inte dragit någon fullgasrepa 0-100 på flera månader så för mig är accet i en diesel fullt tillräckligt
Användarvisningsbild
av SRT
#1283978
Skulle mer än gärna köpt t ex en Tesla om kapitalet fans när jag gillar dessa framtidsbilar och accelerationen som dessutom blir ännu bättre än nuvarande turbo femma.Men allt blir begagnat med tiden och även dessa elbilar.

Gör fullgaskörningar med pysande dumpventil så ofta det går om humöret är det rätta för det är ju så himla roligt att jaga ikapp alla dessa Audi och BMW med bortskrapade emblem. :-)
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.