Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#1281535
Hej alla.
Har en nybyggd verkstad som jag tänkte inhandla en billyft till.
Hade först tänkt mig en tvåpelarlyft men är nu mer inne på en saxlyft.

Tänkte höra mig för lite vad ni har för erfarenheter.
Två alternativ som jag har tittat lite på:

Twin busch TW S3-19
42 000kr
http://www.twinbusch.se/saxlyft/45-saxl ... 02425.html

Pela 506431 från verktygsboden
30 000kr
https://verktygsboden.se/saxlyftar/saxl ... de-3000-kg

Någon som har erfarenhet från något av dessa märken?
Andra tips på vad man ska tänka på vi köp av billyft?
Andra förslag?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1281568
Vad ska du göra i verkstaden? Byta olja, koppling, bromsar, hjullager osv då är väl saxlyft bra.

Om man ska laga rost och svetsa i golv o trösklar, då är ju en pelarlyft med rörliga armar bäst.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1281577
Pelarlyft känns ju mer stabila överlag, frilägger (nästan) hela undersidan, är i många fall billigare än motsvarande sax-lyft, och lyfter i regel högre. Nackdelen med dom är ju i första hand att dom tar mer plats, kräver högre i tak och blockerar dörrarna.

Saxlyftar har fördelen att vara mindre - ofta "mobila" t om. mao kan man flytta dom om det skulle behövas utan att riva halva garget. Dom blockerar inga dörrar heller. Går att använda i garage med lägre tak, vilket inte pelarlyftar kan - iaf inte optimalt.

Personligen skulle jag satsa på 2-pelarlyft om takhöjden och platsen finns. Känns överlag som en bättre investering.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#1281594
Har fyra meter i takhöjd.
Just plåtarneten är väl det som jag ser som en nackdel med saxlyften och givetvis priset 50-100% dyrare.
Men att man slipper pelare ivägen känns som en stor fördel.
Med saxlyften får man även enkelt en höj och sänkbart arbetsbänk som bonus.

Vanligaste jobben blir nog däckbyte, service och diverse vanliga reparationer.
Någon projektbil i framtiden är väl inte helt osannolik heller.

Har ni några tankar om märke på lyften.
Eller är det ungefär samma på dessa modeller tillverkade i Kina?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1281608
Har ingen uppfattning om specifika märken.

Men jag har just nu behov av att byta bromsledningar och bränsleledning på en bil. Dessa går längs insidan av tröskeln på båda sidor. Med saxlyft så kommer man ju inte åt överhuvudtaget.

Saxlyfter verkar ju väldigt populära på service verkstäder där man hissar 100 tals bilar upp och ned varje månad för olje, broms och däcksbyte tex. Men ska man göra större/längre tids rep så är det bättre med pelarlyft med rörliga armar så man kommer åt.
Användarvisningsbild
av Mr B
#1281633
Jag har köpt en sådan här lyft:

https://skaneimporten.se/butik/verkstad ... yft-3-ton/

Enkel och billig kinalyft, men den gör sitt jobb! Jag har lågt i tak så jag kan inte ha en 2-pelare ändå, så det var ett ganska enkelt beslut. Har haft den drygt ett år, och är nöjd än så länge! Tröskellådorna kommer man inte åt, och bränslefiltret på V70:n som sitter vid bakhjulet är lite lurigt, men annars har jag inte hittat något direkt problem med en saxlyft. Det är fritt mellan hjulbanorna så det går bra att komma åt motorn på undersidan för oljebyte tex, och även avgas går bra. Det är tröskellådorna som sagt.
av majzoo
#1281756
Såg reportage i den lokala tidningen idag (Skövde) om denna firman som byggt nya lokaler.
Hade tydligen oxå hållt på med verkstadsutrustning i 20år. Kan ju vara bra om man behöver få tag i några delar eller tillbehör.

http://www.spikenservice.se
av achilleos
#1376722
Funderar på om en saxlyft i kombination med typ en sådan här;

https://verktygsboden.se/motorcykellyft ... yft-135-kg

skulle funka bra för växellådsbyten? De normala växellådslyftar jag hittar är anpassade för högre lyftar. Tex denna;

https://verktygsboden.se/vaexelladsdomk ... 9ZEALw_wcB

har en minhöjd på 117 cm vilket inte funkar så bra ihop med en saxlyft som lyfter ca en meter. En MC-lyft däremot, som den ovan, lyfter ca 40-90 cm. Man bör ju då kunna hissa upp MC-lyften max, släppa ner lådan på den och sedan sänka ner MC-lyften i botten och sedan baxa ut den åt nåt håll. Man gör sedan omvänt för att montera tillbaka lådan.

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]

Löjliga priser XC70

Priset på XC70 har stora inslag av spekula[…]