Lite Volvo nostalgi (nostos)
Postat: fre 16 nov 2018, 17:03
SRT skrev:Volvo 480 hände det ju att man mötte ibland.Ofta med bara en strålkastare uppe.Själv hade jag en Volvo 142 -73 som första bil.Ganska bra på sin tid men tyvärr med en motor som var allt annat än kör inspirerande."Hände att man mötte", det står ju en sån i garaget...
lennarte skrev: ↑mån 19 nov 2018, 07:40 Byggde mig en gång om en Volvo PV -62. Nästan ingen rostlagningar (norrlandsbil), dock 4 ny skärmar och front + huv (krockskade). Monteradei en bit av ett tak med sollucka i från en VW 1300 (passade nästan 100) Hellackerades både in och utvändigt. J jag bytte bromsarna till Girling från en Amazon sport -66 (med servo), overdrive växellådan från samma liksom tändlåset (det var rattlås på den). Motorblocket tog jag från en -68 Amazon som skurit och det borrades till B20 standardmått, topplocket från en -74 144 som Planades 5 mm. Vevaxel och vevstakarna var orinal (-68) men balanserades, riktades och nya bussningar i. Kamaxeln blev en Volvo "D" och förgasare blev 2 st dubbla Weber DCOE.Härligt ljud i dubbla webrar. Hade en Ascona A med dubbla webrar annan kam och grenrör. Gav ca 130 hk. Men ljudet. från förgasarna. Sällan man hör det numera.
Vem är det som påstår att en B20 motor är trött?????
Herrejävlar vad denna bil gick![]()
Detta var i slutet på -70-talet så dessa c:a 120 (kanske lite mer) hk jag fick ut var då ganska mycket (ungefär som dåtidens värstingar 144 GL (insprutning D-Jetronic) som som hade c:a 130 har jag för mig och BMW 2002 hade 140 hk (också Weber DCOE, eller Solex typ DDH)
Som en jämförelse med idag så kostade skärmarna till PV-n c:a 250 kr st och fronten (tror jag) 600 kr
Mr B skrev:Kul att den är i (hyfsat) skick när det stora flertalet förmodligen redan mött ett slut på närmsta skrot.SRT skrev:Volvo 480 hände det ju att man mötte ibland.Ofta med bara en strålkastare uppe.Själv hade jag en Volvo 142 -73 som första bil.Ganska bra på sin tid men tyvärr med en motor som var allt annat än kör inspirerande."Hände att man mötte", det står ju en sån i garaget...![]()
Inköpt 1996 och fortfarande hyfsat OK.
lennarte skrev:Byggde mig en gång om en Volvo PV -62. Nästan ingen rostlagningar (norrlandsbil), dock 4 ny skärmar och front + huv (krockskade). Monteradei en bit av ett tak med sollucka i från en VW 1300 (passade nästan 100) Hellackerades både in och utvändigt. J jag bytte bromsarna till Girling från en Amazon sport -66 (med servo), overdrive växellådan från samma liksom tändlåset (det var rattlås på den). Motorblocket tog jag från en -68 Amazon som skurit och det borrades till B20 standardmått, topplocket från en -74 144 som Planades 5 mm. Vevaxel och vevstakarna var orinal (-68) men balanserades, riktades och nya bussningar i. Kamaxeln blev en Volvo "D" och förgasare blev 2 st dubbla Weber DCOE.Min 144:a var också ganska snabb (på den tiden) med dubbla SU förgasare ha ha ... och för att någon tidigare ägare bytt från automat till manuell låda utan att byta bakaxel vilket resulterade i att fyrans växel lät som om man hade treans växel i med ungefär samma varvtal vilket ju gjorde att den stack snabbare än andra liknande versioner.
Vem är det som påstår att en B20 motor är trött?????
Herrejävlar vad denna bil gick![]()
Detta var i slutet på -70-talet så dessa c:a 120 (kanske lite mer) hk jag fick ut var då ganska mycket (ungefär som dåtidens värstingar 144 GL (insprutning D-Jetronic) som som hade c:a 130 har jag för mig och BMW 2002 hade 140 hk (också Weber DCOE, eller Solex typ DDH)
Som en jämförelse med idag så kostade skärmarna till PV-n c:a 250 kr st och fronten (tror jag) 600 kr
SRT skrev:Min 144:a var också ganska snabb (på den tiden) med dubbla SU förgasare ha ha ... och för att någon tidigare ägare bytt från automat till manuell låda utan att byta bakaxel vilket resulterade i att fyrans växel lät som om man hade treans växel i med ungefär samma varvtal vilket -ju gjorde att den stack snabbare än andra liknande versioner.Jag hade original bakaxel (4,10) så den varvade mätaren ut enkelt. Sedan hade jag M41 overdrivlåda så det var en "teoretisk" toppfart på 220 km/tim. Så fort körde jag aldrig och jag hade ingen varvräknare men den fortsatte varva efter mätaren bottnat (180 km)
Fassan hade en gång en PV Sport men var sporten satt på den funderar jag fortfarande över nu mer än femtio år senare.Möjligt att det var R läget på växelspaken (rally).
Mr B skrev:Inköpt 1996 och fortfarande hyfsat OK.