- mån 29 okt 2018, 18:59
#1277451
Är det en myt att om man kör en bil ofta så håller den längre?
Eller sagt på ett annat sätt: Bilen kan gå sönder om du kör den sällan.
Saken är den att jag kör min bil "sällan", bara på helgerna, då jag har gångavstånd till jobbet.
På helgerna så åker jag till min sommarstuga som ligger 10 mil bort och susar då fram på E6an här på Bästkusten i 110 knyck.
Nu har jag ägt min bil i tre år och den är på verkstaden för femte gången nu... $$$$$$
Jag är skeptisk till att bilen går sönder mer om jag låter den stå ute än om jag skulle ha kört den varje dag. Delarna slits u mer om jag kör med bilen...
Nu har jag ju en bil som tyvärr är känd för problem, en V50 från 2011.
Följande fel i turordning har uppstått:
Byte av partikelfilter när bilen gått 6000mil.
Byte av parkeringsvärmare samtidigt som PF bytet.
Byte av kopplingen
Spridare 1 fick kortslutning.
Nu har spridare 4 gått sönder...
Har även bytt batteriet, och knappen till varningsblinkern som hakade upp sig. Billarmet har gått igång lite då och då och jag misstänker att batteriet i sirenen börjar ta slut.
PF och kopplingen kan vara kopplade till varandra och tyda på att den förra ägaren körde bilen korta sträckor och slirade på kopplingen?
Är det normalt att spridarna nu går sönder vid snart 8000 mil?
Flera av de folk jag har sagt att felen uppstår på grund av att jag kör bilen sällan... man jag kan inte få ihop det i mitt huvud....
Så, myt eller ej?
Eller sagt på ett annat sätt: Bilen kan gå sönder om du kör den sällan.
Saken är den att jag kör min bil "sällan", bara på helgerna, då jag har gångavstånd till jobbet.
På helgerna så åker jag till min sommarstuga som ligger 10 mil bort och susar då fram på E6an här på Bästkusten i 110 knyck.
Nu har jag ägt min bil i tre år och den är på verkstaden för femte gången nu... $$$$$$
Jag är skeptisk till att bilen går sönder mer om jag låter den stå ute än om jag skulle ha kört den varje dag. Delarna slits u mer om jag kör med bilen...
Nu har jag ju en bil som tyvärr är känd för problem, en V50 från 2011.
Följande fel i turordning har uppstått:
Byte av partikelfilter när bilen gått 6000mil.
Byte av parkeringsvärmare samtidigt som PF bytet.
Byte av kopplingen
Spridare 1 fick kortslutning.
Nu har spridare 4 gått sönder...
Har även bytt batteriet, och knappen till varningsblinkern som hakade upp sig. Billarmet har gått igång lite då och då och jag misstänker att batteriet i sirenen börjar ta slut.
PF och kopplingen kan vara kopplade till varandra och tyda på att den förra ägaren körde bilen korta sträckor och slirade på kopplingen?
Är det normalt att spridarna nu går sönder vid snart 8000 mil?
Flera av de folk jag har sagt att felen uppstår på grund av att jag kör bilen sällan... man jag kan inte få ihop det i mitt huvud....
Så, myt eller ej?
Senast redigerad av 1 PhilipO, redigerad totalt 0 gånger.