Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PhilipO
#1277451
Är det en myt att om man kör en bil ofta så håller den längre?
Eller sagt på ett annat sätt: Bilen kan gå sönder om du kör den sällan.

Saken är den att jag kör min bil "sällan", bara på helgerna, då jag har gångavstånd till jobbet.
På helgerna så åker jag till min sommarstuga som ligger 10 mil bort och susar då fram på E6an här på Bästkusten i 110 knyck.
Nu har jag ägt min bil i tre år och den är på verkstaden för femte gången nu... $$$$$$
Jag är skeptisk till att bilen går sönder mer om jag låter den stå ute än om jag skulle ha kört den varje dag. Delarna slits u mer om jag kör med bilen...

Nu har jag ju en bil som tyvärr är känd för problem, en V50 från 2011.
Följande fel i turordning har uppstått:
Byte av partikelfilter när bilen gått 6000mil.
Byte av parkeringsvärmare samtidigt som PF bytet.
Byte av kopplingen
Spridare 1 fick kortslutning.
Nu har spridare 4 gått sönder...

Har även bytt batteriet, och knappen till varningsblinkern som hakade upp sig. Billarmet har gått igång lite då och då och jag misstänker att batteriet i sirenen börjar ta slut.

PF och kopplingen kan vara kopplade till varandra och tyda på att den förra ägaren körde bilen korta sträckor och slirade på kopplingen?

Är det normalt att spridarna nu går sönder vid snart 8000 mil?

Flera av de folk jag har sagt att felen uppstår på grund av att jag kör bilen sällan... man jag kan inte få ihop det i mitt huvud....

Så, myt eller ej?
Senast redigerad av 1 PhilipO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1277454
Sällan är inget större problem. Du kör ju dessutom rätt långa sträckor. Skulle vara batteriet då om du inte underhållsladdar det någon gång ibland. Och möjligtvis om det är en diesel och du inte omsätter innehållet i tanken någorlunda ofta. Men kör du 20 mil var och varannan helg borde inte det vara ett jätteproblem heller.

Köra ett par kilometer till jobbet så att bilen aldrig får bli varm däremot är döden.
av Lockis
#1277469
Skulle väl dock påstå att en bil består av delar som rör på sig och om dem inte får röra på sig och smörjas upp med jämna mellanrum så kan det ju skapas korosion osv vilket i sin tur kan leda till att vissa saker lever mindre tid. Det finns ju också en del bussningar och gummi detaljer som definitivt behöver röras för att inte torka och spricka.
Dock så ser jag inte att det skulle vara ett problem med just din bil om den nu rullar 10 mil åt gången ett par gånger i månaden.
Användarvisningsbild
av Derank
#1277471
Myt. sedan beror det såklart på, om du ställer undan bilen i 40år lär alla packningar och annat gummi torkat ut, men annars är de nog rätt så lungt. har en bekant som haft en S60R i 10år och knappt kört den alls, sist hade den gått 100mil mellan besiktningarna och det ett par år sedan, sedan dess har den bara stått, bilen såldes nyligt och den tuffar vidare hos den nya ägaren utan problem
av Leopold
#1277489
Själv skulle jag inte kunna tänka mig att köpa en bil som bara gått något hundratal mil mellan besiktningarna.

För mig så indikerar detta allvarliga problem som jag definitivt inte har lust att befatta mig med. Se till att använda prylarna eller sälj av så snabbt som möjligt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1277492
Finns tusentals entusiastbilar som knappt rullar alls,och inte mår de dårligt för det. Samma person som sålde S60Ren har en amazon Favorit som jag sett rulla 2gg på 20år, senast i Somras, hur länge han har haft bilen vet jag ej.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1277494
Det beror ju helt på hur bilen står. Ställer man bara bilen rakt upp och ner oskyddat så JA, den kommer ta skada. Det första är bromsarna som kommer rosta ihop tämligen omgående, ett par månader eller så.
Fjädring och leder som inte rör på sig regelbundet kan slitas ut i förtid när dom väl börjar röra på sig igen. Fukt och kondens letar sig in i motorn och sabbar oljan, kylsystemet börjar korridera, packningar och vakuumslangar börjar torka(vilket dom iofs gör även med bilen rullandes).

Förvarar man bilen skyddat och välvårdat är slitaget minimalt och garanterat mindre än om bilen hade rullat 2000mil om året.

Småkörningar, t ex åka 1km för att handla lite och sen tillbaka, är det som sliter absolut mest på bilen. 10mils sträckörning en gång i veckan och övriga dagar stillastående sliter knappast onormalt mycket på bilen.

Så det är väl varken myt eller ren sanning, utan snarare ett starkt "det beror på".
av Lövet
#1277537
PhilipO skrev:Är det en myt att om man kör en bil ofta så håller den längre?
Eller sagt på ett annat sätt: Bilen kan gå sönder om du kör den sällan.

Saken är den att jag kör min bil "sällan", bara på helgerna, då jag har gångavstånd till jobbet.
På helgerna så åker jag till min sommarstuga som ligger 10 mil bort och susar då fram på E6an här på Bästkusten i 110 knyck.
Nu har jag ägt min bil i tre år och den är på verkstaden för femte gången nu... $$$$$$
Jag är skeptisk till att bilen går sönder mer om jag låter den stå ute än om jag skulle ha kört den varje dag. Delarna slits u mer om jag kör med bilen...

Nu har jag ju en bil som tyvärr är känd för problem, en V50 från 2011.
Följande fel i turordning har uppstått:
Byte av partikelfilter när bilen gått 6000mil.
Byte av parkeringsvärmare samtidigt som PF bytet.
Byte av kopplingen
Spridare 1 fick kortslutning.
Nu har spridare 4 gått sönder...

Har även bytt batteriet, och knappen till varningsblinkern som hakade upp sig. Billarmet har gått igång lite då och då och jag misstänker att batteriet i sirenen börjar ta slut.

PF och kopplingen kan vara kopplade till varandra och tyda på att den förra ägaren körde bilen korta sträckor och slirade på kopplingen?

Är det normalt att spridarna nu går sönder vid snart 8000 mil?

Flera av de folk jag har sagt att felen uppstår på grund av att jag kör bilen sällan... man jag kan inte få ihop det i mitt huvud....

Så, myt eller ej?
Din körning är snarare utmärkt ur "slitagesynpunkt" så nej det är inte din körprofil som orsakat problemen. Att lämna en bil stillastående utomhus i flera månader är dåligt men att lämna bilen en vecka är ingenting.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1277639
Lucif3r skrev: tis 30 okt 2018, 01:48 Det beror ju helt på hur bilen står. Ställer man bara bilen rakt upp och ner oskyddat så JA, den kommer ta skada. Det första är bromsarna som kommer rosta ihop tämligen omgående, ett par månader eller så.
Fjädring och leder som inte rör på sig regelbundet kan slitas ut i förtid när dom väl börjar röra på sig igen. Fukt och kondens letar sig in i motorn och sabbar oljan, kylsystemet börjar korridera, packningar och vakuumslangar börjar torka(vilket dom iofs gör även med bilen rullandes).

Förvarar man bilen skyddat och välvårdat är slitaget minimalt och garanterat mindre än om bilen hade rullat 2000mil om året.

Småkörningar, t ex åka 1km för att handla lite och sen tillbaka, är det som sliter absolut mest på bilen. 10mils sträckörning en gång i veckan och övriga dagar stillastående sliter knappast onormalt mycket på bilen.

Så det är väl varken myt eller ren sanning, utan snarare ett starkt "det beror på".
Det där skriver jag under på, så sant som det är sagt!
Mina entusiastbilar rullar alldeles för lite men är förvarade skyddat och i de flesta fall tempererat året om. Finns inte tillstymmelse till bekymmer på grund av detta förutom "parkeringsplattor" på däcken, men dessa försvinner efter en mycket kort sträckas körning.


Mike
Användarvisningsbild
av SRT
#1277766
Egen erfarenhet av bilar som förvarats ute på en grusgång pga nyköp under åren har varit att de börjat rosta fortare, fått problem med bromsarna, särskilt bak samt i något fall fått fukt inne i bilen.Har därmed upplevt att så länge en bil rullat lite längre sträckor med jämna mellanrum samt varit parkerad inne så har den levt ett betydligt bättre liv.En bil består ev en massa rörliga delar och likt en människa som bara blir sittandes en längre tid så bryts bilen ner sakta men säkert om förvaringen är av fel sort.Att din bil som då rullar fram och tillbaka ca 20 mil i veckan skulle lida av längre förvaringsproblem tvivlar jag stark på.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]