Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1277772
Lucif3r skrev:Det beror ju helt på hur bilen står. Ställer man bara bilen rakt upp och ner oskyddat så JA, den kommer ta skada. Det första är bromsarna som kommer rosta ihop tämligen omgående, ett par månader eller så.
Fjädring och leder som inte rör på sig regelbundet kan slitas ut i förtid när dom väl börjar röra på sig igen. Fukt och kondens letar sig in i motorn och sabbar oljan, kylsystemet börjar korridera, packningar och vakuumslangar börjar torka(vilket dom iofs gör även med bilen rullandes).

Förvarar man bilen skyddat och välvårdat är slitaget minimalt och garanterat mindre än om bilen hade rullat 2000mil om året.

Småkörningar, t ex åka 1km för att handla lite och sen tillbaka, är det som sliter absolut mest på bilen. 10mils sträckörning en gång i veckan och övriga dagar stillastående sliter knappast onormalt mycket på bilen.

Så det är väl varken myt eller ren sanning, utan snarare ett starkt "det beror på".
Ja, nu räknar jag kallt med att entusiastfirdon förvaras i ett torrt garage.

Självklart muppar en bil ihop om den står utomhus i några år. Det fattar ju en femåring.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av PhilipO
#1279330
Ursäkta mitt sena svar men idag gav försäkringsbolaget klartecken för att byta ut de tre kvarvarande spridarna i bilen och jag behöver bara betala 5000 i självrisk... igen...
Så efter att ha bytt, Partikelfilter, parkeringsförvärmare, koppling, alla 4 spridare, batteriet och varningsblinkers knappen så borde det inte dyka upp några mer problem med Bettan (aka Volvo V50)?? *host*
Jag fick iofs en etta på sprucken skydsbälg höger fram.. som tydligen skall kosta 2-3000 riskdaler...
Jag ljuger inte när jag säger att jag är lite trött på bilar.. Kanske borde köpa mig min drömbil, Amazon, då det inte finns så mycket som kan gå sönder på den.
Jag kan ju för kattsingen sitta brevid B20:an i motorutrymmet utan problem (typ) medans i V50 får jag ha handskar på mig för att skära mig på de sylvassa plåt konsollerna som finns där...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1279489
Jag tror faktiskt du överskattar hur "enkla" amazon är. Visst är dom enkla rent mekaniskt och har relativt lite el, MEN, på bekostnad av allt vad diagnostik heter, en motor som behöver justeras väldigt ofta för att gå helt optimalt, ingen garanti att den ens startar på vintern utan mycket övertalning, hemsk komfort i jämnförelse, och inte direkt roliga att "hålla hastigheten" med mitt på vintern t ex. Det finns mycket som kan(och kommer) gå sönder på en amazon, betydligt mer än vad du själv tror. En gammal amazon är inte i närheten av lika förlåtande när något felar. En modernare bil kan, trots att halva bilen är ur bruk, oftast fortfarande rulla tillräckligt för att du ska kunna stanna på ett säkert sätt, ofta kan du t om ta dig hem. Går något fel på en amazon så står du där du står.
Objektivt sett så finns det ingenting på en amazon som är bättre än bilar från sent 90-tal och frammåt. Amazoner har sin charm och kult-status helt klart, men att skaffa en för att dom är "enklare" är helt fel tankesätt.

Det låter som att du har haft extrem otur med V50in, och det är alltid surt. Jag hade liknande historia med min gamla 945a - en bil många påstår aldrig går sönder (hah!). Den käkade växellådor(100% otur att jag fick dåliga lådor när den första böts, 4 lådor senare så gick den kanon dock), smällde relän, samt smällte hela säkringsboxen (vilket inte är så ovanligt iofs, dock inget många vill medge). Igen, objektivt sett, finns det inget på en 945a som är bättre än min nuvarande V70 -97. Jag kommer troligen skaffa mig en 945a igen dock, trots "oturen" med min förra, helt enkelt för att gillar den modellen - inte för att den är bättre eller enklare.

Vill du ha en amazon så ska du givetvis skaffa dig en, men du bör tänka om ang. "enkelheten" av dom. Du kommer bara bli besviken annars.
av MickeM
#1281926
Ännu en myt att spräcka!

Efter att ha kört otaliga bilar från 70 och tidiga 80talet kan jag skriva under på vad "Lucif3r" säger.
Det var INTE bättre förr.
Lättskruvad kan också ifrågasättas.

Förgasare med Choke så den går som en kråka till hygglig drifttemperatur.
En stor konst att justera så den gick skapligt, OCH med godkänd CO.

Rost

Krånglande brytarspetsar och tändningsinställningar.
Kunde spöka lite när som helst, trots hyggligt nya delar.

Rost

AC? Haha Haha! En tvåstegs fläkt som blåste blygsamt. Man tyckte till och med att "fotluckorna" hjälpte stort. (140 & 240)
Så desperat var man.

Rost

Oxiderade elkontakter var vanligt. Oskyddade flatstifthylsor satt utsatta.
Som byggt för trubbel.

Rost

4vxl låda = +3000varv redan i 90 knyck. Lådor med "overdrive" var hårdvaluta.
Över 100km gick inte att föra vanligt samtal, pga motorljud och vindbrus.

35Ah generator som knappt pallade tre 55w extraljus.

Durrande från kardan om inte knutarna var tipptopp.

Bakhjulsdrift, så 1dm snö var trubbel på riktigt i backarna.
Sladda var kul,(en stund) men man vill faktiskt komma fram också....
Bakåt i lite lutning var att glömma.

Sa jag rost?

Men som hobbyfordon? Oja. Hit med en!
Till vardagen? Uuu nej!

940 serien är bättre än 70 och 80-talarna givetvis, men jag tror nyare Volvo spöar dom i tillförlitlighet.
av Lövet
#1281952
MickeM skrev:Ännu en myt att spräcka!

Efter att ha kört otaliga bilar från 70 och tidiga 80talet kan jag skriva under på vad "Lucif3r" säger.
Det var INTE bättre förr.
Exakt. Nästan hela "det var bättre förr" argumentet kan härledas till att man glömt bort allt som var dåligt förr.
av NilsO
#1281970
Det fanns en sak som var bättre förr, nämligen värmen. Särskilt i Volvo var den bättre förr. Eller kanske inte ”bättre” – ”mer våldsam” är snarare rätt ord.

I 240 (med fungerande termostat) kan det bli outhärdligt varmt redan några minuter efter kallstart, nästan hur kallt det än är ute.

Och jag minns från när jag var barn att det ofta var just outhärdligt varmt i 240, eftersom genomsnitts-240-ägaren aldrig riktigt begrep vad de mystiska budskapen på klimatreglagen betydde. Man satte alla reglagen på något man trodde skulle kunna tänkas betyda ”mycket värme” och sedan hissade man ner fönstren när det blev för plågsamt.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1281978
Minns en a mina första vintrar med körkort. Runt -25 när jag skulle åka och jobba i min 240. Körde och väntade på att dra på värmen så att motorn skulle få upp tempen. Så när jag såg att motorn började bli varm så drog jag på full värme. Efter 10 minuter tog det slut på varmluft så jag tänkte vad är fel nu? Tills jag fick se temp ägaren som nu var nere på kall. Så bra värme så motorn hade kallnat
av MickeM
#1282012
Min första bil var en vit 1970 Volvo 142 B20.
Visst kom det snabbt ökenhetta, men luftflödet var så dåligt att det var kallt i baksätet länge.
Lite bättre flöde blev det om man öppnade ventilationsrutan i dörren. (En trekantig ruta som vridöppnades separat från sidorutan)
Men då blev det satans kallt åt vänstra handen på den tunna backelit-ratten.
Den ratten byttes sedermera mot en sportratt, men då kunde man inte vrida 165profil hjulen stillastående.

Elbakrutan (extrautrustning ) fick knappt fram ränder i frosten efter 3mils åkande till stan.
Med den påslagen, dimmade halvljuset ner på tomgång av spänningsfall i 45Ah Tudorbatteriet.

Det var inte rullbälten så dom landade i snöslask och annan smuts på golvet för baksätet.
Jättekul att trä på sig sen...

En Cometradio med papp-högtalare i dörrarna (extrautrustning) som knappt överröstade den sjungande bakaxeln...

Ahh, Mindre ljuva minnen börjar komma fram....
Förlåt!
Nog med Offtopic.
Myter var det!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1282623
Jag skulle vilja påstå att ju äldre bilen är ju sämre mår den av att stå still, de ska helst får röra på sig med jämna mellanrum för att fortsätta fungera som vanligt.
Nyare bilar är inte lika känsliga, mest för att det mesta fortfarande är i gott skick men också för att konstruktionerna i många fall är bättre på de flesta grejerna.


Har alltid gillat 240 skarpt och haft över 50st och haft otroligt kul med dessa, men sen jag började köra 850/V70 så skulle jag aldrig i mitt liv få för mig att gå tillbaks till 240 som bruksbil.
Man glömmer snabbt allt negativt och det man kommer ihåg är ganska skönmålat, ungefär som lumpen... ;)

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]