Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1275859
Som turist i Stockholm då och då så undrar jag varför det ska behöva vara så mycket privatbilism i centrala Stockholm? I Stockholm finns det ju oändligt med pendeltåg, tunnelbana och bussar som går ofta och oftast i tid.

Och luften i Stockholm behöver verkligen förbättras. Snyter man sig efter ett stockholmsbesök så blir det svart i näsduken. Man blir alltid lika glad när man kommer hem igen, och kan andas ren(are) luft.
#1275868
Sen är det många som har företags/leasing/tjänstebilar, som varken påverkas av tullar, parkeringar eller andra avgifter.
Varför då åka kollektivt lixom...?
För många går tidsvinsten före allt annat, vilket jag kan ha stor förståelse för.
Kollektivtrafiken i Stockholm bygger på att man i 9 fall av 10 måste in till city och byta, antalet tvärförbindelser utanför stan (som oftast är mer tidsbesparande) är hyfsat lätträknade
#1275883
fjohan82 skrev:Sen är det många som har företags/leasing/tjänstebilar, som varken påverkas av tullar, parkeringar eller andra avgifter.
Som förare av leasing eller tjänstebil (förmånsbil) beskattas man numera och även företaget får betala skatt och sociala avgifter...så denna förmån är på väg bort om det inte redan är avskaffat.

/Thomas
#1275893
Funk skrev:
fjohan82 skrev:Sen är det många som har företags/leasing/tjänstebilar, som varken påverkas av tullar, parkeringar eller andra avgifter.
Som förare av leasing eller tjänstebil (förmånsbil) beskattas man numera och även företaget får betala skatt och sociala avgifter...så denna förmån är på väg bort om det inte redan är avskaffat.

/Thomas
Det är nog sant att du betalar skatt och sociala avgifter, men jag tvivlar starkt på att du som förare betalar mellan 45-55 kr milen i skattade pengar som varje mil kostar en privat förare totalt för motsvarande bil så det är fortfarande en förmån att ha tjänstebil, men det är klart har du inte behov av bil privat kan det ju kännas orättvist, men få företag tvingar på dig en tjänstebil, det går att förhandlabort med lön och pensioner.
#1275916

Allinug skrev:Bekvämlighet, status och tidsvinst? Är det det som får folk att vilja krypköra genom Stockholm varje dag?
Har du någon annan idé om varför?

Åker sällan in i gröten numera, håller ett behörigt avstånd på 30 mil.

Jag erkänner att jag har möjlighet att åka kollektivt även i byhåla, dock är jag lat för det kräver 16km promenad efter tågresan.
Detta eftersom jag bor i skogen och jobbar på ett industriområde 6 mil bort så anslutning med buss finns helt enkelt inte.

På hemvägen får jag vänta 40 min på tåget.

Samåkning är uteslutet för alla på jobbet bor i olika skogar.
Samåkning typ pool går också bort p.g.a. oregelbundna arbetstider.
#1275933
Det är många som pendlar inte till Stockholm från orterna i närheten. Ska du ta dig in från Norrtälje, Enköping, Nyköping så är ofta bil det enda realistiska alternativet. Det finns inte bostäder i "centrala" Stockholm så det räcker till alla som arbetar där.

Det är därmed inte så mycket status som absolut behov som får folk att ta bilen. Alternativet är ofta att skaffa ett boende som respektive inte har råd med. Visst finns det undantag -- men för den stora majoriteten så tror jag faktiskt att det är behov som styr att man tar bilen in till staden.

Själv cyklar jag. Det går fortast, men då bor jag bara 12 km från jobbet.
#1275959
För mig är det absolut bekvämlighet, status vet jag inte, bryr mig inte så mycket om det blir V90 eller Astra till jobbet.
Jag har 45 km och två byten med buss och tåg för att ta mig till jobbet, det är för mig 2 för mycket, på vägen till jobbet
vinner bilen över kommunala färdmedel tidsmässigt , men hemresan går nog på ett ut.
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]