Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1276258
Jallemet skrev: mån 22 okt 2018, 23:26 Hur fungerar det på Horns/Fleminggatan då, är det någon lokaltrafik?
Ja, på Hornsgatan går bla stombuss 4 som är en av Europas mest belastade busslinjer och på Fleminggatan går bla stombuss 1.
Båda busslinjerna har hög turtäthet och det finns även nattbusstrafik på dessa gator.
Sen är det inte så långt att ta sig till mål utmed dessa gator om man åker med T-bana...
#1276265
troubleshooter skrev:
Funk skrev:
fjohan82 skrev:Sen är det många som har företags/leasing/tjänstebilar, som varken påverkas av tullar, parkeringar eller andra avgifter.
Som förare av leasing eller tjänstebil (förmånsbil) beskattas man numera och även företaget får betala skatt och sociala avgifter...så denna förmån är på väg bort om det inte redan är avskaffat.

/Thomas
Det är nog sant att du betalar skatt och sociala avgifter, men jag tvivlar starkt på att du som förare betalar mellan 45-55 kr milen i skattade pengar som varje mil kostar en privat förare totalt för motsvarande bil så det är fortfarande en förmån att ha tjänstebil, men det är klart har du inte behov av bil privat kan det ju kännas orättvist, men få företag tvingar på dig en tjänstebil, det går att förhandlabort med lön och pensioner.
Skulle kanske varit tydligare med vad jag menade. Tullar och vägavgifter ingår numera inte i förmånsvärdet utan betalas separat. Skattats har det ju alltid gjort för bilen, och i det förmånsvärde bilen fick ingick tidigare tullar och liknande vilket det då inte längre gör.

/Thomas
#1276285
troubleshooter skrev: sön 21 okt 2018, 10:22 Det är nog sant att du betalar skatt och sociala avgifter, men jag tvivlar starkt på att du som förare betalar mellan 45-55 kr milen i skattade pengar som varje mil kostar en privat förare totalt för motsvarande bil så det är fortfarande en förmån att ha tjänstebil, men det är klart har du inte behov av bil privat kan det ju kännas orättvist, men få företag tvingar på dig en tjänstebil, det går att förhandlabort med lön och pensioner.
Har inte tjänstebil längre, men innan när jag hade det kostade det ca 5000 kr i skattade pengar per månad för min XC70 (förmånsvärde+löneavdrag). Då är inte bränsle inkluderat.

Jag körde drygt 100 mil i månaden privat, så det kostade runt 60 kr/ månad / mil att ha tjänstebil, (körde aldrig där det var trafiktullar eller gratis parkering). Så så himla förmånlig är det inte för alla.

Blev så himla innerligt förbannad på alla avundsjuka idiot-muppar som tyckte jag alltid skulle köra "för du har ju tjänstebil så du åker ju gratis."... att det kostade mig 60 kr/mil kunde de aldrig få in i sina huvuden.
#1276309
Att det kostade dig så pass mycket per mil berodde ju till stor del på att du hade så låg andel privat körning. Det är lite skevt ibland kan jag tycka. Ju mer man kör med tjänstebilen i tjänsten desto mindre "lönar" det sig.

Förstår också till viss mån att man inte kan ha regler som passar alla, då blir det för snårigt, men just här känns det märkligt.


För dig blev ju dock inte varje extra mil 60kr mer. Alltså om du skulle kört 120mil privat så hade väl inte din fasta månadskostnad ökat utan bara bränslekostnaden?
#1276324

fjohan82 skrev: Ja, på Hornsgatan går bla stombuss 4 som är en av Europas mest belastade busslinjer och på Fleminggatan går bla stombuss 1.
Båda busslinjerna har hög turtäthet och det finns även nattbusstrafik på dessa gator.
Sen är det inte så långt att ta sig till mål utmed dessa gator om man åker med T-bana...
Vad fint, då är det ju inte bara elände.

#1276334
Idag har jag åkt förort->skeppsholmen>södertälje>förort. Lycka till att göra det med 4ans buss ;-)
#1276383
VolvoB20 skrev:
troubleshooter skrev: sön 21 okt 2018, 10:22 Det är nog sant att du betalar skatt och sociala avgifter, men jag tvivlar starkt på att du som förare betalar mellan 45-55 kr milen i skattade pengar som varje mil kostar en privat förare totalt för motsvarande bil så det är fortfarande en förmån att ha tjänstebil, men det är klart har du inte behov av bil privat kan det ju kännas orättvist, men få företag tvingar på dig en tjänstebil, det går att förhandlabort med lön och pensioner.

Har inte tjänstebil längre, men innan när jag hade det kostade det ca 5000 kr i skattade pengar per månad för min XC70 (förmånsvärde+löneavdrag). Då är inte bränsle inkluderat.

Jag körde drygt 100 mil i månaden privat, så det kostade runt 60 kr/ månad / mil att ha tjänstebil, (körde aldrig där det var trafiktullar eller gratis parkering). Så så himla förmånlig är det inte för alla.

Blev så himla innerligt förbannad på alla avundsjuka idiot-muppar som tyckte jag alltid skulle köra "för du har ju tjänstebil så du åker ju gratis."... att det kostade mig 60 kr/mil kunde de aldrig få in i sina huvuden.
Själv har jag aldrig sagt att det är gratis med tjänstebil, visst kostar det på med förmånsbeskattning, lite lägre lön, mindre pension mm, men som sagt, jag har inte stött på en arbetsgivare som kräver att jag ska ta ut en tjänstebil och dessutom kräver att jag ska använda den till privata resor, behöver man bil i jobbet så går den att hämta på jobbet på morgonen och parkera på jobbet på kvällen igen, fördelen är då dessutom att det inte ens räknas som en tjänstebil med tillhörande beskattning. Men då måste man fixa transporten till och från arbetet på annat sätt.
Vi tycker olika och det okej för mig att vi inte delar uppfattning. ;-)
#1276501
troubleshooter skrev: tis 23 okt 2018, 19:27 Vi tycker olika och det okej för mig att vi inte delar uppfattning. ;-)
Vet inte om vi tycker olika. Ingen tvingade mig att ta tjänstebil, det var helt frivilligt. Trots att det kostade 60 kr/mil, Jag tyckte det var bekvämt och säkert., tex blir man ju automatiskt av med bilen om man förlorar jobbet vilket är en väldigt stor fördel, man står inte där med en dyr bil man måste försöka sälja själv.

Det jag irriterade mig på enormt var alla avundsjuka som tror man åker gratis, när man har tjänstebil. Men det verkar ju inte du tycka/tro.
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]