Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1273513
Om du väljer LED med inbyggt belastningsmotstånd som drar lika mycket som originallampan kan du byta allt utan problem.
av kebabpizza
#1274050
Glödtrådsvakten i modernare bilar brukar av någon obegriplig anledning kallas för CAN-busövervakning (eller något i den stilen) hos flesta återförsäljare av LED-lampor.
av volvov702002
#1275086
nån som bytt ut bakljusen mot led ? värt att göra det, för/nackdelar ?
funderat mest annars byta ut backljuset mot starare nu när mörkret är här igen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1275111
kebabpizza skrev:Glödtrådsvakten i modernare bilar brukar av någon obegriplig anledning kallas för CAN-busövervakning
Inte så obegripligt, glödtrådsvakten är ansluten till CAN-BUS nätverket och komminuserar via det, istället för att bara mekaniskt tända en lampa i instrumentpanelen när något är ur balans som klassiska "gamla" glödtrådsvakter.
volvov702002 skrev:nån som bytt ut bakljusen mot led ? värt att göra det, för/nackdelar ?
funderat mest annars byta ut backljuset mot starare nu när mörkret är här igen
Jag böt till LED backljus på min V70-97, som visserligen inte har CAN-BUS övervakning, men lyset blev tre gånger bättre än vad det är med halogen iaf. Jag kör på dyrare CREE LED's, styrkan kommer jag dock inte ihåg.
av Malmstroem
#1275118
Tänk på att i och med att lampan går kallare så finns det en risk att snö inte smälter från lampan under vintertid. Eftersom LED-lampan oftast lyser starkare så bör det inte vara ett problem, men bör vara värt att notera.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1275125
Backljuset är väl värt att byta. Övriga kan räcka att sätta i nya fräscha vanliga lampor om de är gamla. Halogen ska väl egentligen lysa fullt tills de dör men min erfarenhet är att det ändå blir bättre om alla lampor är fräscha.
av volvov702002
#1275158
ja får bli så, longlife standard lampor o köra stark led på back.

vill byta ut nummerskyltbelysning,har ju tendens gå sönder mer ofta, köper man led lampa antar jag inte blir lika starkt som en utbytbart lamphus med många led ?
känner blir för stark, gillar mer standard svag just för nummerskylten
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]