Läst i Ystads Allehanda:
http://www.ystadsallehanda.se/article/e ... n-i-ystad/
Elbrist hotar utbyggnaden i Ystad
YSTAD 2018-12-12 19.00 , uppdaterad 2018-12-12 19.06
Elbristen hotar i Ystad sedan Eon sagt nej till att leverera mer.
Elbristen hotar i Ystad sedan Eon sagt nej till att leverera mer.
Ystad behöver mer el, men Eon säger nej. Nu hotas utbyggnaden av såväl hamnen som nya bostäder.
– Det är problematiskt, säger Jessica Fredson, vd på Ystad energi.
Ystad energi får elen från Eon och har ett avtal som ger en totaleffekt på 48 megawatt.
– Det är redan nu lite för lite. När det är kallt och elbehovet är stort behöver vi mer. I februari i år slog vi i taket vid ett par tillfällen, säger Jessica Fredson.
För att försäkra sig om att alla som behöver får el har Ystad energi ansökt om ytterligare en megawatt, men Eon säger nej.
– Eon har helt enkelt inte kapacitet att leverera mer till den sydöstra delen av Skåne.
Beskedet oroar Jessica Fredson.
– Ystad står inför en stor utbyggnad med 2000 nya bostäder och en stor hamn. Industrin signalerar att den behöver mer och vi har ett nytt industriområde. Redan till våren har vi förbundit oss att leverera el till laddningsstationerna till busstrafiken. Det håller inte, säger hon.
Den hotande elbristen beror inte i första hand om att det produceras för lite el.
– Det är snarare nätet som inte räcker till och det beror på att Svenska kraftnät inte byggt ut sitt stomnät i den takt som hade behövts. Man har länge planerat för en utbyggnad, men inte kommit till skott, säger Jessica Fredson.
Samtidigt som sydöstra Skåne ser ut att lida brist på el, byggs Baltic Cable som ska förse Tyskland med svensk el. Ledningen dras i direkt anslutning till Ystad.
– Det är frustrerande att elen finns, men att vi inte kan utnyttja den, säger Martin Andersson (C) ordförande i Ystad energi.
Han och resten av Ystad energi, liksom många andra lokala elbolag och Eon hoppas kunna få igenom återköp av el i Tyskland. Det skulle ge tyskarna högre elpriser, men garantera elförsörjningen i Skåne.
– Vi skulle köpa oss lite tid, menar Martin Andersson.
Eon ser över möjligheten att leverera mer el och Ystad energi påbörjar nu en kartläggning av vad man kan göra för att minska risken för att Ystadsborna gör av med mer el än avtalet med Eon tillåter.
– Det handlar om tillfälliga toppar på mornar och kvällar och vi ska se om vi kan ändra förbrukningen på något vis. Industrin kanske kan planera sina stora uttag till andra tider och privatpersoner kanske inte måste ladda bilen när belastningen är som störst, säger Jessica Fredson.
Redan i dag får Ystad energi en del av sin energi från sol- och vindkraft.
– Det är naturligtvis bra, men räcker inte. Dessutom är det så att smällkalla dagar ofta är vindstilla och då står vindkraftverken stilla.
Martin Andersson hoppas att man tar hänsyn till elbristen när man bygger nya hus.
–
I Ystad har vi billig fjärrvärme som jag tycker alla nybyggen ska koppla in sig på och inte satsa på värmepumpar.
Om Ystad tar ut mer el än vad avtalet medger tvingas energibolaget till dryga böter.
– Vi vill helst undvika böterna. Dessutom funkar det inte om alla elbolag överskrider sina avtal. Då tar elen verkligen slut och vi tvingas släcka ner, säger Martin Andersson.
Elbristen är akut och på måndag ska Jessica Fredson informera det kommunala koncernbolaget Y-tornet om problemen.
Varning för skånsk elbrist
Nästa problem:
http://www.ystadsallehanda.se/article/k ... ddstolpar/
Antalet elbilar förväntas öka under de kommande året. Men för det krävs det att det finns möjlighet att ladda bilarna i närheten av arbetsplatser och besöksmål.
Naturvårdsverket har beviljat ett bidrag med 165 000 kronor till Ystads kommun som en delfinansiering av fyra publika laddstolpar för elbilar. Villkoret är att kommunen skjuter till minst lika mycket pengar själv och att laddstolparna är i bruk inom tre år.
– Jo det stämmer att vi har fått ett bidrag från Naturvårdsverket. Ytterligare ett bidrag. Sedan tidigare har vi blivit beviljade investeringsstöd för ett betydligt större antal laddstolpar säger kommundirektör Jonas Rosenkvist.
Planen och viljan är att möta det framtida behovet av laddningsplatser, både för kommuninvånarna och besökare, men rapporterna tidigare i december om hotande elbrist ställer till det.
– Naturvårdsverket ger bidrag till fler laddstationer men samtidigt kan vi inte vara garanterade att vi har en tillgång på tillräckligt med el. Vi vill inte hamna i en situation där vi gör en omfattande investering i laddstationer som vi sedan inte har el till.
Under 2019 kommer flera elbussar att börja rulla i Ystad och även de privatägda elbilarna förväntas bli fler.
I dag finns det ett tiotal publika laddningsstationer för elbil i Ystad och ytterligare ett antal som ägs av företag eller bostadsrättsföreningar/hyresvärdar.
Observera det jag rödmarkerat ovan!!!! Helt galet!!
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp