Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1272620
När alla bilar ska drivas med el är min lilla fundering. Var ska all den el komma ifrån till alla fordon då ? Det är inte frågan om några Terawatt ,utan mycket mer energi som då behövs.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1272629
Här i denna tråd har även det dikuterats.

viewtopic.php?f=22&t=136301

Jag tror inte många här orkar dra "allt" igen. :-D
Tror inte heller att någon vill. :-)
av volvoc70cab
#1272640
Min fråga gäller om det finns tillräckligt med tillgång av el när alla fordon ska drivas med el ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1272647
Räkna själv.

Plocka bort Olja, Kol, Gas, Kärnkraft ur diagrammet och skala upp renewable (den gröna) för att täcka upp det som föll bort. Visst går det. Men vi får nog satsa lite för att komma i hamn.

Wikipedia World Engery Consumption.

Bild
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1272685
Ovan diagram är helt missisande eftersom energieffektiviteten skiljer mellan förbränningsmotorer och batteribilar, men det är fint att se på.
Användarvisningsbild
av joel80
#1272706
Som Tommy säger går det inte att jämföra rakt över då en elmotor är mycket effektivare än en förbränningsmotor och bara behöver mellan en tredjedel till en fjärdedel så mkt energi.

Det tar också rätt lång tid att ställa om hela bilparken. Även om vi skulle ha 100% elbilar i nybilsförsäljningen idag skulle det ta minst 10 år.
Räknar vi på 15 år är det också troligen rätt snabbt.

Bara kommande 2-3 åren byggs mer vindkraft än all den energi som skulle krävas för att byta alla bilar till eldrift. Man får ägna dom 15 åren till bra system för korttidslagring så man kan jämna ut produktion/förbrukning.) Samt att det samtidigt måste byggas mycket för att ersätta kärnkraften. Så det gäller att man håller uppe tempot.

Sätter man som villaägare solceller på taket täcker det förbrukningen på årsbasis rätt fort.
Jag har ett 6.5kw-system på taket som ger ca 6000kwh per år. Det är runt 3000 mil per år.

Mellan mars-oktober skulle jag kunna klara 100% körning på solel bara jag fixar lite lokal lagring för att jämna ut från dagtid till kväll/natt.

Idag behövs det inte riktig då jag istället säljer överskottet dagtid då förbrukningen i Sverige är högre (och får då också bättre betalt för elen jag säljer än vad det kostar att sen köpa tillbaka den. Fått ca 50% mer betalt för det jag sålt än det jag köpt nu under första året.

Även om vi till en början skulle behöva använda en del av den olja vi sparar in på att köra elbil under vinterveckor då det är smällkallt, vindstilla och mörkt är det en bra början om vi kunde klara oss utan den oljan resten av året.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1272791
All olja, gas, kärnkraft och kol i diagrammet går inte åt att att driva din privata bil framåt. Att bara titta på privatbilismen och tro att den förbrukar 100% av all energi på jorden och att byta den mot en elbil löser alla problem, är att man lurar sig.

Du kan inte alltid bara räkna med att elmotorn är 2 till 4 ggr så effektiv.

Om du elektrifierar en jumbojet som flyger till Thailand kommer batteriernas vikt i planet äta upp mycket av elmotorns högre verkningsgrad.

I SSABs masugnar ersätter man 21 TWH koks med 21 TWH el. Alltså 1:1 i verkningsgrad mellan kol och el då produktionen av vätgas till ugnen har en viss verkningsgrad.

Mycket av kol, olja o gas används till uppvärmning, där är också verkningsgraden högre än i en bi!motor.

Sen uppstår även förluster vid långtidslagring av stora mängder elenergi. Sol och Vindkraft är ju 100% oreglerbara och vi behöver bygga lagring för att klara perioder på vintern utan vind och sol.

Vi han dryfta om de är 1, 2 eller 3 ggr så effektivt med el, men diagrammet ger ändå en fingervisning om vilka mängder med energi vi konsumerar idag.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1272795
VolvoB20 skrev: fre 05 okt 2018, 06:02 All olja, gas, kärnkraft och kol i diagrammet går inte åt att att driva din privata bil framåt. Att bara titta på privatbilismen och tro att den förbrukar 100% av all energi på jorden och att byta den mot en elbil löser alla problem, är att man lurar sig.

Du kan inte alltid bara räkna med att elmotorn är 2 till 4 ggr så effektiv.

Om du elektrifierar en jumbojet som flyger till Thailand kommer batteriernas vikt i planet äta upp mycket av elmotorns högre verkningsgrad.

I SSABs masugnar ersätter man 21 TWH koks med 21 TWH el. Alltså 1:1 i verkningsgrad mellan kol och el då produktionen av vätgas till ugnen har en viss verkningsgrad.

Mycket av kol, olja o gas används till uppvärmning, där är också verkningsgraden högre än i en bi!motor.

Sen uppstår även förluster vid långtidslagring av stora mängder elenergi. Sol och Vindkraft är ju 100% oreglerbara och vi behöver bygga lagring för att klara perioder på vintern utan vind och sol.

Vi han dryfta om de är 1, 2 eller 3 ggr så effektivt med el, men diagrammet ger ändå en fingervisning om vilka mängder med energi vi konsumerar idag.
Det har dock ingenting med frågeställningen om elen skulle räcka till elbilar att göra. Där är första svaret med länken till teslaforumet rätt spot on sen kan man säkert ifrågasätta en del antaganden och justera resultatet därefter.

Ditt diagram handlar snarare om vad som skulle behöva till för att lägga om energiproduktionen som helhet till fossilfritt. En besläktad men ändå annorlunda frågeställning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1272803
Håller med. Det förklaras rätt bra i länken.
Ca 11TWh.

Det har vi redan med all export.
Utbyggnaden av vindkraft fram till 2025 ligger på 18TWh om jag kommer ihåg siffrorna rätt.

Tricket framöver blir att vi ska använda el smart. Alltså t.ex som tibblers laddare. De låter användaren ställa en tid då bilen ska vara klar, och använder sen sitt system för att kunna stabilisera elnätet. De kan alltså med en flotta laddare om det behövs snabbt minska laddningen för många och alltså agera frekvensreglerare, vilket går att ta betalt för.
Det, samt att de kan styra laddning till timmar med lågt pris gör att de erbjuder 50% på elpriset på de kwh man laddar bilen med.

Samma elbolag kan via en app styra andra saker i hemmet mot elpris. Man kan ju koppla upp allt från element och värmepump till tvättmaskin och varmvattenberedar nu för tiden. :)

Kanske inte helt in topic, men jag tror att sånna lösningar starkt kan hjälpa till att få det att funka med stor andel vind och sol-kraft i elnätet som man inte helt kan styra när det producerar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]