- ons 10 okt 2018, 10:34
#1273968
VolvoB20 skrev:Vätgas som lagring av sol/vind el kan ju vara en möjlighet men verkar ha många problem att lösa.Precis.. Och jag tänker att även den delen bör vara lättare att hantera om man har stora anläggningar där man lagrar och använder vätgasen än om man ska ut med den och ha den i små tankar i bilar.
Väteatomen är ju den minsta av alla atomer och under högt tryck tränger den in i de flesta material och gör dem spröda, tex en ståltank vad jag fattar i alla fall.
Därför behövs det enorma kylanläggningar vid produktion för att hålla gasen vid extremt låg temp och därmed lägre tryck, och i en bil låter man gasen dunsta av hela tiden för att hålla den kall i tankarna.
Så långtidsparkerar du din vätgasbil så är tanken tom efter en tid. Så får man ju tänka på att parkera i väl ventilerat utrymme med.
Det är ju sådant som påverkar verkningsgraden i hela kedjan.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13