Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1279405
Skärmavbild 2018-11-08 kl. 05.52.31.png
Skärmavbild 2018-11-08 kl. 05.52.31.png (9.96 KiB) Visad 635 gånger


Finns det då el till elbilarna också ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1279516
Klart elen räcker till, det gör den alltid, det reglerar ju sig själv. Stiger förbrukningen eller minskar produktionen av el så 10-dubblas eller 15-dubblas priset och det balanserar ut sig.

Om man stänger av kärnkraften helt och samtidigt elektrifierar allt från bilar, lastbilar, bussar till masungar, båtar och traktorer lär vi nog få se några nya spikar i grafen. Men det tar inte slut på el.

Bild
av Leopold
#1279634
Vi har en stålindustri under omställning, såg någon uppgift att det kräver ca 15 TWh per år att ställa om, detta i kontexten av Hybrit-projektet https://www.nyteknik.se/innovation/sven ... as-6896651

Samtidigt har vi allt fler bilar som ska laddas enligt vad som styrs mot via bonusar och andra "morötter" för att få folk att använda drivkällor som råkar vara populära för tillfället.

Samtidigt har vi en situation där man valt att avveckla betydelsefulla delar av den baskraft som krävs redan idag för att fylla nuvarande behov, läs kärnkraft.

En del tror att man inte bara kan kompensera för bortfallet utan även täcka ytterligare behov genom att installera mer av miljöförstörande landbaserad vindkraft i Sverige. Man ska ha klart för sig att det krävs enormt mycket mer av detta, det behövs att köpa upp gigantiska arealer av produktiv mark som kommer att påverka väldigt stor del av befolkningen och fauna. Tyvärr en typ av kraft som inte ersätter baskraft, det genererar kraft när det blåser inte annars.

Jag tror inte detta är en vettig väg, vare sig för miljö, klimat eller de som ska betala för det: vi alla, inklusive kommande generationer.

Finns bara ett bra sätt idag och det är att investera kraftfullt i ny kärnkraft för att inte bara ersätta utan även förstärka tidigare baskraftskapacitet, detta för att möta behoven av elkraft som är mycket väl kända hur de kommer att utvecklas i en nära framtid.

Dessa satsningar borde satts igång för decennier sedan men inget att uggla över nu. Bara att bita ihop, inse att man hade fel och sätta igång för att minimera effekterna av gamla dåliga beslut från inkompetenta populistiskt styrda politiker.

Sedan finns det ytterligare möjligheter genom att satsa rejält på forskning kring breeder-reaktorer, dessa får närmast ses som förnyelsebara energikällor eftersom de kan ta hand om stora delar av gammalt kärnavfall som annars enbart är en belastning och kostnad för samhället att ta hand om. Istället för att försöka slutförvara i 100.000-tals år så använder man avfallet som bränsle och slutprodukten blir avfall med en enormt mycket kortare slutförvaringstid. Detta blir en bonus men sker på litet längre sikt i kommersiell skala.

Bara att sätta igång, inget att tveka en sekund på.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1279636
Ja, bygg ut kärnkraften nu!! Gärna här nere i Skåne så vi kan få billigare el. Nu tillhör vi område 4, och elen har blivit riktigt dyr nu. Från förra året gick ett ettårsavtal upp med 40%!!
40 %, och det är antagligen bara början på ökningarna när kärnkraften avvecklas. Jag är uppriktigt orolig för fortsättningen...
Användarvisningsbild
av joel80
#1279637
Om priset på el ökar går det ännu snabbare att börja göra vinst på solpaneler, batterilagring och vindkraft. Mina egna paneler har jag räknat 8-10 år på, men höjs elpriset blir det ju mindre.

Vi har ingen elbrist i Sverige idag. Vi bruttoexporterar el så gott som varje vecka året runt.
Vad som kan behövas är t.ex batterilagring för att kapa topparna i konsumtionen. Ert blir ännu viktigare sen då dom stänger ner lite kärnkraft.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1279653
joel80 skrev: fre 09 nov 2018, 01:21 Om priset på el ökar går det ännu snabbare att börja göra vinst på solpaneler, batterilagring och vindkraft. Mina egna paneler har jag räknat 8-10 år på, men höjs elpriset blir det ju mindre.
Solpaneler/Vind i alla ära men de är ju helt o-reglerbara. Det ger ju mest energi när energin behövs som minst. dvs soliga dagar på sommaren när förbrukningen är som minst. Det funkar ju så länge antalet solceller är små i Sverige. Det är ju andra stackars energikällor som får stå för att lösa produktionen de dagar solen inte lyser. (Har du varit i Kiruna på vinter när solen inte ens kommer upp ?? )

Titta i diagrammet, visst hade det varit fint att sälja sin el för 110 öre på spotmarknaden. Men tyvärr var det ju på vintern när solen inte lyste det hände. På somrarna intill när förbrukningen var låg och det var gott om produktion så rasade priset till 5 öre.

Ju fler o-reglerbara energikällor du stoppar in och samtidigt plockar ut stabiliserade energikällor ur systemet, desto värre svängningar kommer det att bli,. Det är ett väldans tjat om produktion idag, men det är knäpptyst om lagring i de volymer som krävs. Sure-- smart-grid han vara ett plåster på såret. Men det är ju bättre att förebygga med lagring istället för att plåstra om.
joel80 skrev: fre 09 nov 2018, 01:21 Vi har ingen elbrist i Sverige idag. Vi bruttoexporterar el så gott som varje vecka året runt.
Japp, det är varmt väder och kärnkraften går för fullt. Hur kommer det se ut när den är avvecklad och det är kallt ?
joel80 skrev: fre 09 nov 2018, 01:21 Vad som kan behövas är t.ex batterilagring för att kapa topparna i konsumtionen. Ert blir ännu viktigare sen då dom stänger ner lite kärnkraft.
Vet du hur stora batteribankar det behövs för att lagra den energi som kärnkraften producerar under några kalla vinterveckor utan sol och vind, vi pratar sjukt stora batterier, kärnkraften ger ju 8-9 GW, fixa det under några kalla veckor med batteri. Batterier är för att fixa en spik när alla går upp och kokar morgonkaffe, inte för att klara några kalla veckor.

Det enda alternativ som kan kliva in idag och täcka upp för bortfallet av elproduktion/lagring av energi idag är vattenkraften. Fördubbla installerad effekt och bygg ut dammarna så kan den enkelt täcka upp för att vi slår av kärnkraften. Så kör vi på sol och el de dagar solen lyser och de blåser.
Användarvisningsbild
av joel80
#1279700
Jag skrev för att kapa topparna. Och ett uttjänta batteri från en elbil på runt 30kwh räcker till ett stort bostadskomplex på ca 30 lägenheter (runt 1kwh per bostad) för att kapa kopparna under dagen med 30%.

Vindkraft ger mest under vinterhalvåret. Det är bra.

Tydligen är alla kwh som används vid laddning av elbilar enligt vissa direkt kopplad till att det alltid blir en kolkraftstimme mer i Europa, men en kwh producerad med nya solceller eller vindkraft är det aldrig?
Elbilen är dessutom mycket enkel att reglera laddningen på.
Jag kommer använda smartladdning via Tibber på den nya Leaf jag har beställt. Dels får jag då halva priset på el, samt att bilen då endast laddar de billigaste timmarna, samt att Tibber kan använda den som frekvensreglerare genom att spå på eller pausa laddningen. Med den mängd kunder de har så gör det en väldigt stor skillnad på stabilitet i nätet. Sånt kommer bli viktigt framöver, men nån brist har vi inte i nuläget. (topparna kalla vinterdagarna undantagna.. Men det går att fixa om man vill.)
av Leopold
#1279801
Det handlade om förväntade framtida behov av en el-omställd stålindustri, i tillägg till vad en elektrifierad fordonspark innebär. Som sagt så räknar man med att en omställd stålindustri kräver i storleksordningen 15 TWh per år i merförbrukning.

Vattenkraft har ofta hyllats som en relativt "grön" och utsläppsneutral kraftkälla. Det finns mycket som tyder på att detta är en grav missuppfattning, googla tex "hydropower methane emissions" och det dyker upp en otrolig mängd information som man tycks sopa under mattan i den allmänna debatten. Vattenkraft kommer med ett pris både vad gäller miljövärden och - uppenbarligen - klimateffekter.

Finland bygger ett par nya moderna kärnkraftsanläggningar nu med en helt annan effektivitetskalkyl än vad som gäller för våra urgamla svenska anläggningar. Vi behöver bygga ett antal sådana och vi borde satt igång med detta för ett decennium sedan minst. Men inte för sent att korrigera och göra rätt för att framtida generationer ska kunna få en dräglig tillvaro.
___
PS. Angående allt detta med vindkraftsutbyggnad måste jag säga följande. För säg 10 år sedan så kunde jag känna en viss glädje över att se stora propellerblad fraktas över de svenska vägarna, kändes som att det var något bra på gång. Idag när jag ser motsvarande så blir jag bara sorgsen eftersom jag nu vet hur detta påverkar folk som råkar ha oturen att bo i närheten av dessa anläggningar, även vet hur det påverkar djurliv och den skövling av skog som det medför.
Användarvisningsbild
av Derank
#1279840
Slår Kubal igen så lär det finnas el över alal ett mindre kärnkraftverk igen, och priset lär störtdyka
av Leopold
#1279846
Derank skrev: fre 09 nov 2018, 22:22 Slår Kubal igen så lär det finnas el över alal ett mindre kärnkraftverk igen, och priset lär störtdyka
Förstår inte riktigt ditt svar i sammanhanget av diskussionen, utveckla gärna.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]