Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1280222
Långtidslagring är den del av det du radade upp jag håller med om inte är tillräckligt. Dock stänger dom inte all kärnkraft imorrn.

För mellersta och norra Sverige har vi rätt bra möjlighet till betydligt mer lagring via vatten än idag. Med mer sol och vind kommer man kunna hålla dammarna mer fyllda även vid lite torrare år. Många twh extra där.

Men nuvarande ledningar är dock överföringskapaciten från norr till söder begränsad så i södra Sverige speciellt behövs mer reglerbar/lagrad energi.

Är väl ändå skönt att se att mycket av det du oroar dig över ändå är adresserat och på gång...?
av Lövet
#1285093
vjohnj skrev:Vill inte köpa el-bilar

https://www.nyteknik.se/fordon/studie-s ... il-6941862

"Elbilen är morgondagen, men i många svenska kommuner lyser framtidens teknik med sin frånvaro. Och trots rapporterna om stora ökningar av olika laddbara alternativ, är det inget svenskarna köper själva – det framgår i en ny rapport."
Ingen vidare genomtänkt artikel dock. Privatpersoner köper i princip inte nya bilar överhuvudtaget vilket artikelförfattaren inte verkar förstå. Privatpersoner privatleasar eller köper begagnade bilar. Försäljningen av lite dyrare bilar (300k plus) till privatpersoner är några enstaka procent av totalförsäljningen. Naturligtvis köper de inte elbilar heller då.
av Lövet
#1285102
vjohnj skrev:Nä och det framgår i txt'n att just pris gör att folk inte köper.
Njae, artikeln vill få det till att problemet är att elbilar är dyra och därmed köps de inte. Min poäng är att dieselbilar och bensinbilar inte heller säljs till privatpersoner för de pengarna. Slutledningsförmågan hos artikelnförfattaren är bristfällig.
av vjohnj
#1285107
Ja jag förstår. Men likt så är det pris som avgör.
Kolla som tidigare när LED lampor för hemmabruk kostade upp till 400:- Så köpte inte folk, samt det var bristfälligt teknik.
Nu köper du LED för 20:- som håller, och allt och alla köper dessa.

Skulle själv inte köpa en bil för 500-900k privat om jag nu hade råd så, el eller ej :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1285166
Elbilar är i vissa fall billigare än motsvarande bensin/diesel numera. Bara det att folk ibland har lite svårt att räkna ägande kostnader. Man tycker att man gör ett kap om man betalar 50k mindre vid ett köp, även om det leder till 100k högre kostnader under ägandetiden. :)

Det kommer ju lite sånna här artiklar då o då.. Den här har dock rätt omfattande.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nsinbilen/


Själv går jag över på en ny Leaf nu inom bara några veckor. Den blir direkt flera tusen billigare än den leasingbil jag har nu.
Redan innan jag räknar bränslebesparingen.

Privatleasing för 2995kr/månad.
Användarvisningsbild
av Derank
#1285222
Finns inget billigare om jag ska ha något motsvarande. Jag skulle tex aldrig gå från en xc60 till en leaf. Ska jag ha något motsvarande storleksmässigt, prestandam och samma utrustning får jag ju betala ihjäl mig.

Går du från i Kia ceed till en leaf blir det ju såklart en annan sak.

Så för alla blir det inte samma kostnad.

Och åker u runt i en 10k bil kommer du aldrig billigare undan under din livstid



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1285224
Det har du rätt i. Dels finns det ju inte motsvarande elbil för alla bilar samt att det inte heller finns tillräckligt på begagnatmarknaden. Men där det finns något så när motsvarande så blir det billigare med el.

Mitt byte blir ju väldigt mycket billigare, men jag kommer troligen sakna Volvostolarna, lite lastutrymme samt viss teknik i min V60 lite.
Får väl gå på massage samt köpa några prylar för pengarna jag sparat så jag kompenserar för både stolar och teknik.
av Lövet
#1285240
Derank skrev:Finns inget billigare om jag ska ha något motsvarande. Jag skulle tex aldrig gå från en xc60 till en leaf. Ska jag ha något motsvarande storleksmässigt, prestandam och samma utrustning får jag ju betala ihjäl mig.

Går du från i Kia ceed till en leaf blir det ju såklart en annan sak.

Så för alla blir det inte samma kostnad.

Och åker u runt i en 10k bil kommer du aldrig billigare undan under din livstid



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
E-tron med mycket utrustning kostar 950', en motsvarande XC60 kostar nog åtminstone 650'. 10kr billigare per mil = 30.000 mil så är skillnaden inkörd. Nä för privatpersoner är vi inte riktigt framme än precis som du säger. För tjänstebilsförare finns lite förmånsfördelar osv men fortfarande inte riktigt där än.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]