Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1287631
Håller helt med där.. Men det är väl några som blir rätt rika på att sälja... Och då kanske det inte gör så mycket (för dom) om det skiter sig längre fram... :/
av glock40sw
#1287823
VolvoB20 skrev: tis 18 dec 2018, 10:15
joel80 skrev: tis 18 dec 2018, 00:35 Allt man säljer av är alltid saker man inte tror på.. Alltså. Vilken enkel världsbild. BildBildBild
Har läst på lite nu, det var inte framtidstron som fattades när man sålde, tvärs om.. ... Affären var baserad på företagsstyckaren Christian Gardells Cevian fond. Det är Snabba Cash som gäller för Cevian och inte långsiktig vinst och bra avkastning i framtiden.

Cevian går in hårt i ett stort företag, Styckar ut det lönsamma och kränger det dyrt, cashar in pengarna och drar vidare och lämnar resten av företaget som blir kvar i ett ganska kass läge....

Synd att Sverige minskar sitt ägande och inflytande inom ett så viktigt framtidsområde som elproduktion och smarta grid, där borde det ju finns stor framtidspotnetial.
Mistänkte också att så var det. Men orkade inte undersöka vidare ,eftersåm alla spår som Christian Gardell lämnar efter sig stinker.
Användarvisningsbild
av Derank
#1287855
money talks bullshit walks, han är en smart man i mina ögon.
av Lövet
#1287858
Att skala av olönsamma delar och fokusera på lönsamma är inte dåligt. Det är grunden för företagande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1287897
Lövet skrev: fre 21 dec 2018, 19:27 Att skala av olönsamma delar och fokusera på lönsamma är inte dåligt. Det är grunden för företagande.
Nu är ju Gardells fokus och strategi den rakt motsatta. Skala av allt lönsamt med framtid och och sälj det så fort som möjligt från företaget du köpt in dig i, ta pengarna och dra vidare.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1288086
Läst i Ystads Allehanda: http://www.ystadsallehanda.se/article/e ... n-i-ystad/
Elbrist hotar utbyggnaden i Ystad
YSTAD 2018-12-12 19.00 , uppdaterad 2018-12-12 19.06
Elbristen hotar i Ystad sedan Eon sagt nej till att leverera mer.
Elbristen hotar i Ystad sedan Eon sagt nej till att leverera mer.
Ystad behöver mer el, men Eon säger nej. Nu hotas utbyggnaden av såväl hamnen som nya bostäder.

– Det är problematiskt, säger Jessica Fredson, vd på Ystad energi.

Ystad energi får elen från Eon och har ett avtal som ger en totaleffekt på 48 megawatt.

– Det är redan nu lite för lite. När det är kallt och elbehovet är stort behöver vi mer. I februari i år slog vi i taket vid ett par tillfällen, säger Jessica Fredson.

För att försäkra sig om att alla som behöver får el har Ystad energi ansökt om ytterligare en megawatt, men Eon säger nej.

– Eon har helt enkelt inte kapacitet att leverera mer till den sydöstra delen av Skåne.

Beskedet oroar Jessica Fredson.

– Ystad står inför en stor utbyggnad med 2000 nya bostäder och en stor hamn. Industrin signalerar att den behöver mer och vi har ett nytt industriområde. Redan till våren har vi förbundit oss att leverera el till laddningsstationerna till busstrafiken. Det håller inte, säger hon.

Den hotande elbristen beror inte i första hand om att det produceras för lite el.

– Det är snarare nätet som inte räcker till och det beror på att Svenska kraftnät inte byggt ut sitt stomnät i den takt som hade behövts. Man har länge planerat för en utbyggnad, men inte kommit till skott, säger Jessica Fredson.

Samtidigt som sydöstra Skåne ser ut att lida brist på el, byggs Baltic Cable som ska förse Tyskland med svensk el. Ledningen dras i direkt anslutning till Ystad.

– Det är frustrerande att elen finns, men att vi inte kan utnyttja den, säger Martin Andersson (C) ordförande i Ystad energi.

Han och resten av Ystad energi, liksom många andra lokala elbolag och Eon hoppas kunna få igenom återköp av el i Tyskland. Det skulle ge tyskarna högre elpriser, men garantera elförsörjningen i Skåne.

– Vi skulle köpa oss lite tid, menar Martin Andersson.

Eon ser över möjligheten att leverera mer el och Ystad energi påbörjar nu en kartläggning av vad man kan göra för att minska risken för att Ystadsborna gör av med mer el än avtalet med Eon tillåter.

– Det handlar om tillfälliga toppar på mornar och kvällar och vi ska se om vi kan ändra förbrukningen på något vis. Industrin kanske kan planera sina stora uttag till andra tider och privatpersoner kanske inte måste ladda bilen när belastningen är som störst, säger Jessica Fredson.

Redan i dag får Ystad energi en del av sin energi från sol- och vindkraft.

– Det är naturligtvis bra, men räcker inte. Dessutom är det så att smällkalla dagar ofta är vindstilla och då står vindkraftverken stilla.

Martin Andersson hoppas att man tar hänsyn till elbristen när man bygger nya hus.

I Ystad har vi billig fjärrvärme som jag tycker alla nybyggen ska koppla in sig på och inte satsa på värmepumpar.

Om Ystad tar ut mer el än vad avtalet medger tvingas energibolaget till dryga böter.

– Vi vill helst undvika böterna. Dessutom funkar det inte om alla elbolag överskrider sina avtal. Då tar elen verkligen slut och vi tvingas släcka ner, säger Martin Andersson.

Elbristen är akut och på måndag ska Jessica Fredson informera det kommunala koncernbolaget Y-tornet om problemen.

Varning för skånsk elbrist



Nästa problem: http://www.ystadsallehanda.se/article/k ... ddstolpar/

Antalet elbilar förväntas öka under de kommande året. Men för det krävs det att det finns möjlighet att ladda bilarna i närheten av arbetsplatser och besöksmål.
Naturvårdsverket har beviljat ett bidrag med 165 000 kronor till Ystads kommun som en delfinansiering av fyra publika laddstolpar för elbilar. Villkoret är att kommunen skjuter till minst lika mycket pengar själv och att laddstolparna är i bruk inom tre år.

– Jo det stämmer att vi har fått ett bidrag från Naturvårdsverket. Ytterligare ett bidrag. Sedan tidigare har vi blivit beviljade investeringsstöd för ett betydligt större antal laddstolpar säger kommundirektör Jonas Rosenkvist.
Planen och viljan är att möta det framtida behovet av laddningsplatser, både för kommuninvånarna och besökare, men rapporterna tidigare i december om hotande elbrist ställer till det.

– Naturvårdsverket ger bidrag till fler laddstationer men samtidigt kan vi inte vara garanterade att vi har en tillgång på tillräckligt med el. Vi vill inte hamna i en situation där vi gör en omfattande investering i laddstationer som vi sedan inte har el till.

Under 2019 kommer flera elbussar att börja rulla i Ystad och även de privatägda elbilarna förväntas bli fler.
I dag finns det ett tiotal publika laddningsstationer för elbil i Ystad och ytterligare ett antal som ägs av företag eller bostadsrättsföreningar/hyresvärdar.


Observera det jag rödmarkerat ovan!!!! Helt galet!!
Användarvisningsbild
av joel80
#1288239
Det är rätt illa att man eftersatt nätet på vissa ställen så mycket! Man höjer nätavgiften år efter år men ändå så har man inte sett till att stamnätet byggts ut till områden där vi fått mer bostäder etc. Det här är ju ett infrastrukturproblem på vissa ställen (speciellt i Skåne) som inte har mycket med elbilar att göra.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1288250
joel80 skrev:Det är rätt illa att man eftersatt nätet på vissa ställen så mycket! Man höjer nätavgiften år efter år men ändå så har man inte sett till att stamnätet byggts ut till områden där vi fått mer bostäder etc. Det här är ju ett infrastrukturproblem på vissa ställen (speciellt i Skåne) som inte har mycket med elbilar att göra.
Där tycker vi olika. Elbilar och elbussar som laddas gör ju att mitt elpris stiger! Jag får redan nu betala 1.30 för en kwh. Tecknat via Elskling på billigaste stället. :mad: :mad:
Användarvisningsbild
av joel80
#1288253
Bra läge för solceller då!! Du sparar in investeringskostnaden rätt snabbt. Och säljer ju överskott rätt dyrt då också. :)

Elbilar kan hjälpa till att stabilisera nätet. Man får satsa mer på smarta lösningar där.

Sen laddar ju de flesta elbilar och elbussar nattetid, gissar att det inte är effektbrist där då.
Användarvisningsbild
av snepo
#1288267
joel80 skrev:Bra läge för solceller då!! Du sparar in investeringskostnaden rätt snabbt. Och säljer ju överskott rätt dyrt då också. :)

Elbilar kan hjälpa till att stabilisera nätet. Man får satsa mer på smarta lösningar där. När solcellerna är helt snötäckta,som utanför Västerås idag,hur mycket el genererar de då?


Sen laddar ju de flesta elbilar och elbussar nattetid, gissar att det inte är effektbrist där då.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]