Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1288279
joel80 skrev:Bra läge för solceller då!! Du sparar in investeringskostnaden rätt snabbt. Och säljer ju överskott rätt dyrt då också. :)

Elbilar kan hjälpa till att stabilisera nätet. Man får satsa mer på smarta lösningar där.

Sen laddar ju de flesta elbilar och elbussar nattetid, gissar att det inte är effektbrist där då.
Jag har fått en offert på solceller. Under FÖRSTA året skulle jag få bra betalt för det jag säljer. År två var det marknaden som skulle sätta priset. En bekant gick på en riktig mina där. I somras fick han vissa tider bara FEM öre / kilowattimme. Överlag riktigt dåligt betalt. Han ångrar sig.

Så nej, det blir ingen lönsam affär för mig. Om du läste hela artikeln så blir problemet HÄR som värst på vintern. Elbussarna laddas på natten och kör på dagarna när el kommer att fattas.
När kommunens folk dessutom vill att man ska ansluta sig fjärrvärme och INTE installera en värmepump! Ja då har man ett stort hål i huvudet!!!! En värmepump är mycket, mycket mer effektiv och det blir också mycket, mycket billigare.
Till råga på allt så stängde dom ner Barsebäck. Det får vi nu lida för IGEN.
Användarvisningsbild
av joel80
#1288280
Så lite som 5öre/kwh kan du aldrig få.. Alla får dels från elleverantörer (där får man precis som med andra hitta bra avtal) men även 60 öre i skattelättnader per kwh man säljer, samt ersättning från nätägaren som brukar vara 5-10öre/kwh.
Att se till att man totalt får ihop i allafall en krona per kwh är inte svårt. Första året har jag fått över 1.60kr/kwh.. Andra nu året räknar jag med ca 1.10-1.20kr/kwh med det avtal jag nu kommer ha.


  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]