Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1273968

VolvoB20 skrev:Vätgas som lagring av sol/vind el kan ju vara en möjlighet men verkar ha många problem att lösa.

Väteatomen är ju den minsta av alla atomer och under högt tryck tränger den in i de flesta material och gör dem spröda, tex en ståltank vad jag fattar i alla fall.

Därför behövs det enorma kylanläggningar vid produktion för att hålla gasen vid extremt låg temp och därmed lägre tryck, och i en bil låter man gasen dunsta av hela tiden för att hålla den kall i tankarna.

Så långtidsparkerar du din vätgasbil så är tanken tom efter en tid. Så får man ju tänka på att parkera i väl ventilerat utrymme med.

Det är ju sådant som påverkar verkningsgraden i hela kedjan.
Precis.. Och jag tänker att även den delen bör vara lättare att hantera om man har stora anläggningar där man lagrar och använder vätgasen än om man ska ut med den och ha den i små tankar i bilar.
av mikebike
#1273971
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Vätgas som lagring av sol/vind el kan ju vara en möjlighet men verkar ha många problem att lösa.

Väteatomen är ju den minsta av alla atomer och under högt tryck tränger den in i de flesta material och gör dem spröda, tex en ståltank vad jag fattar i alla fall.

Därför behövs det enorma kylanläggningar vid produktion för att hålla gasen vid extremt låg temp och därmed lägre tryck, och i en bil låter man gasen dunsta av hela tiden för att hålla den kall i tankarna.

Så långtidsparkerar du din vätgasbil så är tanken tom efter en tid. Så får man ju tänka på att parkera i väl ventilerat utrymme med.

Det är ju sådant som påverkar verkningsgraden i hela kedjan.
Precis.. Och jag tänker att även den delen bör vara lättare att hantera om man har stora anläggningar där man lagrar och använder vätgasen än om man ska ut med den och ha den i små tankar i bilar.
Annars finns det redan vattenkraftverk som kan pumpa vatten "baklänges" för att fylla på reservoaren vid elöverskott.
Verkningsgraden är nog snarlik, om inte bättre, jämfört med att tillverka och komprimera vätgas.
Dessutom är tekniken betydligt enklare....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pumpkraftverk
Användarvisningsbild
av joel80
#1274004
Absolut. Tror inte man ska förkasta någon av de alternativen, och de olika lösningarna funkar kanske olika bra på olika ställen.

Läst och sett inslag om en slags "pumpkraft" som istället jobbar med tyngder. Man provar det dels i gamla gruvschakt med rätt stora tyngder, men det finns också som concept för mindre anläggningar typ för att ha t.ex med sina solpaneler e.t.c.
http://gravitybattery.info/
Skärmklipp 2018-10-10 13.43.53.png
Skärmklipp 2018-10-10 13.43.53.png (98.25 KiB) Visad 919 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1274045
Ett vattenmagasin rymmer flera miljoner ton vatten, tekniken är beprövad och fungerar över långt tid, inget nytt behöver uppfinnas, kan byggas redan nästa nu . Nu verkar ju pumpkraftverk inte vara en väg framåt alls, miljövänner totalvägrar vattendammar och allt fokus är på batterier för att vara PK.

Att bygga ett gruvschakt på några hundra meters djup hemma på tomten och sedan hissa järnvikter upp och ned i detta i känns ju helt off då det kostar extrema belopp. Sen kommer det gå åt ohemula mängder energi bara för att pumpa upp allt grundvatten ur gruvschaktet och hålla det torrt. Är detta ytterligare ett "knas" projekt ?

Om du gräver ett gruvschakt som är 3000 meter djupt :-o hemma i trädgården och sedan hissar en klump på 10.000 kg i hålet kan du lagra lite drygt 80 kWh så du kan ladda din Tesla S P85 när du kommer hem från jobbet. Om verkningsgraden är 100%, Är den 50 % får du gräva 6000 m djupt.

Skulle vara kul att se den ekonomiska kalkylen på detta :-( LKABs gruva i malmberget är bara 1400 meter och har kostat många miljarder att bygga.

Rätta mig gärna jag räknade fel med grundskolematten ....
Användarvisningsbild
av joel80
#1274075
Du är som vanligt rätt snabb på att döma ut något som är nytt.
Som jag skrev tidigare tror jag inte man ska låsa sig vid något av det tan vara öppen för utveckling av de olika metoderna. Det visar sig säkert var de kan vara effektiva eller inte.
Sen är det nog inte tänkt att ha veckolångenergilagring på det viset utan troligen några kwh för att jämna ut toppar och kunna handla el då det är som billigast.

Din matte verkar rätt, men kanske inte ditt tänk att man ska behöva ladda bilen för 40 nya mil varje dag.


I gruvshakt som ändå är stängda håller man på att testa det här.
I grund och botten går tekniken ut på att använda en rejäl klockvikt på upp till 3 000 ton. Denna hänger i ett schakt och är kopplad till olika vinschar. Energi är antingen absorberad eller genererad genom att höja eller sänka vikten. Tanken är att just kunna ta hand om överproducerad vindkraftenergi.

Systemet är dimensionerat för att fungera i schakt från 150 till 1 500 meter. För att öka kapaciteten tänker man sig att man trycksätter schaktet.

Enligt Gravitrcity så ska tekniken producera el i spannet mellan 1-20 MW och ha en driftstid på mellan 15 minuter och åtta timmar.

Nyckeln i systemet är att hitta bra hål att hänga vikter i. Under 2018 kommer man att bygga ett designsystem på 250 kW för att visa att konceptet fungerar. Därefter ska man få tillgång till en övergiven gruva och få till en fullskaleprototyp till 2020.
Teknologin är intressant, den är enkel kostnadseffektiv och det finns ingen risk att kapaciteten försämras efter ett visst antal cykler. Men det finns baksidor. Den kräver som sagt att man har tillgång till stora schakt och att gräva nya är inte billigt.

https://www.nyteknik.se/energi/glom-bat ... en-6898708


Pumpkraft läggs det rätt mycket forskning i också, så det är ju inte så att man helt skippar det ena för det andra. Vattenfall har några anläggningar i Tyskland som har en total kapacitet nu på ca 7000 MWh.

Man håller på att testa vindkraftverk med inbygd pumpkraft. Alltså att man kan fylla en del av stommen med vatten när det blåser mycket för att sen leverera även under lugnare väder.

Exakt vad som blir det bästa och billigaste är j nästan omöjligt att säga, men att det forskas otroligt mycket på det på mängder med olika tekniker gör mig i allafall lite hoppfull om att det växer fram lösningar som är ekonomiskt och praktiskt hållbara.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1274095
Jag är inte avfärdande, jag tycker man bör fundera på rimligheten i en snabbt föränderlig värld där massor där guldgrävare dyker upp och lever på att ingen orkar/hinna fundera på om det ens är rimligt innan investeringar görs. Tex.

1. Hur många gruvschakt på flera hundra meter finns det tillgängligasom är lediga?
2. Av dessa, hur många är raka nog att fungera, de flesta gruvor är byggda i flera nivåer med schakt mellan dessa.
3. Hur många av dessa kan husera en vikt på 3000 ton i schaktet, LKABs malmhissar tex tar 40 ton, det är viss skillnad
4. Hur många av dessa råkar ligga där vindenergi behöver lagras, ett gruvschakt i Sibirien tex är svårt att nyttja
5. Hur många av dessa fylldes inte med grundvatten timmar efter de övergavs, att konstant pumpa upp vattnet för att hålla gruvan torr kostar multum med energi.
joel80 skrev: ons 10 okt 2018, 20:42 Din matte verkar rätt, men kanske inte ditt tänk att man ska behöva ladda bilen för 40 nya mil varje dag.
Nej, men man vill kanske ladda sin elbil till 1/3-del på natten och köra två tvättmaskiner och tumlare med ungarnas kläder.

Att för detta ändamål borra en kilometerdjup gruva i trädgården känns inte så himla realistiskt.

Jag är ju ingen 100% batteri-fantast men i detta fallet tror jag ett vanligt laddbart batteripack utklassar gruvan med flera tiopotenser i kostnad/utrymmesbehov/påverkan oavsett om det är för en villa eller för att jämna ut spikar i nätet.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av Leopold
#1274097
Spännande med litet enkla "uppfinnar-jocke"-lösningar på att lagra energi från transienta energikällor, tänker på vind- och solkraft! Tveksamt som sagt hur det skulle kunna funka i praktiken men så är det ju med vilda idéer.

Tyvärr löser det inga av de stora problemen, skrapar bara litet på ytan. Vad vi verkligen behöver är att uppgradera baskraften i Sverige, och det minst klimatpåverkande alternativet tycks vara att investera tungt i modern kärnkraft. Vad gäller produktionsanläggningar så skulle dessa projekt behövt startats för minst ett decennium sedan, tekniken är välkänd och det är bara att köra. Vad gäller forskning för framtida breeder-reaktorer skulle även denna behövt kraftfulla anslag sedan lång tid tillbaka men den har ansetts som "icke PK".

En del hävdar att vi redan idag - via utbränt kärnbränsle som annars skulle behöva grävas ner i berggrund med lagringstider på 100 tusentals år dvs oöverskådligt - har bränsle nog för att driva breeder-reaktorer som kan täcka sveriges framtida behov i ca 100 år. Detta samtidigt som man minskar lagringstiden för restprodukter till bara något hundratal år (känner inte till exakta siffror men det är skillnader som tycks vara enorma). Jag har inte den kompetensmässiga bakgrunden för att värdera sanningshalt/rimlighet dessa uppfattningar men konstaterar att de finns.

I ljuset av de klimatrelaterade problem vi har så kanske det är en extremt klimatsmart sak att göra men det tycks inte finnas något som helst intresse från regeringshåll att genomföra eller ens testa. Man frågar sig varför man i princip förbjudit forskning och utveckling kring framtida kärnenergi, detta kommer att stå landet Sverige mycket dyrt med all säkerhet. Svenska forskare har presenterat långt framskridna planer på blykylda breeder-reaktorer, prototyper är redo att konstrueras, testas, förhoppningsvis kunna skalas upp till produktionskapacitet inom överskådlig framtid men det kräver investeringar.

Under tiden finns moderna mer traditionella kärnkraftslösningar som bara är att bygga, tar som sagt lång tid med dessa projekt och de borde ha satts igång för decennier sedan för att ersätta vår åldrande baskraft.
av volvoc70cab
#1275692
Min fråga gällde om det finns tillräckligt med elkraft när alla fordon ska drivas med el samtidigt som industrin går för fullt en kall vinterdag ???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1275699
volvoc70cab skrev: lör 20 okt 2018, 07:04 Min fråga gällde om det finns tillräckligt med elkraft när alla fordon ska drivas med el samtidigt som industrin går för fullt en kall vinterdag ???
Redan idag räcker inte strömmen kalla vinterdagar utan vi importerar ström plus att vi får starta oljekondenkraftverk .

Om 15 år är kärnkraften slut och på det har vi ställt om till eldrift, kol,olja, gas är utbytt till el.

Räcker elen frågar du. Ja om vi börjar bygga ut annan produktion och lagring så det bara ryker om det. Kör vi massiva investeringar i sol, vind och vattenkraftslagring så kan det gå. Största utmaningen är att lagra energin till de perioder du frågar om. Man kan tex bygga upp enorma lager med biomassa och stora vattenmagasin.

Ett kärnkraftverk ger väl energi som en fullastad timmerbil var 60e sekund har jag för mig. Så det blir en rätt stor hög biomassa om man ska klara längre perioder.

Dubblar du installerad effekt i vattenkraften klarar du bortfallet av kärnkraften, tripplar du den täcker du bortfallet av kol, olja gas också.

Eller så ställer vi om samhället och förbrukar mindre energi, bor mindre, slutar resa, jobbar hemifrån och drar ned vår konsumtion till ett minimum. Det funkar också.
Användarvisningsbild
av joel80
#1275791
En bra idé för att förbruka mindre el är att vi alla går över till oljepannor igen. Ungefär som med bilarna.. Då kan vi exportera ännu mer el. Toppen va?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]