Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1271600
Jag skulle få betala runt 1000-lappen på en tesla model s 85 när jag kollade förra året. Det är i runda slängar 150kr mer än vad jag betalar på v60 t5, månadsbelopp.
Däremot tror jag inte man får in 100ah i kardantunneln, det kräver mer plats än så. Om inte annat blir tunneln hög, och med det följer tyngdpunkten, och tyngden är största problemet med elbilar med stora batterier.
Men visst är det mindre lämpligt att ha dom i plattan, sett till reparationer och kostnader.
#1271601
Räkna gärna på denna https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=1
BBJ906
Skärmavbild 2018-09-28 kl. 12.45.40.png
Skärmavbild 2018-09-28 kl. 12.45.40.png (33.34 KiB) Visad 408 gånger
#1271638
Verkar ju bero helt på försäkringsbolag också. Vet flera som haft årskostnad på bara 6000kr för Teslaförsäkringen.. Dock har det bara varit halvförsäkring då vagnskada ingått första åren. Sen verkar det vara ett spann på mellan 9000kr-40000kr. Det beror troligen mer på dåligt underlag, många hästkrafter och dyra reservdelar än på batteriernas placering. Har bara läst om en enda olycka där batteriet tog stryk pga något som kördes på. Då var det ett järnrör som hamnade under bilen på ett sånt sätt att ert stack hål undertill. Efter det förstärkte Tesla skyddsplåtarna.

Även Hyundai har batteriet under som en platta, lika så Nissan, och jag tror även Zoe har det på det viset. Där har du inte alls samma slags premier, och inte lika nervösa försäkringsbolag. Min uppfattning är alltså att det är större del hästkrafter och dyra reservdelar i övrigt än att det är batteriets placering som drar upp premien.
#1271642
Kollade vad en Hyundai Ioniq electric 2018 skulle kosta mig.
214kr/månad första tre åren, sen 590kr/månaden med helförsäkring med vagnskada.

(på Folksam, utan mängdrabatt) finns säkert billigare.. Folksam brukar inte vara billigast.
#1271650
Beror det inte också på Teslaa egen policy att att Teslor inte ska lagas. Skadas bilen ska den bytas mot en ny.

Man ger inte ut dokumentation till verkstäder vilket gör det väldigt svårt och dyrt att laga.
#1271654
Schmoyoho skrev:Är nästan mer nyfiken hur din premie på en V60 T5 kan ligga nära en tusenlapp per månad än att Teslan är så billig? Låter som en rimlig premie för en 18-åring.
Vet inte riktigt, det är väl en välskadad modell kanske. Bor centralt i bostadsrätt med parkeringshus delat med en galleria. Har förvisso obegränsad körsträcka på v60in, men det gör typ 100kr månaden i skillnad. En vän bor strax utanför stan, och har samma månadskostnad (på model s)
När jag var 18 (eller 19 kanske) hade jag en 855 t5-r t-gul, den kostade över 1200 i månaden. Då var jag skriven långt ut i skogen...
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]