Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1269993
Ja tycker det är kalas bra att fler och fler tillverkare bygger elbilar.

Men alla elbilsutvecklare inkl Mr Musk gör samma fel, tycker jag.

Varför i hela friden ska dom go bananas med lyxutrustning och ha prestanda som en fu###ng F1-bil, och (bla därför) kosta pengar i oljeshejk-nivåer.
ELLER
vara så himla "futuristiska" så dom endast kan framföras av pajasar i en cirkusring.

Ingen av alternativen för den grå massan av människor direkt.

Fram för en elbil med skaplig räckvidd (även i kyla, och inte bara i califoniens sol)
"Normalt" utrustad. Behöver inte vara "Citroën 2cv-spartansk", utan som en ny bil 2018.
Acceptabel pretanda duger väl?
Bra kombi utrymmen.
Iaf något man törs köpa begagnad.....

DÅ börjar vi snacka elbilsförsäljning.
Än visas bara skrytbyggen, eller designers som fått härja fritt....

Men visst är denna bilen häftig!
Det är helt säkert.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1270009
Men fortfarande, vad är den bättre på än Tesla som har funnits flera år?

Visst, det är en Audi och mest troligt har den bättre kvalitetskänsla. Men t.ex en Model S som funnits många år känns fortfarande väldigt ny och modern. Speciellt med megaskärmen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1270031
XC90_Executive skrev:Men fortfarande, vad är den bättre på än Tesla som har funnits flera år?

Visst, det är en Audi och mest troligt har den bättre kvalitetskänsla. Men t.ex en Model S som funnits många år känns fortfarande väldigt ny och modern. Speciellt med megaskärmen.
Smaken är ju olika, det är just den rektangulära megaskärmen som drar ner. Den passar inte in tycker jag. Praktisk, kanske. Sen är det just teslas amerikanske stuk på interiören som drar nej helhetsintrycket för mycket. Synd då det är en spännande bil på många andra sätt. Audin är mycket mer mig i smaken när det gäller inredning.

Hoppas dock med att det ska komma bra alternativ för massan, men tyvärr är väl elbilarna så hajpade nu att det går att dra runt ändå...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1270033
Micce1980 skrev: tis 18 sep 2018, 21:15
XC90_Executive skrev:Men fortfarande, vad är den bättre på än Tesla som har funnits flera år?

Visst, det är en Audi och mest troligt har den bättre kvalitetskänsla. Men t.ex en Model S som funnits många år känns fortfarande väldigt ny och modern. Speciellt med megaskärmen.
Smaken är ju olika, det är just den rektangulära megaskärmen som drar ner. Den passar inte in tycker jag. Praktisk, kanske. Sen är det just teslas amerikanske stuk på interiören som drar nej helhetsintrycket för mycket. Synd då det är en spännande bil på många andra sätt. Audin är mycket mer mig i smaken när det gäller inredning.

Hoppas dock med att det ska komma bra alternativ för massan, men tyvärr är väl elbilarna så hajpade nu att det går att dra runt ändå...
I 3 tycker jag inte den gör sig men i S funkar den tycker jag. På bild då. Men det ryktas ju att treans liggande skärm ska in i de andra modellerna när de faceliftas.
av llesrof
#1270047
Äh... vi som inte har råd med den kommer ändå få se den på nära håll när den ligger upp i arselt på en och sedan kastar sig ut i en vågad omkörning och tvärnitar sig in i en liten lucka framför en. Det är ju trots allt en Audi.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1270048
llesrof skrev: tis 18 sep 2018, 22:08 Äh... vi som inte har råd med den kommer ändå få se den på nära håll när den ligger upp i arselt på en och sedan kastar sig ut i en vågad omkörning och tvärnitar sig in i en liten lucka framför en. Det är ju trots allt en Audi.
Vi slipper ha samma Audi I häcken mer än 40 WLTP-mil iaf :-D

Hur många WLTP-mil går det på en Audiförarmil? Tre kanske?
Användarvisningsbild
av joel80
#1270069
Nu har ju Tesla börjat bygga "billiga" elbilar också med Model3. Dom levererar över 5000st per vecka i USA nu och säljer mer än alla andra bilar i den klassen tillsammans.

Problemet och taktiken hos många biltillverkare (Tesla också, bara det att dom började 4-5 år tidigare) verkar vara att först få ut en fullsmetad toppmodell så dom kan hämta hem utvecklingsarbetet snabbare. Det här är ju egentligen på samma sätt som vi sett andra nya modeller lanseras på också. Första året/åren är det extra dyrt för att sen släppas mindre dyra motoralternativ etc.

En annan anledning till att man inte faktiskt bygger en billigar tror jag också är att man inte hunnit ställa om sina leverantörsled. Man har helt enkelt inte möjlighet att tillgodose den breda massan än p.g.a brist på de komponenter man behöver.

Se bara på några av de som har billigare elbilar, och även hybrider. Det är långa köer och biltillverkarna har missbedömt efterfrågan.

Släpper man en dyrare bil kan man kanske tillgodose marknaden lättare, samtidigt som man drar in en större vinst per såld bil. När t.ex fler av de batterifabriker som byggs blir klara kommer de kunna börja leverera i högre takt och då tror jag vi får se fler modeller i vettig prisnivå. Jag tror vi stegvis tar oss dit med ett par modeller i taget. Redan har vi Ioniq, Kona, E-Golf, Zoe, Leaf, E-NV200, BMWi3 och några fler som börjar bli intressanta och ligger bättre till i pris.
Jag tror inte det ligger allt för långt bort. När de stora märkena släppt sina första elbilar så som den här tar det kanske ett år eller två innan dom visar upp fler och billigare modeller.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1270079
Den är säkert jättefin. Samma med MBs nya elsuv. Jag hade dock köpt en Model S eller X alla dagar i veckan. Både byggkvalitén och den upplevda känslan är rejält mycket bättre på senare år i Tesla än den var innan. Teslas erfarenhet av elbilar, deras grymma leverans av kraft och smidighet i drivlinan ihop med Superchargers runt om i hela världen är oslagbar.

Bland de billigare bilarna tror jag Kona och Niro blir giftiga! Men det är en helt annan kategori köpare än de som väljer Tesla och E-tron.
Användarvisningsbild
av joel80
#1270086
Jag provkörde en Model S för ca 3 år sen. Drivlinan är helt sjukt trevlig. Och håller med dig om laddnätverket, även om det nu finns bra med andra stolpar för andra bilar också så är dom än så länge före där.

Men byggkvaliten imponerade inte riktigt.. Inte stolarna heller. Men man kanske är Volvobortskämd där?

Teslan kändes mer plastig inuti än en Volvo och det är rätt lätt att hitta skarvar som inte helt är jämna. Det kan man kanske hitta på en Volvo också, men en bil som kostar nära miljonen har man högre krav på.

Mjukvaruuppdateringar över nätet på Teslan är dock en grej jag hoppas fler följer efter!


Tror också som dig att Kona och Niro kommer sälja riktigt bra, om bara handlarna lyckas få fram tillräckligt många. :)

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]