Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1269936
Från 885000kr skattade pengar!! Två årslöner efter skatt för faan! Tänk att det ska va så dyrt att köra miljövänligt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1269948
Perra83 skrev: tis 18 sep 2018, 10:42 Från 885000kr skattade pengar!! Två årslöner efter skatt för faan! Tänk att det ska va så dyrt att köra miljövänligt.
Det här är väl Audis Roadster. Dvs de ska dels ta betalt för massa ny teknik (motsvarande hur de gör med de vanliga toppmodellerna) dels visa att det inte behöver vara tråkigt bara för att det är eldrivet.

Det får inte dröja allt för länge innan någon annan del av VW koncernen är med på banan med något billigare bara. Nuvarande elmodeller därifrån är ju inte på den här nivån funktionellt med räckvidd och design som elbil från grunden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1269953
Jämför man lite med Volvo är det ju inte svårt att få en XC90 eller V90 att kosta uppåt eller t.o.m över den summan. Och man har 60k tillbaka i premie samt väldigt billig milkostnad kommande åren.

Men klart att det inte är ett pris för en vanlig dödlig. Även med det billigare ägandet behöver det ju komma billigare modellen och märken. Nissan och Hyundai visar ju att det går att sälja elbilar med bra räckvidd utan att de kostar som Audis. (Hyundai Kona t.ex.)

Men det jag tycker är trevligt är bl.a att man visar att det inte bara är Tesla som lyckas göra elbilar som kan dra tyngre släp än små 750kilos.

Med tanke på efterfrågan vs tillgång på elbilar är det ju också tyvärr så att biltillverkarna troligen gärna håller priserna uppe nu i början.
av mikebike
#1269954
Perra83 skrev:Från 885000kr skattade pengar!! Två årslöner efter skatt för faan!
För vårt hushåll snarare 2 x 2 årslöner....
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1269958
mikebike skrev: tis 18 sep 2018, 13:10
Perra83 skrev:Från 885000kr skattade pengar!! Två årslöner efter skatt för faan!
För vårt hushåll snarare 2 x 2 årslöner....
Samma här nästan 2x båda våra årslöner efter skatt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1269961
joel80 skrev: tis 18 sep 2018, 12:48 Jämför man lite med Volvo är det ju inte svårt att få en XC90 eller V90 att kosta uppåt eller t.o.m över den summan. Och man har 60k tillbaka i premie samt väldigt billig milkostnad kommande åren.
Men hallå, nu får du lugna dig.... V90 börjar på 339 och fyller upp det svenska vägnätet då den går in i alla tjänstebilsnormer för den breda massan.

E-TRON startar på 885 , det är viss skillnad i plånboken.
Användarvisningsbild
av joel80
#1269964
Var inte tydlig. Plugin-modellerna av V90 och XC90 blir lätt i dom krokarna. V90 strax under. (Hamnade på kring 740k när jag bygge en jag ville ha.. utan att klicka i allt gott.)
XC90 kan man kladda på saker tills den kostar över 1,3 miljoner.
Det kan inte vara jättesvårt att ta marknadsandelar även av Volvo med en sån modell. Det finns som jag menade flera modeller hos Volvo som blir dyrare än den bilen. Speciellt sett till ägandekostnad på några år.

Att det inte är en tjänstepulka för 7,5 ppb tror jag de flesta förstår.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1269968
Men ska det bli tillgängligt för den breda massan av oss vanliga dödliga personer, så måste den ju först ut på tjänstebilsmarknden, passa i den normen, sedan efter 36 månader sälja till oss som inte har tjänstebil.

Annars blir den ju bara en smal marginalprodukt i Sverige.

Just nu känns det som rätt avlägset innan elbilar som kan dra ett släp först kommit ner i pris så de blir tjänstebilspulkor och sedan gjort sina 3 år i tjänst innan de sälja. Vad tar det ? 5 + 3 år eller ?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1269970
Det känns ganska tydligt att basmodellen av den här motsvarar en XC90 med rätt många rutor ikryssade. Det finns inte ens en ambition att den ska vara tillgänglig för den breda massan.

Vad som kommer sen känns mer intressant.

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]