Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av linnnet
#1269652
Hej,

Som egenföretagare har jag förmånen att kunna ta ut en andrabil på bolaget. Det innebär förvisso samtidigt att både själva bilkostnaden och förmånsvärdet drabbar mig - men det kan det vara värt.

Jag har en familjebil redan och kan nu köpa något mindre.

Just nu står jag mellan två val:
Mercedes CLA 180 bensin - Splitterny med AMG styling, glastak, automat etc för 273k
Eller köpa en 2-3 år gammal BMW 118i för runt 200k.

Hur skulle ni tänka? Förmånsvärde är CLA 3500kr mot BMWns 3000kr.
CLA'n är galet bra pris - men vinterdäck plus parkeringssensorer trycker om den till 300k. Förvisso behöver nog den begagnade BMWn också vinterdäck.

Är det värt 75-85k mer för att få en splitterny CLA istf en 118i? Hur skulle ni tänka - vilken av bilarna förlorar jag minst pengar på efter 3 år?
Senast redigerad av 1 linnnet, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1269702
Betala fullt förmånsvärde för en tre år gammal bil skulle inte locka mig det minsta. 200k är också alldeles för mycket, de säljs nya till privatpersoner för 230k inklusive M-paket.
Är det ens billigare för bolaget att ta en treårsbil för de pengarna? Den ska helförsäkras, fri service har gått ut, däcken ska säkert bytas osv.

Nä ska du ta bil på bolaget, sikta på nytt.
av linnnet
#1269707
Tack för input, servicen är väl som vanligt något avtal för ca 200kr månad som gäller. På den begagnade BMW ingick det om man leasade via BMW premium begagnat eller liknande.

Hittade kampanj på ny 118i för 216.900 nu. Sedan tillkommer däck, automat etc. Är nog den jag får jämföra CLAn mot.

Finns någon annan bil i segmentet (a klass, 1-serie och Audis motsvarande) jag missat?
av Lövet
#1269719
Golf R-line och Mazda 3 i så fall. Men de är inte "bättre" på nåt egentligen och inte så mycket billigare jämfört med kampanjvarianterna som erbjuds till företagsförare av 1-serie och A-klass/CLA.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1269723
Jag hade tagit Mercedesen, utan tvekan. En grymt härlig bil.
av linnnet
#1269752
Tack för era svar.
Ska ta in en offert på en ny BMW 118i och jämföra också. Had enog tänkt mig ett tak på 250k för bilen vilket CLAn spräcker med 40k - samtidigt ingår då allt jag önskar på bilen (förutom adaptiv farthållare men det behövre jag inte i stan).
Användarvisningsbild
av svergie2
#1269957
118i tycker jag känns väldigt långsam i jämförelse med 120d, dock känns 120d som en traktor medan man inte märker av motorn i 118i

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

av linnnet
#1270852
Nytt inspel: Merca A-klass istället för CLA och spara 50k på det? Sugen på att vänta till sedanen kommer - tror ni den är billigare eller dyrare än kombin?
av Lövet
#1270856
linnnet skrev:Nytt inspel: Merca A-klass istället för CLA och spara 50k på det? Sugen på att vänta till sedanen kommer - tror ni den är billigare eller dyrare än kombin?
CLA är ju en A-klass under skalet så bakom ratten lär det inte skilja så mycket.
av linnnet
#1270865
Nya tekniken i A-klassen är ju strået vassare alltså. Men rent motormässigt så spelar det mindre roll då bilen 90% av tiden kommer gå runt i villaförorten mellan skola, affär och träningar. Inte så mycket tillfällen för roligare körning mao. :crying:
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]