Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1269507
Tja!

I takt med att kronan försvagas, euron går upp och ner och rådande världspolitik samt nationell regeringskollaps :-D
så undrar jag om det är värt att beställa motorolja från tyskland eller ska man beställa från sverige, köpa över disk?
Jag var inne på mapodo och fyfan vad dyrt det var !
Jag behöver en a3 b3 olja till min v70 D5 -04 med 47,5k mil på mätaren... En 0w-30 eller 0w-40. Så billigt som möjligt...
Idag kör jag castrol magnatec och enligt mig så går det att stoppa i vilken jävla olja som helst då jag varken rödljustävlar, drar båttrailer eller kör fort. Bilen drar ingen olja så jag behöver aldrig fylla på, och här norrbotten så blir det -30-35 grader med jämna mellanrum men det driter jeg i då jag har dieselvärmare som körs flitigt. om jag nu kör med dieselvärmare nån halvtimme innan start så borde jag väl kunna nyttja en billigare olja som 10w-40 eller tänker jag fel? Jag tänker att om jag kör dieselvärmaren så är ju motorn minst lika varm som om jag startade en sommardag i juni , även om det är -30 grader ute ..

Jag vet att det finns en del liknande trådar men jag tänkte att jag skapar denna tråden där vi delger våra erfarenheter av billiga oljeleverantörer samt hur tankarna är kring dieselvärmare, motorvärmare av alla dess slag.
Den enda butiken som finns här där oljor säljs billigt över disk är swedol, vad tycker ni om deras oljor?
Vilket oljefilter köper ni och vad prioterar ni för olja / filter samt hur använder ni era bilar?
#1269517
SBergdahl skrev: lör 15 sep 2018, 14:25 Senast köpte jag däckonlines eget märke high performer. 20 L 5w40 a3 för drygt 600 kr ink frakt.
Det var billigt! det ger oss ett literpris på 30kr/liter vilket är väldigt billigt.
Fler såna tips välkomnas. Förresten, vad är det för klassning på oljan? vad kör du för bil och hur ofta byter du olja?
#1269521
Brukar ju vara frskten som avgör, men vet man att man ska ha kvar bilen så köp till 3-4 byten. Castrol med rätt klassning brukar man hitta billigt på tyska ebay
#1269532
Knatch skrev: lör 15 sep 2018, 14:31
SBergdahl skrev: lör 15 sep 2018, 14:25 Senast köpte jag däckonlines eget märke high performer. 20 L 5w40 a3 för drygt 600 kr ink frakt.
Det var billigt! det ger oss ett literpris på 30kr/liter vilket är väldigt billigt.
Fler såna tips välkomnas. Förresten, vad är det för klassning på oljan? vad kör du för bil och hur ofta byter du olja?
A3B4. Men de ser ut att ha höjt till 800 ink frakt nu så inte anmärkningsvärt billigt längre.

V70 2.5T som gått snart 34000. Byter med lite drygt 1000 mils intervaller, vår och höst.
#1270214
Jallemet skrev: ons 19 sep 2018, 20:35
Knatch skrev:Det verkar vara dyrt överallt på tyska sidor, har melker o.co kommit med nån ny ölskatt?
Hur billigt ska det vara?
48:-/L hem till dörren är ett helt ok pris för min del, Biltema är inte ens i närheten.Screenshot_20180919-202914~2.jpeg
Är inte det typ exakt vad Biltema tar för sin A3B4 5w40?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]