Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1269296
Ja, det är ett intressant dilemma. Däremot ska man väl inte ge sig fan på att fenomenet är unikt för Volvo utan gäller garanterat över alla märken - det vet du ju också. Vi bytte upp oss tidigare i år från trotjänaren V50 efter 6 år i vår ägo, till en V90 med 0 mil på mätaren. Gambling? Definitivt.

Jag har inget emot att skruva själv på bilar men V50n började "bli till åren" (ynka 10 jordsnurr) samt 13k mil på mätaren så det är väl snart det potentiellt sett börjar gå sönder lite dyrare bitar på den. En annan post är ju slitagedelarna som oundvikligt kommer med tiden.
Vi ville slippa det helt enkelt.
Att köpa en fabriksny bil är bevisligen heller ingen garanti för att allt är felfritt - däremot så slipper man kosta på allt sånt själv. Förvisso som du själv säger så blir de eventuella verkstadsbesöken långrandiga vare sig verkstaden tar kostnaden eller ej. Det blir ett projekt och irriterande avbrott i vardagen, såklart. MEN jag tycker ändå att det väger över allt annat. Det känns betryggande att veta att om jag får problem med bilen så kan jag bara åka in med den och en stund senare åka därifrån i en lånebil, no questions asked. Med V50n hade det inte varit riktigt lika enkelt.

Den enorma fördelen jag såg med att köpa en fabriksny bil (utöver ovanstående) är faktiskt det här forumet. Det fanns mycket information om vår modell, saker att hålla koll på, att passa sig för etc. Jag tror att vi, liksom du, är bra förberedda på så vis.

Summa summarum: skit händer i vilken bil man än köper, men jag sitter hellre och väntar på bärgningsbilen i min V90 än V50. :D
#1269587
Jag har haft 3 Volvo sedan 2004. Och det är bra bilar. Solid och tryggt.

Om det beror på att jag bor i Danmark vet jag inte men jämnfört med VW, Toyota, Peugeot och Cadillac var de extremt dyra att serva och almänt hålla igång.

Vi pratar allt från ny motor, topp, problem aut låda, dämpare, tårnlagar, bromsservo, egr ventil osv.

Vi har alla vår egen liten statistik men framöver hållar jag mig till Toyota och jänkbilar. Första är helt problemfri och verkstaden suverän och den senare är hemsk komfortabel jämnfört med Volvo.

Volvodesign är snyggt och säkerhet är bra men tråkig motor och riskig mjukvara gör saken för mig. Plus att jag normalt inte handlar med kines. Men så är det så mycket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1269893
Tack för ett bra inlägg grillchips, det första svaret som var spot on på min frågeställning/fundering.

grillchips skrev: fre 14 sep 2018, 08:59 Det känns betryggande att veta att om jag får problem med bilen så kan jag bara åka in med den och en stund senare åka därifrån i en lånebil, no questions asked.
Fast det är ju inte riktigt så allttid. För det första måste ju verkstaden måste ju kunna reproducera felet för att få laga det på garanti. Det var en utmaning med min koppling som blev märklig efter 20mils körning, det har man inte riktigt tid med. Det ena av mina oljeläckage var man tveksam till att laga då "det fuktar alltid lite".... Nej, en motor skall inte läcka olja.
Det har med andra ord krävts en del övertalning för att dels få saker gjorda och ytterligare en del övertalning för att klargöra att jag inte skall betala. Detta trots giltig garanti och den treåriga reklamationsrätten.
Inga långdragna diskussioner men ändå så pass att det gjort mig lite sömnlös någon natt...

Det är lite i den bästa av världar med enkla och tydliga fel som det är så som du beksriver det, bara att lämna in och få fixat.. Det är iallafall min bild av det.
#1269920
@MartinS, absolut, det är ju lite av en utopi som jag i ärlighetens namn inte fått uppleva ännu. Däremot känner jag att jag har bra kontakt med dels min säljare men också min PST som jag haft i ett par år vilket gör att jag inbillar mig att vid problem så kommer det hanteras på ett bra sätt. Återigen är ju vi som är aktiva här på forumet ganska pålästa och "vet" vilka trådar och ben vi ska dra i när det blir tokigt.
#1269926
Brukar försöka gå på både siffror och känslor när bil ska köpas. Volvo är där dessa två möts enligt mig. Tidigare hade vi ju svensk bilprovning som kunde ge en indikation på hur bra märken och dess modeller var. Idag finns exempelvis länsförsäkringars årliga maskinskaderapport. De ger väl inte hela sanningen men en bra bit på vägen om märket och modellen man är intresserad av är något att ha eller ej. Sen kan man ju även läsa här om vanliga orsaker och fel innan köp ;-)

Lägg där till att man redan innan köp kan se fasta kostnader som just skatt, försäkring samt servicar. Även förbrukning går ju att kolla upp innan vad den ligger på en höft i alla fall. Blir man sedan överraskad av detta får man lära sig och kolla upp bättre till en annan gång.

Volvo har dessutom en hälsosam syn på vad och hur saker ska gå på good will eller ej tycker jag.

Har nu haft tre volvos sedan 10 år nu och det enda som krånglat som f-n var på första volvon och de billiga eftermarknadsdelar jag lät den allt för billiga "verkstaden på hörnet" montera. När dessa sedan byttes ut fungerade allt som man vill.
#1270055
Köp en Skoda Superb. Det gjorde jag. I mars 2015 köpte jag en sent uttagen Superb Alldrive -13 som rullat knappt 2800 mil. Enda felen jag haft var en parkeringssensor och en sidolist som lossnade. Det gick på garantin. Sedan har den bara rullat på utan minsta tendens till krångel. Nu har den snart rullat 10.000 mil. Det blir med största sannolikhet en Skoda Superb nästa gång också.
#1270058
Som sagt, att köpa 2-3årsbil kanske är mer bekymmersfritt? Det är ju det mitt resonemang går ut på.
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]