- fre 14 sep 2018, 08:59
#1269296
Ja, det är ett intressant dilemma. Däremot ska man väl inte ge sig fan på att fenomenet är unikt för Volvo utan gäller garanterat över alla märken - det vet du ju också. Vi bytte upp oss tidigare i år från trotjänaren V50 efter 6 år i vår ägo, till en V90 med 0 mil på mätaren. Gambling? Definitivt.
Jag har inget emot att skruva själv på bilar men V50n började "bli till åren" (ynka 10 jordsnurr) samt 13k mil på mätaren så det är väl snart det potentiellt sett börjar gå sönder lite dyrare bitar på den. En annan post är ju slitagedelarna som oundvikligt kommer med tiden.
Vi ville slippa det helt enkelt.
Att köpa en fabriksny bil är bevisligen heller ingen garanti för att allt är felfritt - däremot så slipper man kosta på allt sånt själv. Förvisso som du själv säger så blir de eventuella verkstadsbesöken långrandiga vare sig verkstaden tar kostnaden eller ej. Det blir ett projekt och irriterande avbrott i vardagen, såklart. MEN jag tycker ändå att det väger över allt annat. Det känns betryggande att veta att om jag får problem med bilen så kan jag bara åka in med den och en stund senare åka därifrån i en lånebil, no questions asked. Med V50n hade det inte varit riktigt lika enkelt.
Den enorma fördelen jag såg med att köpa en fabriksny bil (utöver ovanstående) är faktiskt det här forumet. Det fanns mycket information om vår modell, saker att hålla koll på, att passa sig för etc. Jag tror att vi, liksom du, är bra förberedda på så vis.
Summa summarum: skit händer i vilken bil man än köper, men jag sitter hellre och väntar på bärgningsbilen i min V90 än V50. :D
Jag har inget emot att skruva själv på bilar men V50n började "bli till åren" (ynka 10 jordsnurr) samt 13k mil på mätaren så det är väl snart det potentiellt sett börjar gå sönder lite dyrare bitar på den. En annan post är ju slitagedelarna som oundvikligt kommer med tiden.
Vi ville slippa det helt enkelt.
Att köpa en fabriksny bil är bevisligen heller ingen garanti för att allt är felfritt - däremot så slipper man kosta på allt sånt själv. Förvisso som du själv säger så blir de eventuella verkstadsbesöken långrandiga vare sig verkstaden tar kostnaden eller ej. Det blir ett projekt och irriterande avbrott i vardagen, såklart. MEN jag tycker ändå att det väger över allt annat. Det känns betryggande att veta att om jag får problem med bilen så kan jag bara åka in med den och en stund senare åka därifrån i en lånebil, no questions asked. Med V50n hade det inte varit riktigt lika enkelt.
Den enorma fördelen jag såg med att köpa en fabriksny bil (utöver ovanstående) är faktiskt det här forumet. Det fanns mycket information om vår modell, saker att hålla koll på, att passa sig för etc. Jag tror att vi, liksom du, är bra förberedda på så vis.
Summa summarum: skit händer i vilken bil man än köper, men jag sitter hellre och väntar på bärgningsbilen i min V90 än V50. :D
Nuvarande:
Mini Cooper SE MY22
Volvo V90 T5 R-design MY18
Tidigare:
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld
Mini Cooper SE MY22
Volvo V90 T5 R-design MY18
Tidigare:
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld