Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LostMySelf
#1268264
Har tänkt ställa av min V70 TDI 98 i vinter då jag fått tag på plats i ett värmegarage. Skulle vilja ha era tips och åsikter om vad som är bäst.

Det jag läst och ska göra är:

  • Koppla ur batteriet alternativt ta ur det helt då det ändå ska bytas till våren
  • Olja och filter är bytt för 100 mil
  • Tanka fullt
  • Ha en eller två torrbollar i bilen och byta varje månad
Sen undrar jag om det är bäst att ställa bilen på 4 pallbockar eller på gamla vinterdäck jag aldrig kommer använda. Bilen är väldigt sänkt så är mest orolig för att bussningar, stötdämpare m.m. ska ta stryk av att stå länge i samma läge, både på marken och på pallbockar.

Alla tips och åsikter mottages gärna!
av Rådlös
#1268282
Tanken är väl egentligen att du skall avlasta hjullagren, så idén med gamla vinterdäck är kanske inte så bra. Då är ju uppallning bättre. Kanske med bortmonterade hjul?
Kommer bilen att stå kallt (varierande med yttertemperatur) eller i rumstemperatur?
#1268283
Rådlös skrev: tor 06 sep 2018, 23:38 Tanken är väl egentligen att du skall avlasta hjullagren, så idén med gamla vinterdäck är kanske inte så bra. Då är ju uppallning bättre. Kanske med bortmonterade hjul?
Kommer bilen att stå kallt (varierande med yttertemperatur) eller i rumstemperatur?
Ja det hade ju fungerat. Det är värmegarage så rumstemperatur antar jag, ska och kolla in platsen imorgon.
Användarvisningsbild
av Funk
#1268295
Låt batteriet sitta kvar i bilen och häng på en underhållsladdare. Låt bilen stå på hjul, det enda problemet med att den står stilla ett tag är att däcken blir ojämna så gamla vinterhjul är en bra ide'. Bussningar och annat tål mycket väl ett par månaders stillastående i bra klimat utan problem..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1268308
Hur länge ska du ha den avställd ???

Min Supra har stått avställd i garage i 22 år nu, 10 månader per år. Alltså totalt 20 års garagering.

Inga problem med däck/fjädrar/dämpare/bussningar/lager/batteri/motor/bränsle ännu då jag haft underhållsladdare på och 3 bar i däcken.

Ska du stå längre än så (50 år ? tex) kanske man ska fundera på att palla upp den.
#1268375
VolvoB20 skrev: fre 07 sep 2018, 10:07 Hur länge ska du ha den avställd ???

Min Supra har stått avställd i garage i 22 år nu, 10 månader per år. Alltså totalt 20 års garagering.

Inga problem med däck/fjädrar/dämpare/bussningar/lager/batteri/motor/bränsle ännu då jag haft underhållsladdare på och 3 bar i däcken.

Ska du stå längre än så (50 år ? tex) kanske man ska fundera på att palla upp den.
Under vintermånaderna bara, vet ju inte när snön kommer men 4-5 månader blir det väl vanligtvis?
av Lövet
#1268403
Vissa påstår att bilen inte mår bra av uppallning då hjulupphängningar och bussningar befinner sig utanför sina "normala" lägen och det sliter mer än att stå. Att ställa bilen på dåliga vinterdäck känns för mig vettigt. Ståplattor får du garanterat annars (vilka iofs försvinner).

Om du kör torrboll - ställ dem på golvet, inte i stolarna! Läcker de så förstör du inredningen direkt annars, framförallt om du har skinn.

4-5 månader är ganska kort. Jag ställde av min Z4 så länge och det enda jag gjorde var att stoppa i en laddare och tanka fullt. Ingenting annat överhuvudtaget. Resultat = noll problem förutom ståplattor första milen. Löses genom att sänka trycket, köra lite grand, pumpa upp dem igen.
#1268420
Funk skrev: fre 07 sep 2018, 08:16 Låt batteriet sitta kvar i bilen och häng på en underhållsladdare. Låt bilen stå på hjul, det enda problemet med att den står stilla ett tag är att däcken blir ojämna så gamla vinterhjul är en bra ide'. Bussningar och annat tål mycket väl ett par månaders stillastående i bra klimat utan problem..

/Thomas
Batteriet är rätt dåligt som det är så jag har planerat att köpa ett större till nästa år, så jag tror jag kopplar ur och slänger det när jag ställt av bilen.

Ok men då ställer jag den på vinterdäcken då :)
#1268528
LottaGroning skrev: lör 08 sep 2018, 12:15 Förutom det du själv räknat upp så behöver du kolla upp att garaget är fritt från möss. De gillar kabelisolering till lunch. Fällor rekommenderas varmt.
Ja det är det garanterat, det är ett riktigt parkeringsgarage för 20-tal bilar och underhålls av en stor hyresvärd i min stad.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]