Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1266981
VolvoB20 skrev: tis 28 aug 2018, 08:40
FreddanNo1 skrev: tis 28 aug 2018, 07:24
frasse4 skrev: tis 28 aug 2018, 05:49 Att köpa en ny bil och göra allt själv är ju ganska bortkastade pengar. Man betalar ju extra för att få garantier och bara kunna lämna in bilen om något strular. Så bättre att satsa på en lätt begagnad isåfall. Annars är ju V70N >2005 en välbeprövad bil med mkt bra rostskydd. Ett otroligt stort steg från en 460.
Väldigt sällan man utnyttjar garantin på 2 år. 25 mil och 3,5 tim till verkstan och är själv mekaniker
Beror väldigt mycket på märke. Har åkt Toyota o Mazda där bilen inte har behövt besöka verkstad på 10 år . Men även haft Volvo, BMW, Mercedes, Audi som behövt åka på verkstad titt som tätt.
Nja Toyota och Mazda kan du inte köra i 10 år utan verkstadsbesök. De måste servas och bromsunderhåll m.m.
av FreddanNo1
#1266984
Malmstroem skrev: tis 28 aug 2018, 11:17 Om jag skulle köpa en ny bil och sedan befinna mig långt från en verkstad hade det blivit en Toyota LandCruiser.

Jag tittade på en sådan innan XC90 inhandlades. Den tillalar den mer praktiskt lagda sidan av mig. Tyvärr är de som säljs i Sverige ingen höjdare att köra i relation till Volvon. Däremot har jag stor tilltro till deras långsiktiga kvalitet och möjligheterna att reparera dem med små medel.
Fin bil LandCruiser, men det är en bruksbil och inte intressant. Han gillar mindre praktiska personbilar som han kör mycket med överallt och flera gånger om dagen.
av FreddanNo1
#1266986
Lucif3r skrev: tis 28 aug 2018, 17:17
NilsO skrev: tis 28 aug 2018, 13:13... och man kunde läsa skräckreportage om att ”hjärnan” kostade lika mycket som halva bilen.
Mja, men så fruktansvärt långt ifrån sanningen var det ju inte, en box går idag lös på ca 10-15k ny till 2/7/900-serien(och även 85x70), vilket ofta t om är *mer* än bilen är värd idag :-D
Oavsett så är det en rejäl kostnad på en bil som tidigare gick att laga med en hammare och ett tuggummi :p. Lyckligtvis brukar det sällan bli fel på just boxarna(överlag, över alla årsmodeller, med undantag för dom där j-a ABS-boxarna på 85x70 ~95-00), utan det brukar vara givare och liknande som tackar för sig..
För stora bilar de Volvo. Han vill ha ny bil eftersom det blir mindre fix på dem
av FreddanNo1
#1266988
Har hittat en Peugeot 206 från januari 2013, 2300 mil. Är som ny och bara körd sommartid. Inga vinterdäck. Men en del utrustning i den. Tydligen har 206 tillverkats sedan 1998 och är mkt lättmekade och pålitliga. Priset är 59.000 kr och är väldigt billigt tycker jag.
Säljaren säger att Peugeot (de gamla) var stora i Afrika eftersom de var hållbara och lättmekade.
av Tilly
#1267009
Om det är 2013 års modell bör det ju i så fall vara en Peugeot 207. Den har funnits ett bra tag så jag kan inte tänka mig att Peugeot 206 tillverkades så sent som 2013. Nu är det ju Peugeot 208 som är aktuell. Är det en Peugeot 207 från 2013 så är den nog varken mer eller mindre lättmekad än de flesta av konkurrenterna från samma tid och samma pris-, och storleksklass. Bilar från denna sidan av 2010-talet är oftast stöpta i relativt lik form om man jämför med samma pris-, och storleksklass så det finns väl ingen som avviker särskilt mycket konstruktionsmässigt om man inte går på extremerna varav vissa redan nämnts i tråden. Nu kan ju en Peugeot 207 absolut vara rätt köp ändå om man vill ha en sådan och får tag på ett bra exemplar men jag tror inte man skall dra för stora växlar av hur äldre modeller uppfattades i andra världsdelar då de ibland hade ett helt annat modellutbud där.
av Lövet
#1267010
Peugeot 207 för 59k är inget bra köp. Det ska han få en 208 för som är en mycket bättre bil på alla punkter. Gärna 1.2 THP motorn som är oerhört kul dessutom.

https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo ... ?ca=11&w=1
av FreddanNo1
#1267029
Lövet skrev: ons 29 aug 2018, 17:58 Peugeot 207 för 59k är inget bra köp. Det ska han få en 208 för som är en mycket bättre bil på alla punkter. Gärna 1.2 THP motorn som är oerhört kul dessutom.

https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo ... ?ca=11&w=1
Det är en Peugeot 206 bensin förmodligen sista tillverkade.
Jag tycker 59000 kr är billigt för en nästan helt ny bil.
206 skall vara väldigt lättmekad säger säljaren.
av Lövet
#1267032
FreddanNo1 skrev:
Lövet skrev: ons 29 aug 2018, 17:58 Peugeot 207 för 59k är inget bra köp. Det ska han få en 208 för som är en mycket bättre bil på alla punkter. Gärna 1.2 THP motorn som är oerhört kul dessutom.

https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo ... ?ca=11&w=1
Det är en Peugeot 206 bensin förmodligen sista tillverkade.
Jag tycker 59000 kr är billigt för en nästan helt ny bil.
206 skall vara väldigt lättmekad säger säljaren.
Det är en omodern bil och den är dyr i förhållande till andra motsvarande till salu och efterträdarna. Trång, bullrig och osäker. Jag har svårt att se det som ett bra köp. Bilen är inte ny bara för att den har låg mätarställning. Ålder sliter lika mycket som mil. Du kan få en två generationer nyare bil som är bättre på allt till samma pengar. Klart säljaren vill framställa bilen som ett bra köp men det är det inte på rationella grunder.
av Tilly
#1267048
Det verkar faktiskt som om 206 och 207 såldes parallellt även in på 2010-talet så det kanske faktiskt är en 206 ändå...

Säljaren har nog inte det så lätt att bli av med den och för det priset är det ju absolut ingen bra bilaffär men är det den bilen man absolut vill ha och tänker behålla den länge så absolut. Det enda som räknas är ju att man själv är nöjd.
Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]