Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1265983
Glykol åldras inte! Det som åldras är möjligen korrosionsskyddet, men först när det finns inne i motorn. (Det lägger sig som skydd på metallytor) Det vill säga det åldras inte, men det slutar att lägga sig på metallytorna. Om du inte gör något särskilt så sitter det kvar där och fungerar som det är tänkt.
Förr sa alla bilinstruktionsböcker och glykolfabrikörer att man skulle byta kylarvätska vart annat år. Det gör man inte längre. I serviceprotokollen står det visserligen att man skall kolla kylarvätskan med fastställda mellanrum. Det innebär att man mäter antifryspunkten och kollar om vätskan är ren och klar. Den får inte vara grumlig eller innehålla några partiklar eller annat skräp. Är det OK, så rör man den inte.
Sedan är det så att vatten som hålls inneslutet i ett stängt kärl förlorar sitt aggresiva syre och risken för korrosion (rost) blir mindre. Har man då haft korrosionsskydd från början och inte "rört" kylsystemet så är allt väl. Skyddet klarar av att sköta sin uppgift i många år framöver. Det enda man kan tänkas behöva kolla är då antifryspunkten. Men det är lätt gjort. Det finns instrument för det.
Så om ditt system fungerar och du har en lägsta antifryspunkt neråt -35°C och vätskan är ren och klar, rör det inte! Vätskan får naturligtvis ha den färg som kom med glykolen i början, men inget grummel och skräp och absolut inget rostslam.
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar