Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hetsgunnar
#1265502
Hej! Jag fick en anmärkning på besiktningen att ena bromsskivan var skadad. Den andra är i ok skick så jag undrar om man borde byta båda skivorna och bromsbeläggen eller om man kan snåla lite och bara byta ena. Jag har hört någon stans att det kan bli ojämn bromsverkan. Vad tror/vet ni om detta?
Senast redigerad av 1 hetsgunnar, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
#1265505
Jag gav typ 400 kr under någon drive på mister-auto för två nya 336 mm-skivor, Volvo ville ha kring 3000 kr för ett par. Det dyra är väl att jag har för mig man måste byta belägg när man byter skivor, men belägg köps mig veterligen uteslutande parvis, dvs fyra belägg, så finns väl ingen anledning att inte montera alla av dem.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1265507
Jag köpte nya på Biltema eftersom de gamla slog sig. Funkat fint i 2000 mil. De är svensktillverkade dessutom
Användarvisningsbild
av hetsgunnar
#1265734
StefanN skrev: sön 19 aug 2018, 12:09 Man byter bägge, kostar ju knappt nåt.
Man byter båda sade min far också. Men jag undrar rent konkret varför. Om den andra skivan är i okej skick så borde de ta lika mycket på båda sidorna i och med hur bromssystemet fungerar. Så jämnas trycket ut så att de tar lika mycket på båda.
Användarvisningsbild
av Derank
#1265738
Man byter båda + belägg för att få så jämn bromsverkan som möjligt,
av NilsO
#1265827
hetsgunnar skrev: mån 20 aug 2018, 20:50 Man byter båda sade min far också. Men jag undrar rent konkret varför. Om den andra skivan är i okej skick så borde de ta lika mycket på båda sidorna i och med hur bromssystemet fungerar. Så jämnas trycket ut så att de tar lika mycket på båda.
Det stämmer att kraften som oken trycker in beläggen mot bromsskivan med är lika stor på båda sidorna på bilen – så fungerar bromssystemet.

Men det betyder inte att bromskraften på hjulen blir lika, för den beror också på friktionen mellan beläggen och skivan. Och olika skivor och olika belägg kan ge ganska olika friktion.

Dessutom beter sig olika skivor/belägg olika när de blir varma. Det skulle kunna innebära att även om bromsverkan var jämn när bromsarna var kalla, så kan den bli ojämn när man använt bromsarna en stund.
av Malmstroem
#1265829
Som sagt var så bytes skivor och belägg i par. Allt annat är dumsnålt.

Med det sagt så var det viktigare förr att byta i par. Då kunde den olika friktionen som kan uppstå med en blanding av nya och gamla prylar mer eller mindre få bilen att åka av vägen när du bromsade hårt. Nuförtiden med bilar som har antisladdsystem och betydligt noggrannare elektroniska kontrollsystem så är behovet mindre. Men jag skulle byta i par i alla fall.
Användarvisningsbild
av hetsgunnar
#1266339
NilsO skrev: tis 21 aug 2018, 12:02
hetsgunnar skrev: mån 20 aug 2018, 20:50 Man byter båda sade min far också. Men jag undrar rent konkret varför. Om den andra skivan är i okej skick så borde de ta lika mycket på båda sidorna i och med hur bromssystemet fungerar. Så jämnas trycket ut så att de tar lika mycket på båda.
Det stämmer att kraften som oken trycker in beläggen mot bromsskivan med är lika stor på båda sidorna på bilen – så fungerar bromssystemet.

Men det betyder inte att bromskraften på hjulen blir lika, för den beror också på friktionen mellan beläggen och skivan. Och olika skivor och olika belägg kan ge ganska olika friktion.

Dessutom beter sig olika skivor/belägg olika när de blir varma. Det skulle kunna innebära att även om bromsverkan var jämn när bromsarna var kalla, så kan den bli ojämn när man använt bromsarna en stund.
Okej då förstår jag. När jag skulle byta skivorna så upptäckte jag att bromsslangen hade rostat och började läcka. Så borde man byta båda bromsrören också eller räcker det att byta det som är skadat?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1266383
Slangar och rör behöver du bara byta där det är dåligt.

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]