Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JohVin
#1264953
Hej!
Jag har en Volvo V70 Ocean Race, automat, från 2002. Den har gått 20 000 mil.
Den har stått avställd i knappt 2 år och jag vill nu göra mig av med den. Det som behöver åtgärdas är bussningar fram, bakre ljuddämparen är rostig (inget hål) och abs-kransen på ena sidan fram är sprucken. Ett nytt batteri och oljebyte är också nödvändigt. Köpte den 2010 på en bilfirma för 112 000 kr. Skulle behöva förslag på vad jag skulle kunna få ut för den i befintligt skick.
Tack på förhand!
Johan
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1264956
Spontant max 5000 eller så. Den lär ju behöva nya bromsar runt om om den stått ute, utöver det du nämner. Sen vet man ju aldrig riktigt vad som händer när bilen börjar köras efter att ha stått.
av Storfot
#1265284
Ocean race - jag tror knappast det har någon större påverkan på priset när det gäller en så pass "skruttig" bil. (Även om just jag är väldigt svag för den blå färgen.)
Bussningar fram - sänker ju helt klart priset då det är lite för avancerat att fixa själv för många som bara vill ha en billig bil, så där blir du begränsad till lite mer mekkunniga spekulanter. Men det är ju en viss skillnad på om dom är tvärslut eller "börjar bli lite dåliga".
Rostig ljuddämpare - om det inte är hål i den eller den ser ut att kunna falla isär när som helst så påverkar det nog inte så mycket.
ABS-krans - är ju också för avancerat för kategorin "kan byta olja själv". Och en mer van mekare lär ta höjd för att det kan vara fler fel än en sprucken krans om abs-lampan lyser innan han lägger ett bud.
Batteri - kan ju vem som helst byta, så det drar väl ner priset max så mycket som ett batteri kostar på Biltema.
Oljebyte - beror ju på om färgen på oljan är "det börjar bli dags att byta olja snart" eller "jösses, här borde oljan vara bytt för länge sedan, snacka om vanskött bil".

Men sen finns det ju massor med andra faktorer också, t.ex:
Hur har den förvarats under avställningen? Som föregående påpekade så lär ju bromsar m.m. inte vara i så bra skick om du bara ställt den ute och låtit den stå i två år.
Inredning - Läderklädsel i perfekt skick med elmanövrerade stolar eller sunkig beige halvskinnsklädsel med den halvobligatoriska spruckna sömmen på förarstolen.
Hjul - Bra sommar- & vinterdäck på fina lättmetallfälgar eller enbart slitna sommardäck på kantstötta fälgar.
Kaross - fin & välvårdad eller har åldern & milen misshandlat den.
Automatlådan - fin olja & mjuka växlingar eller bränd olja & halvdålig funktion.
Besiktning - gick den igenom besiktningen senast eller ställdes den av för att den blev underkänd.
Tidigare ägare.
Utrustning - t.ex. om du har största ljudpaketet, bensinvärmare, extrasäte eller något annat som kan trigga någons köplust. Jag vet inte om alla motoralternativ fanns att välja på för Ocean Race, men en T5:a lär ju locka fler spekulanter än en 140 hk.
AC - fungerar bra vs "behöver fyllas"

Jag skulle gissa på 12000 om den är i väldigt fint skick förutom det du beskriver, men i mera normalt skick kanske 4000-7000.
av Lövet
#1265306
5 är alldeles för lite. Säg att den är värd 20-30 i fungerande normalskick, dra sedan av för reparationerna. 15 kanske du kan få?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1265311
Jag kan hålla med om spannet för fungerande normalskick men utöver nämnda fel tillkommer en hyfsad osäkerhet beroende på hur bilen förvarats. Det går säkert att få mer men antalet potentiella köpare lär inte vara enormt. Har den stått två år kanske det inte gör nåt om det tar ett år till att sälja den åas.
av NilsO
#1265317
Jag tror det är få köpare som är villiga att betala vad bilen vore värd i normalt bruksskick minus kostnaden för reparationer. Enda poängen med att köpa ett ”objekt” är ju att man kan göra en viss vinst på det, mot att man själv får ordna med reparationerna, oavsett om man lämnar in på verkstad eller gör det själv.
av Lövet
#1265335
NilsO skrev:Jag tror det är få köpare som är villiga att betala vad bilen vore värd i normalt bruksskick minus kostnaden för reparationer. Enda poängen med att köpa ett ”objekt” är ju att man kan göra en viss vinst på det, mot att man själv får ordna med reparationerna, oavsett om man lämnar in på verkstad eller gör det själv.
Håller med. Kanske var jag för generös. Svårt utan att se bilen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1265345
I det skicket skulle jag säga att du max kan sälja den som reservdelsbil för ett par tusenlappar,
av MickeM
#1265492
Lövet skrev: fre 17 aug 2018, 14:12 5 är alldeles för lite. Säg att den är värd 20-30 i fungerande normalskick, dra sedan av för reparationerna. 15 kanske du kan få?
Ska man lyckas sälja en 2002 turbo med 20,000mil för mer än 25 tusen (nu 2018) ska den vara i väldigt gott skick med oklanderligt historik.
Oveanrace tror jag har ganska marginell betydelse på så gammal bil, men om något är det uppåt.

Jag tror att "Storfot" och "SBergdahl" är ganska huvudet på spiken.
I skicket som beskrivs, skulle jag också säga att realistisk förväntning är under 10,000kr.
Hur långt under, beror på övriga skicket.

Man måste komma ihåg att en enorm värdesänkare och minskare av köpekretsen är inblandad.
=Avställd med körförbud!
Dessutom avställd en längre tid. = ännu förre intresserade.
Den som kan lite och har erfarenhet, vet att det innebär trubbet med stillasstående bilar.
(En stor anledning till varför lågmilade äldre bilar, sällan är så bra köp som en okunnig tror.)

En vanlig V70 med sugmotor hade varit nästan osäljbar för pengar som TS beskriver sin bil.
En turbo finns alltid nån "modifierarnisse" som vill ha, oavsett skick nästan.
Men bra betalt? NOPE!
av JohVin
#1265972
Tack för tipsen! Har en kompis som också haft en Ocean Race som liksom min är ett måndagsexemplar. Problem med "nedsatt motorprestanda", div. andra fel som varit dyrbara etc. Siktar på 10 000 i befintligt skick.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]