Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1264775
Såg idag att kostnaden är 495 kr för personbil hos Bilprovningen. Visserligen finns det tider som är röda till priset 395 kr. Men i min kommun fanns det inte sådana priser. Har detta med inflationen och göra ? (just nu 2,2 %)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1264777
Det blev en rejäl slant dyrare över natten när det avreglerades (efter en kort period med erbjudanden från alla). Mycket snabbare prisökning än inflationen kan beskyllas för. Precis som förutspått innan avregleringen gjordes.

Men numera har bilprovningen närmast öppet till nio på kvällarna. Det minns jag inte att de hade förut. Jag betalar gärna lite extra för den bekvämligheten.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1264792
Röda priser är väl bara tider med extremt kort framförhållning?
Men som sagt, dessa verkar inte finnas på alla stationer...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1264813
volvoc70cab skrev: tis 14 aug 2018, 10:17 Såg idag att kostnaden är 495 kr för personbil hos Bilprovningen. Visserligen finns det tider som är röda till priset 395 kr. Men i min kommun fanns det inte sådana priser. Har detta med inflationen och göra ? (just nu 2,2 %)
Inflationen har inget att göra med prisökningarna. man väljer ju att ta med det som passar i beräkningen och tar bort det obekväma varorna i korgen, sen friserar man ytterligare en gång till innan man presenterar inflationen.

Tex. Om huspriserna har gått upp 300%, och man sänkt räntan så man betalar lika mycket på bolånet varje månad så säger man att vi har noll inflation trots att huspriserna gick upp 300%

Om priserna på bensin och diesel går upp, 20% så räknar man av 20% på priset för man anser att nya bilar är så mycket snålare så milkostnaden har ju inte gått upp.

Det är därför det ser ut att vara så låg inflation hela tiden och basbeloppet som styr så mycket i samhället inte behöver höjas.

Fint va ...
Användarvisningsbild
av ER
#1264836
fjohan82 skrev:Röda priser är väl bara tider med extremt kort framförhållning?
Men som sagt, dessa verkar inte finnas på alla stationer...
Inte nödvändigtvis, även mindre åtrovärda tider är billigare för att sprida ut belastningen. Fördelen med det är att dom, gånger jag besiktat på dessa tider så är det hela klart när jag egentligen skulle besiktat. Detrta oavsett om jag har släp med eller ej på den tiden. Att betala i förväg brukade sist ge lite rabatt också.
av Schmoyoho
#1264855
Man tycker ju att tider med mycket kort eller mycket lång varsel borde vara billigare, men så var inte fallet. Alla företag i mitt län lovade priser "från x kr" men i verkligheten fanns i princip inget billigare än ca 500 kr, varken nära mig eller långt borta, stora eller små städer. Kollade även grannlänet i en större stad jag ska till om ett tag, som referens, men det var ännu dyrare grundpriser där. Dekra hade pris för kring 390 kr om man betalade i förväg vilket kändes ok givet bra returpolicy vid avbokning, inte att pengarna blir låsta för ombokningar.

Får jag passa på att beklaga mig över alla testpiloter till besiktningsförrättare som ska trampa järnet fram och tillbaka om man har minsta mängd motor i bilen? Även i Amazonen ska det gasas och provköras. De bilar som passerat o-ofredat (lol) har varit de gånger jag besiktat trötta lik, typ 240s och 360s, eller 140 hk sugisar.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1264858
Inte för att jag har nåt krutpaket men jag har aldrig varit med om nån som gasat på omotiverat. Lär väl bli nästa gång bara för det ;-)
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1264875
En av de två killar på stationen jag besiktar kör drifting som hobby och tävling, jädrar vad han gasar vid besiktningen av min C70 T5:a (om det är han som får äran att utföra den)

Mike

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]