Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1264627
Har jobbat lite med ena dotterns bil nu på morronen, plockat bort drivremmen (flerspårsrem kallas det visst) till generator, servon och AC-kompressor. Den började slira så lamporna i instrumentet började lysa och det gick inte att styra. Det visade sig att remmen ha "glidit" på en av styrrullarna så den "skavt" hål i plastkåpan och "trögat" mot motorblocket, så när belastningen är som störst (efter start) så stannar remmen mot blocket och generatorn och servostyrningen slutar fungera. Det enda fel jag hittar är att kullagret i styrrullen i sträckaren glappar ytterst lite (det är där det slitit genom plastkåpan) och att själva sträckaren "satt fast" så den kunde inte "sträcka mer". När jag skulle trycka tillbaka sträckaren så satt den först fast, sedan "släppte" det och sträckte upp remmen . Är detta ett vanligt fel på dessa??? Någon som råkar ut för det???? Denna bil har rullat c:a 13000 mil och är av årsmodell 2005. Beställt en sats med rem och sträckaren (drygt 800 kr) hos www.mister-auto.se och det kommer förhoppningsvis i dagarna.
Jag skriver detta främst för denna konstruktion med en fjäderbelastad sträckare sitter på många motorer (alla???) idag så det kanske vore idé att "känna" på sträckaren någon gång då och då så man vet att det fungerar. Det är en ny sträckare med i satsen så det är kanske ett "känt" fel på denna motor. Det är en 2,7 l V6, och satt i både Tucon och Santa Fe från c:a denna årsmodell och frammåt
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1264628
Sträckaren byter man väl alltid när remmarna byts.

Min var funktionell men lagret kändes lite torrt och snurrade för lätt efter 16000 mil på bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1264631
Det är möjligt att det är så, men i detta fall är remmen fortfarande "som ny" och skulle inte behövt bytas på länge än. Förutom på sidan mot motorblocket då. På en av hennes förra bilar (Mitsubishi Galant) byttes remmen efter 250000 mil och såg fortfarande Ok ut. Den byttes för det börjat läcka olja från kamaxel tätningen och då bytte jag både kamrem och drivremmen för att jag hade dom bortmonterade. Där var ingen fjädersträckare, utan där sträckte man med generatorn "som vanligt" (då)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1264699
Felet var att vulkningen i remskivan/svängningsdämparen hade släppt. Där var bytt kamrem när hon köpte den för ett år sedan så det är väl samma som på B230 motorn (och säkert många fler) att man förstör den när man håller emot fel när man ska lossa bulten. Beställt på www.skruvat.se får se hur detta går, har lite dåliga erfarenheter där...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1266611
De kom en remskiva så småningom, dagen efter lovad leveranstid så bilen blev färdig i tisdags (21/8). Så det får man vara nöjd med, den kom från någon annanstans (ej lagervara). Det var inga problem att få ihop det, det tog ett tag innan jag kom hur men ska trycka ihop spännaren. Det sitter ett 4-kanthål i änden som passar en 3/8" spärrnyckel (eller ledhantag) sedan var det "busenkelt". Det hade slirat i remskivan ganska länge för hon tyckte servostyrningen alldrig varit så lätt (hon köpte bilen förra sommaren) så nu är alla nöjda, dom slipper åka alla (2 vuxna, 2 barn och 2 hundar) i en 2-sitsig Renault Kangoo

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]