- mån 13 aug 2018, 09:58
#1264627
Har jobbat lite med ena dotterns bil nu på morronen, plockat bort drivremmen (flerspårsrem kallas det visst) till generator, servon och AC-kompressor. Den började slira så lamporna i instrumentet började lysa och det gick inte att styra. Det visade sig att remmen ha "glidit" på en av styrrullarna så den "skavt" hål i plastkåpan och "trögat" mot motorblocket, så när belastningen är som störst (efter start) så stannar remmen mot blocket och generatorn och servostyrningen slutar fungera. Det enda fel jag hittar är att kullagret i styrrullen i sträckaren glappar ytterst lite (det är där det slitit genom plastkåpan) och att själva sträckaren "satt fast" så den kunde inte "sträcka mer". När jag skulle trycka tillbaka sträckaren så satt den först fast, sedan "släppte" det och sträckte upp remmen . Är detta ett vanligt fel på dessa??? Någon som råkar ut för det???? Denna bil har rullat c:a 13000 mil och är av årsmodell 2005. Beställt en sats med rem och sträckaren (drygt 800 kr) hos www.mister-auto.se och det kommer förhoppningsvis i dagarna.
Jag skriver detta främst för denna konstruktion med en fjäderbelastad sträckare sitter på många motorer (alla???) idag så det kanske vore idé att "känna" på sträckaren någon gång då och då så man vet att det fungerar. Det är en ny sträckare med i satsen så det är kanske ett "känt" fel på denna motor. Det är en 2,7 l V6, och satt i både Tucon och Santa Fe från c:a denna årsmodell och frammåt
Jag skriver detta främst för denna konstruktion med en fjäderbelastad sträckare sitter på många motorer (alla???) idag så det kanske vore idé att "känna" på sträckaren någon gång då och då så man vet att det fungerar. Det är en ny sträckare med i satsen så det är kanske ett "känt" fel på denna motor. Det är en 2,7 l V6, och satt i både Tucon och Santa Fe från c:a denna årsmodell och frammåt
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V