Sida 1 av 1

13 polig kontakt konstant ström?

Postat: sön 05 aug 2018, 10:25
av Jonas_latt
Gäller en v60. Läste att stift 10 i släpvagns uttaget skulle va ständig ström så fort bilen starta.

Stämmer det?
Och om det inte finns ström där. Måste man lämna in bilen om man vill ha det?

Re: 13 polig kontakt konstant ström?

Postat: sön 05 aug 2018, 11:14
av Rådlös
Njaeeeäää… Om du menar: Alltid direkt till batteriet, utan någon nyckel eller annat, så är det stift 9. Det är + 12 volt. Där kan man koppla in pluspolen från en batteriladdare om t.ex batteriet är tomt och man inte kan låsa upp någon dörr på grund av tomt batteri. Set finns en motsvarande jord också, stift 11, men samma jord har man ju i hela bilen (om det inte är plast just där man vill koppla jorden?)

Re: 13 polig kontakt konstant ström?

Postat: sön 05 aug 2018, 13:55
av Jonas_latt
Far vill ladda upp husvagnsbatteriet under tiden han kör bilen. Går inte detta?

Här står det stift 10
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt_(ISO)

Re: 13 polig kontakt konstant ström?

Postat: sön 05 aug 2018, 14:07
av MickeM
Med laddning av batteri måste man beakta arean på kabeln också.
Att bara koppla på ström på urladdat batteri blir måååånga ampere ibörjan.
Det pallar inte kablarna i bilen. Inte säkringen heller.

Det finns särskilda laddningskontroller för detta. (Husvagnsutrustning. Inte i bilen)

Re: 13 polig kontakt konstant ström?

Postat: sön 05 aug 2018, 15:11
av mikebike
MickeM skrev: sön 05 aug 2018, 14:07 Med laddning av batteri måste man beakta arean på kabeln också.
Att bara koppla på ström på urladdat batteri blir måååånga ampere ibörjan.
Det pallar inte kablarna i bilen. Inte säkringen heller.

Det finns särskilda laddningskontroller för detta. (Husvagnsutrustning. Inte i bilen)
Dessutom finns risken att husvagnens batteri vill hjälpa till att starta bilen om man inte har en "burk" mellan.

Re: 13 polig kontakt konstant ström?

Postat: mån 06 aug 2018, 08:14
av Jonas_latt
Jag är helt med hur ni tänker. Men varför finns funktionen i “original“ kontakten. Om man kollar Wikipedia

Re: 13 polig kontakt konstant ström?

Postat: mån 06 aug 2018, 11:38
av VolvoB20
Jonas_latt skrev: mån 06 aug 2018, 08:14 Jag är helt med hur ni tänker. Men varför finns funktionen i “original“ kontakten. Om man kollar Wikipedia
Finns ju mängder med saker i ett släp som man kanske vill ha konstant spänning till. Övervakningskamera, Belysning, Kylbox, Ventilation osv.

Re: 13 polig kontakt konstant ström?

Postat: mån 20 aug 2018, 15:56
av lennarte
Ska du ladda batteriet i husvagnen ska du inte ha ständig ström (stift 9), då kan det hända saker som skrivs ovan. Det är ström endast när motorn går som gäller (stift 10). Så kopplar vi det i våra båtar också, båda batterierna är bara kopplade ihop när motorn går. Annars kan ju startbatteriet också vara tomt när man ska hem från någon kobbe ute i skärgården om man legat någon dag med kylen på.
Grannen (en V 70) fick ingen laddning till sitt husvagnsbatteri. Han var hos Volvo flera gånger men dom sade bara att det är rätt kopplat. Han hade en övergång till 7-polig kontakt på vagnen och den "översatte" fel. Efter lite felsökning så löste jag problemet. Om han tände dim bakljuset så laddades batteriet. Han körde så i flera år tills han bytte husvagn.

Re: 13 polig kontakt konstant ström?

Postat: tis 21 aug 2018, 15:11
av VolvoB20
Oavsett vilka stift du använder, med konstant eller tändningsstyrd spänning behöver du en sådan här i mellan av 3 skäl.

1. Begränsa strömmen så inte säkringar flyger och kablar brinner vid urladdat batteri,
2. Kompensera för spänningsförlust så batteriet verkligen blir fulladdat.
3. Förhindra backströmmar

Att bara koppa ihop batterierna helt rått är bara att be om problem. Det går bra till den dag du har ett fulladdat startbatteri och en rejält urladdat förbrukarbatteri och vrider på starten

http://www.batteripoolen.se/Produkter/B ... 10921.html

Re: 13 polig kontakt konstant ström?

Postat: tis 21 aug 2018, 16:38
av lennarte
VolvoB20 skrev: tis 21 aug 2018, 15:11 Att bara koppa ihop batterierna helt rått är bara att be om problem. Det går bra till den dag du har ett fulladdat startbatteri och en rejält urladdat förbrukarbatteri och vrider på starten
NÄÄ, det ska man aldrig göra, just därför är stift 9 över tändningen. Sedan bör man (som Volvo B20 skriver) ha en annan (extra) säkerhet också. I båtar har man ett relä mellan, finns lite olika typer (kom inte in på länken) som i sin enklaste form är ett "vanligt" extraljus relä som är kopplat över laddningen så batterierna inte kopplas ihop förrän generatorn börjar ladda. Detta funkar utmärkt, man bör ha en säkring (typ 20-30A) mellan också som bryter om det blir för stora strömmar. Är det bara, 1,5 mm2 kabel bör man inte ha mer än 20A