Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1262722
Jag är intresserad av en bil som utannonserats på blocket av en bilfirma. Jag kollade upp den och såg att den står registrerad på en privatperson. Då kollade jag upp några fler av deras bilar och alla verkar vara registrerade på privatpersoner. Det är minst tre olika personer som verkar vara inblandade, så det handlar inte om en person med enskild firma. Vad ska man tänka om det?

Spontant så känns det ju som att det ringer en varningsklocka, men kruxet är att när man letar bil hos handlare som befattar sig med bilar under 50k så är det alltid något som verkar halvskumt, så urvalet blir rätt begränsat.
(Återstår privat då, men det har ju också sina nackdelar i form av brist på garantier och urval. Dessutom visar det sig ju ofta att säljaren ställt av den utannonserade bilen och jag tänker inte åka runt och provköra någon bil som inte får köras.)
#1262723
Det finns ju rätt många firmor som jobbar med förmedling och inte äger bilarna man har för försäljning.

Det fungerar ju som när du köper en lägenhet, villa eller sommarstuga. Det är ju ytterst få mäklare som köper in villan eller lägenheten för att sedan sälja den, utan de förmedlar bara affären.

Även KVD som är störst i Sverige förmedlar ju bara bilarna utan att äga dem.
#1262749
Kolla med firman om de skriver över på sig först. Jag köpte min Alfa av en förmedlingsfirma och de skrev över bilen på sig först så jag fick alla garantier som av att köpa av en firma
#1262761
Eller gör som på KVD där man tecknar en egen garantiförsäkring.

Nu var det ju bilar som tappat 90% av ny värdet och ligger under 50 tusen i pris och då är väl garanti inte i samma viktighet.
#1262773
VolvoB20 skrev:Eller gör som på KVD där man tecknar en egen garantiförsäkring.

Nu var det ju bilar som tappat 90% av ny värdet och ligger under 50 tusen i pris och då är väl garanti inte i samma viktighet.
KVD äger dock alla bilar de säljer när ägarbytet görs. Det går inte att göra ägarbytet mellan två tredjeparter utan de måste skriva bilen först på sig själva. Jag har köpt lite drygt 15 bilar av KVD, samma process varje gång. Däremot har inte alla varit skrivna på KVD när auktionen startat, det beror lite på hur avtalet ser ut med uppdragsgivaren. (Företag och finansbolag har olika processer tydligen)

När det gäller garantier så påverkas inte dessa egentligen av om bilen ägs av en privatpersoner eller ej. Det står tydligt i konsumentköplagen. Så länge köpet görs upp i bilförsäljarens lokaler och bilförsäljaren annonserat bilen så räknas det som att de ägt den. §1 Konsumentköplagen.

Sen ska man precis som skrivs ovan ha lite realistiska förväntningar på vad garanti och reklamationsrätt innebär på en bil för 50 tusen kronor. I den klassen kan man inte reklamera normala förslitningsdetaljer och där kan väldigt mycket räknas in. Man har rätt att förvänta sig normalt skick i förhållande till pris - varken mer eller mindre.
#1262810
Det är nog ingen vanlig förmedling i det här fallet, det är ju några få ägare det handlar om och alla bilar har bytt ägare nyligen.
Det blir nog hur som helst inget den här gången, jag upptäckte en del saker jag inte gillade med bilen när jag granskade bilderna lite närmare.

Garantier (eller kanske snarare säljarens lagstadgade ansvar, en garanti kan ju vara precis vad som helst och används ju ibland snarare för att försöka komma undan ansvar) är ju ändå rätt bra ibland även på bilar i den här prisklassen. Den förra bilen jag köpte visade sig rätt snart läcka olja när den pressades lite hårdare så det slutade med att firman som sålde den fick byta motorn.
#1263106
Det kan ju vara så att bilarna står skrivna på försäljarna. Så jäkla mycket garantier brukar de inte lämna. Däremot så gäller ju konrumentköpslagen. Lagen medger reklamationsrätt i 3 år. Fel som uppstår inom 6 månader ses som ursprungliga och sla därför åtgärdas på säljarens bekostnad. Det är säljaren som ska kunna bevisa att felet inte är ursprungligt, om denne anser det. Under den övriga reklamationstiden är det köparen som ska bevisa att felet är ursprungligt.
#1263473
Arnold skrev: fre 03 aug 2018, 23:40 Det kan ju vara så att bilarna står skrivna på försäljarna. Så jäkla mycket garantier brukar de inte lämna. Däremot så gäller ju konrumentköpslagen. Lagen medger reklamationsrätt i 3 år. Fel som uppstår inom 6 månader ses som ursprungliga och sla därför åtgärdas på säljarens bekostnad. Det är säljaren som ska kunna bevisa att felet inte är ursprungligt, om denne anser det. Under den övriga reklamationstiden är det köparen som ska bevisa att felet är ursprungligt.
Exakt, det är väl därför det i princip är omöjligt att driva en firma med dessa förutsättningar när det gäller äldre bilar med begränsat värde. Efter lite recond, service, lagerhållning och smålagningar blir det ju bara några tusenlappar i vinst på så här billiga bilar.

En reklamation eller större garantilagning utraderar ju hela vinsten/lönen för ett halvårs omsättning. Det är väl därför seriösa firmor tvingas dumpa bilar i denna prisklassen illa kvickt till småfirmor som trixar med garantin och kör konkurser lite nu och då som ett sätt att "re-setta" listan av möjliga reklamationer, och inte sälja till privatpersoner.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]