Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1264396
Oavsett om oljan är helsyntetisk, delsyntetisk eller mineraloljebaserad så är grunden råolja (petroleum) som sedan raffineras till en basolja – det är den som bär de smörjande egenskaperna i motoroljan. Olika klasser/
grupper av basoljor tas fram: Mineraloljeklasser, delsyntetiska (där man via värmebehandling, så kallad hydro cracked eller hydro treated tar bort oönskade föroreningar ur basoljan med högre basoljekvalitet som följd) och helsyntetiska basoljor (där man via kemisk behandling får motsvarande kvalitetsförbättring jämfört värmebehandlingsmetoden för delsyntetiska basoljor). Skillnaden mellan de olika klasserna/grupperna av basoljor är kvalitetsmässig beroende på hur basoljan förädlats (metod) och hur mycket (basoljeklass/-grupp)

HC olja är en Grupp 3 olja, dvs en mineralolja som har förbättrats

Schmoyoho skrev: lör 11 aug 2018, 19:00 Vad är skillnaden på en HC-olja och fullsyntetisk? Jag kanske är inne på ett annat spår men jag har börjat fundera på att sluta köpa den "dyra" Mobil1-syntetolja jag hittills kört på för 100 kr/l och välja typ biltema eller dylikt, någon billigare olja som uppfyller alla spec:ar. Min bil drar 0,5 L/1000 mil ungefär vilket tydligen är en "bra" förbrukning. Oljemagasinet säljer en Eurolub-olja som verkar intressant. Vet inte hur den skiljer sig mot den olja jag hittills använt, om den nu gör det? Eller vill någon annan rekommendera någon annan olja?

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=4332
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=653
#1264776
Läste för många år sedan att en VW buss som kördes i Sahara som motorn rasade efter 2000 mil fastän de använde den finaste oljan. Efter ytterligare 2000 mil var det tid igen med ett motorbyte. Då testade de att slå på vanlig icke syntetisk olja i motorn. Och vad hände ! Jo ,motorn höll många tusen mil.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]