Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1260266
Är på semester. Satte min 850 på tåget i Hamburg till gränsen till Schweiz och är på väg till Grekland där vi har hyrt ett hus i en vecka.
Brukar tanka 98 oktan. Bilen funkar med 95 oktan också men kan gå lite ryckigt. Men här i Serbien finns bara 87 och 91 oktan. Med 91 går bilen ryckigt i uppförsbackar. Finns det något som man kan köpa och hälla i tanken som hjälper? Vet någon om någon bra tillsats. Tapparna har massor av olika tillsatser på hyllan men vet inte vilken. Tack för tips.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1260268
Det är ju någon oktanhöjande du ska ha. Men normalt ska det funka med 91 oktan. Motorstyrningen lyssnar efter knackningar och sänker tändningen. Prova att lägg dig på en lägre växel i uppförsbackarna, segdragning är värst.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260273
frasse4 skrev: ons 18 jul 2018, 16:05 Det är ju någon oktanhöjande du ska ha. Men normalt ska det funka med 91 oktan. Motorstyrningen lyssnar efter knackningar och sänker tändningen. Prova att lägg dig på en lägre växel i uppförsbackarna, segdragning är värst.
Beror väl på hur original bilen är kanske. 95 ska ju räcka normalt. Instruktionsboken säger väl att ner till 87 funkar men med nedsatt prestanda.

Etanol är ju oktanhöjande, finns det på makarna då du kan blanda?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1260307
Finns det ingen E85 att tanka? Då kan du blandtanka för att få upp oktanen lite. Du bör kunna blanda iaf 20-30% E85 utan att det blir någon negativ inverkan på en vitblockare(speciellt nu när det inte är vinter), lite beroende på vilken motor du har. T5or brukar man oftast kunna köra på 100% E85 utan modifikation.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260313
Lucif3r skrev: ons 18 jul 2018, 19:06 Finns det ingen E85 att tanka? Då kan du blandtanka för att få upp oktanen lite. Du bör kunna blanda iaf 20-30% E85 utan att det blir någon negativ inverkan på en vitblockare(speciellt nu när det inte är vinter), lite beroende på vilken motor du har. T5or brukar man oftast kunna köra på 100% E85 utan modifikation.
Min 850 GLT gick rätt många tusen mil med E85 och spridare från en turbo utan att jag märkte att det gjorde nån skada. Fick byta tillbaka på vintern bara, blev så trög att starta.
av FreddanNo1
#1260833
Nej, hittills någon mack som säljer E85 har jag inte sett utanför Sverige och jag borde sett det eftersom jag alltid tankat högre oktan än 95 och får leta efter rätt pump varje gång. Tror att E85 finns mest i Sverige och är ett uddabränsle i Europa som man i så fall får leta efter en del.
Nu tankade jag 100 oktan och en tredjedel 95 oktan för att spara några kronor och motorn spinner nu som en katt. Provade tidigare med att köra på högre vartal och det blev bara sämre, blev bara ännu tydligare. Tack för tips om oktanhögare. Köpte en flaska som jag inte använt ännu, men kan vara bra att ha. Är nu i Grekland och rekommenderar ingen svensk att någonsin köra här. Kommer aldrig att köra bil här igen. Jättesvårt med skyltarna på grekiska så tur att det finns GPS. Grekerna jävlas dessutom med gärna med oss i vår svenskyltade äldre bil, tutar och kör om oavsett hur dålig sikt det är och bär sig åt. Men fördel med Athen och Grekland är att det går att parkera lätt och billigt. Men nu ställer vi bilen en vecka. Har hört om en färja avgår från nära Athen till Italien. Bättre alternativ ju.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1260837
FreddanNo1 skrev: sön 22 jul 2018, 05:29 Grekerna jävlas dessutom med gärna med oss i vår svenskyltade äldre bil, tutar och kör om oavsett hur dålig sikt det är och bär sig åt.
Ha, ha, har inget att göra med gammal bil eller svenska skyltar, så kör man alltid. Är det någon bil/förare som kör det minsta långsamt, eller inte kör på full attack hela tiden så är det tuta och livsfarlig omkörning som gäller oavsett nationalitet på bilen framför.
av Rådlös
#1260850
FreddanNo1: Jag ser att länken fungerar dåligt till stationer med E85 i Europa. Men gå in på www.etanol.nu och klicka vidare på Tankställen i en rullgardinsmeny. Då skall du få upp databasen. I den kan du läsa att det finns 4649 E85-stationer i Europa. 1956 av dom finns i Sverige. I Frankrike finns det1025. Ungern har gått om Tyskland som tidigare var trea. Där i Ungern har dom 459, medan Tyskland "bara har" 308. Resten är ju utspritt ned något hundratal i varje Europeiskt land. Men det var som jag skrev tidigare, dåligt i dom före detta Jugoslaviska länderna. Inte någon enligt databasen.

Och som ett tillägg för dom som undrar, varför E85? E85 har 104 oktan och det kostar i Sverige 10,40 kr litern. Oktanbooster, 0,5 liter kostar väl 100 - 150 kr ? Eller något sådant?
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]