S80_140HK skrev:
Jovisst, det är bra att tekniken går framåt vad gäller framställning av batterier m.m, men jag tänker mer bilen som helhet. Behöver med andra ord inte vara just Tesla jag tänker på. Hur ser produktionen och utsläppen ut om man tänker plåtdelar, bussningar, glas, textiler och annat som finns i en bil? Det är ju också nånting att räkna med när man tillverkar en ny bil. Samtidigt så måste man även tänka på transporter av dessa delar. Allt som nytillverkas innebär ju en belastning för miljön.
Lite olika siffror beroende på undersökning. Men ligger oftast runt 10 ton, räknat för en medelstor bil.
För elbil, om man räknar med att batteriets gjorts med ganska mkt smutsig el. (global elmix) får man lägga till 10-13ton till.
En mellanstor bensinbil släpper dock ut runt 160 ton till under sina första 16000mil. Man kör ikapp batteriets utsläpp på ca 1-2 år beroende på hur mycket man kör.
I takt med att industrin ställer om blir grundutsläppen för både elbil och vanlig bil lägre. Och också beroende på var de är tillverkade. Och redan nu kan man komma ner rejält på batteritillverkningen om den görs på grön el.
Northvolt hävdar att man bara kommer ligga på ett par hundra kg co2 per batteripack.
Kör man sen på ren el blir skillnaden rätt stor. Man minskar alltså allt eftersom även tillverkningsutsläppen, men i en undersökning från
VUB University (Brussels) and Transport & Environment (T&E) förra året räknade man så här:
w2w.png (47.16 KiB) Visad 717 gånger
Det är en seglivad myt att det skulle kunna vara bättre med fossildriven bil.
VolvoB20 skrev:Allt beror på vad du har för tankesätt .... Du kan tänka på 2 sätt.
Individuellt tänkande: Jag har solceller på taket av mitt hus som laddar min elbil. Nu kan jag köra hur mycket som helst utan att jag belastar miljön alls.
Globalt tänkande: Om jag inte kör med min elbil idag kommer dessa KWh istället att säljas till övriga Europa via gridden och de kommer dra ned på brunkols-elen precis så mycket.
Så kan du tänka men det är inte rätt. ;)
Det är inte så elnätet fungerar. Inte idag, och troligen inte imorgon heller.