Knatch skrev:Camel skrev: ↑fre 14 sep 2018, 10:08
joel80 skrev:En ny elbil där batterierna tillverkats med okej elmix kör man "igen" på 3-5000mil jämfört med en ny bil. En som tillverkats med smutsig elmix runt 15-16000 mil enligt några undersökningar. Jämför man med äldre bilar som drar mer blir det såklart mindre mil.
På denna jord finns det ingen tillräckligt bra global elmix . Lokalt kan man hitta mindre områden med hyfsad elmix. Men då måste man helt bortse från marginaleffekter, vilket man inte kan göra. I det stora hela är den globala elmixen till 2/3 producerad med fossila bränslen med högt CO2-utsläpp som följd. Den förbättras något år från år. Men det beror till största delen på att kol ersätts med naturgas, vilket ger en minskning av CO2-utsläppen. Förnyelsebar elproduktion ökar också. Men samtidigt ökar den totala elkonsumtionen med ca 2-3% per år. Eftersom elproduktionen är ca 25.000 TWh per år blir 2-3 % ökning stora absoluta tal. Ökningstakten av den globala elproduktionen ligger förnärvarande på nästan 5 ggr Sveriges totala elproduktion. Alltså tillkommer 5 st Sverige årligen i bara ökning. Ökningen av världens elkonsumtion spås fortsätta öka så långt man har prognoser. En batteribil på dagens globala elmix kan inte slå ens en konventionell ICE-bil som körs t.ex. på HVO. Jag anser inte att batteribilar ska vara den "enda" lösningen. Vi måste bejaka alla rimliga alternativ. Inte döda dem genom starka riktade incitament som i princip enbart gynnar batteribilar. Då blir det en återvändsgränd. Precis som tidigare ensidiga satsningar blivit.
Batteribilar är värdelösa uppe i norrland.
För det första finns det inga laddsrolpar vad jag har sett, och finns det så är dom väldigt få.. det är långa sträckor mellan städer och byar vilket vintertid ger batteribilägaren magsår då räckvidden försämras drastiskt pga kylan.
Staten fokuserar precis som du säger på en sak som inte passar hela folket. I norrland kör dom flesta både diesel och fyrhjulsdrivet, just för att det behövs här uppe för vägarna som staten har ansvar för är totalt värdelösa i jämförelse med vägarna i centrala och södra sverige.
Att då nonchalera folket här och indirekt kalla dom för miljöbovar och sönderbeskatta dom när dom själva brustit i underhållet av dessa vägar är totalt värdelöst sätt att regera på.
Precis som någon tidigare räknade ut så är det så mycket ”miljöskatter” som inte går till miljön utan någon helt annanstans. Vissa ställen i sverige har inte kollektivtrafik på det sätt som passar alla och det finns vissa skiftjobb som inte går ihop med busstabeller och liknande, då är bilen det enda färdmedlet. Samma skiftarbetare har redan svårigheter med att få ihop ekonomin och då kan inte slipsnissarna utgå ifrån att man ska ha råd att köpa en elbil när man knappt har råd med en äldre volvo för att kunna ta sig till och från jobbet. Resultatet blir bara fel...
Dom jag skrev tidigare så har inte staten en stor katalysator som renar luften ifrån utsläpp bara för att man betalar så jag förstår inte logiken
Jag håller med Camel om att elbil inte bör eller kan vara det enda alternativet. Men tror samtidigt att elmixen i världen nu snabbt håller på att förändras. Helt med ekonomisk drivkraft där sol och vind idag är billigare än alla andra energislag, och fortsätter att bli billigare för varje år.
Knatch, Elbilar funkar utmärkt på de flesta ställen i norr. Det är Norrlands inland ovanför Östersund som det ännu är lite snålt med just snabbladdare. Men man håller på. Just nu är det på gång att sättas snabbladdare i Åsele, Lyksele, Vindeln, Hemavan, Gunnarn och det är redan klart i Storuman. Kuststräckan är redan täckt.
Sen är det ju så att de flesta ställen även i Norrland har el draget till sig, och så gott som alla använder motorvärmare. Det går att ladda i sånna uttag också. Står man parkerad en dag eller en natt får man bra många mil ifrån ett sånt uttag också.
Bilarna som släpps nu med 30-40 mils räckvidd påverkas inte lika hårt av kylan även om de såklart drar mer. Och en elbil har inga problem att "starta" i sträng kyla.
Det är många som redan idag lever med elbil där uppåt så att det funkar är klart, däremot kanske de modeller som idag finns till försäljning inte passar alla, där får vi hoppas att det går snabbare för biltillverkarna att få t fler modeller kommande åren.
Och för de det inte alls passar så bör det kunna gå att få till bra lösningar med t.ex HVO. Där borde man kanske kolla på hur man kan premiera de som kör på HVO mer än idag. Fast efterfrågan på HVO är redan hög och tillgången till mer HVO som tillverkas på ett hållbart sätt är inte oändlig precis.
En stadsbo lägger för övrigt troligen större del av sin inkomst på boende än vad en norrlänning lägger på bränsle till bilen. Olika saker är olika dyra beroende på var man bor, men nästan alla levnadskostnader är dyrare i storstäder. En av anledningarna att jag flyttade därifrån!