Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1269303
mikethebik skrev:Mellan 1 september 2017 till 31 augusti 2018 har vi (jag och hustrun) tankat våra bilar för totalt 25 123 kr. Av dessa pengar har 15 325 kronor gått rakt in i statskassan. 5024 kr av dessa 15 325 är moms som alltså betalats även på skatt :devil: :devil: :devil:

Drygt 60% har alltså gått till skatt av mina redan skattade pengar!
Sedan har jag kört arbetsbilen drygt 2000 mil som min arbetsgivare betalar skatt på, vilket ger ytterligare pengar till Magdalena för att slösas bort på ovidkommande saker som ej går Sverige till fördel :mad:

Utöver detta betalar vi förstås vägtrafikskatt samt skatt på trafikförsäkringen :mad:

De av er som tycker detta är OK kan frivilligt betala ännu mer så att vi övriga överbeskattade innevånare slipper sponsra Mp med ännu mera pengar för att officiellt rädda världen! (fast alla med skalle inser att det bara är ett argument för att ytterligare mjölka Svensson på pengar)

Mike
De flesta av oss måste arbeta ihop pengarna som vi köper bränsle för. Då ser kalkylen ut så här (inkomstskatten varierar dock beroende på inkomstläge och var man bor):

Lönekostnad 47 167 kr
Arbetsgivaravgifter -11 277 kr
Bruttolön 35 890 kr
Inkomstskatt (antaget 30%) -10 767 kr
Nettolön 25 123 kr

Bränsleköp på macken 25 123 kr
Bränslemoms -5 024 kr
Bränsleskatt+avgifter -10 301 kr
Bränsle varukostnad 9 798 kr

Summa skatter+avgifter 37 369 kr
Total beskattning 79,2%


Precis som du påpekar betalar vi dessutom andra fordonsrelaterade skatter och avgifter i stor omfattning. Bilismen är starkt överbeskattad. Som B20 påpekar går nästan ingenting av bilismens skatter till miljö och klimatåtgärder. Men i många fall anges klimat och miljö som skäl för skatteuttaget. Det går inte ihop.
Användarvisningsbild
av Camel
#1269305
joel80 skrev:En ny elbil där batterierna tillverkats med okej elmix kör man "igen" på 3-5000mil jämfört med en ny bil. En som tillverkats med smutsig elmix runt 15-16000 mil enligt några undersökningar. Jämför man med äldre bilar som drar mer blir det såklart mindre mil.
På denna jord finns det ingen tillräckligt bra global elmix . Lokalt kan man hitta mindre områden med hyfsad elmix. Men då måste man helt bortse från marginaleffekter, vilket man inte kan göra. I det stora hela är den globala elmixen till 2/3 producerad med fossila bränslen med högt CO2-utsläpp som följd. Den förbättras något år från år. Men det beror till största delen på att kol ersätts med naturgas, vilket ger en minskning av CO2-utsläppen. Förnyelsebar elproduktion ökar också. Men samtidigt ökar den totala elkonsumtionen med ca 2-3% per år. Eftersom elproduktionen är ca 25.000 TWh per år blir 2-3 % ökning stora absoluta tal. Ökningstakten av den globala elproduktionen ligger förnärvarande på nästan 5 ggr Sveriges totala elproduktion. Alltså tillkommer 5 st Sverige årligen i bara ökning. Ökningen av världens elkonsumtion spås fortsätta öka så långt man har prognoser. En batteribil på dagens globala elmix kan inte slå ens en konventionell ICE-bil som körs t.ex. på HVO. Jag anser inte att batteribilar ska vara den "enda" lösningen. Vi måste bejaka alla rimliga alternativ. Inte döda dem genom starka riktade incitament som i princip enbart gynnar batteribilar. Då blir det en återvändsgränd. Precis som tidigare ensidiga satsningar blivit.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1269311
Isabella Lövin (Miljöpartiet) gick idag ut med att MP vill jobba för grön skatteväxling. Det låter underbart.

Idag går under 1% av Energi avgifter/skatter på 100 miljarder tillbaka till grön förnyelsebar energiproduktion.

Grön skatteväxling innebär ju att 100% av de 100 miljarderna istället ska användas till att stödja grön/förnyelsebar energiproduktion då....

Eller är det bara ett annat ord för sjukt stora massiva skattehöjingnar där inte ett skit går till miljön????
av Knatch
#1269313
Camel skrev: fre 14 sep 2018, 10:08
joel80 skrev:En ny elbil där batterierna tillverkats med okej elmix kör man "igen" på 3-5000mil jämfört med en ny bil. En som tillverkats med smutsig elmix runt 15-16000 mil enligt några undersökningar. Jämför man med äldre bilar som drar mer blir det såklart mindre mil.
På denna jord finns det ingen tillräckligt bra global elmix . Lokalt kan man hitta mindre områden med hyfsad elmix. Men då måste man helt bortse från marginaleffekter, vilket man inte kan göra. I det stora hela är den globala elmixen till 2/3 producerad med fossila bränslen med högt CO2-utsläpp som följd. Den förbättras något år från år. Men det beror till största delen på att kol ersätts med naturgas, vilket ger en minskning av CO2-utsläppen. Förnyelsebar elproduktion ökar också. Men samtidigt ökar den totala elkonsumtionen med ca 2-3% per år. Eftersom elproduktionen är ca 25.000 TWh per år blir 2-3 % ökning stora absoluta tal. Ökningstakten av den globala elproduktionen ligger förnärvarande på nästan 5 ggr Sveriges totala elproduktion. Alltså tillkommer 5 st Sverige årligen i bara ökning. Ökningen av världens elkonsumtion spås fortsätta öka så långt man har prognoser. En batteribil på dagens globala elmix kan inte slå ens en konventionell ICE-bil som körs t.ex. på HVO. Jag anser inte att batteribilar ska vara den "enda" lösningen. Vi måste bejaka alla rimliga alternativ. Inte döda dem genom starka riktade incitament som i princip enbart gynnar batteribilar. Då blir det en återvändsgränd. Precis som tidigare ensidiga satsningar blivit.
Batteribilar är värdelösa uppe i norrland.
För det första finns det inga laddsrolpar vad jag har sett, och finns det så är dom väldigt få.. det är långa sträckor mellan städer och byar vilket vintertid ger batteribilägaren magsår då räckvidden försämras drastiskt pga kylan.
Staten fokuserar precis som du säger på en sak som inte passar hela folket. I norrland kör dom flesta både diesel och fyrhjulsdrivet, just för att det behövs här uppe för vägarna som staten har ansvar för är totalt värdelösa i jämförelse med vägarna i centrala och södra sverige.
Att då nonchalera folket här och indirekt kalla dom för miljöbovar och sönderbeskatta dom när dom själva brustit i underhållet av dessa vägar är totalt värdelöst sätt att regera på.

Precis som någon tidigare räknade ut så är det så mycket ”miljöskatter” som inte går till miljön utan någon helt annanstans. Vissa ställen i sverige har inte kollektivtrafik på det sätt som passar alla och det finns vissa skiftjobb som inte går ihop med busstabeller och liknande, då är bilen det enda färdmedlet. Samma skiftarbetare har redan svårigheter med att få ihop ekonomin och då kan inte slipsnissarna utgå ifrån att man ska ha råd att köpa en elbil när man knappt har råd med en äldre volvo för att kunna ta sig till och från jobbet. Resultatet blir bara fel...
Dom jag skrev tidigare så har inte staten en stor katalysator som renar luften ifrån utsläpp bara för att man betalar så jag förstår inte logiken
Användarvisningsbild
av lennarte
#1269321
Camel skrev:Men det beror till största delen på att kol ersätts med naturgas, vilket ger en minskning av CO2-utsläppen.
Naturgas är väl fossil??? Den tas ju från i marken bundna platser precis som olja och kol. Biogas däremot är fossilfri, den görs av avfall precis som HVO och etanol
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1269333
lennarte skrev: fre 14 sep 2018, 12:25
Camel skrev:Men det beror till största delen på att kol ersätts med naturgas, vilket ger en minskning av CO2-utsläppen.
Naturgas är väl fossil??? Den tas ju från i marken bundna platser precis som olja och kol. Biogas däremot är fossilfri, den görs av avfall precis som HVO och etanol
Verkningsgrad !

Naturgasen kan du köra i en gasturbin som driver en generator direkt, det ger högre verkningsgrad än att elda kol, som kokar vatten som ger ånga som driver en turbin som driver en generator. Speciell i alla varma delar av världen som inte har användning av spillvärme för att värma husen.

Därför har CO2 minskat när man går från kol till fossil naturgas.
Användarvisningsbild
av Camel
#1269337
Det är precis som B20 skriver. Dock är inte naturgas räddningen för klimatet eller försvarbart som energikälla för elproduktion för att ladda batteribilar. CO2-utsläppen är katastrofalt för höga för det, även om det relativt elenergi från kolkraftverk är något bättre. Förespråkare för batteribilar brukar ofta hävda att andelen kolbaserad elenergi minskar samt att elenergin blir bättre och bättre ur CO2-synpunkt. Det stämmer i relativa termer. Men förbättringen är skrämmande låg och går skrämmande sakta.
Användarvisningsbild
av joel80
#1269339
Knatch skrev:
Camel skrev: fre 14 sep 2018, 10:08
joel80 skrev:En ny elbil där batterierna tillverkats med okej elmix kör man "igen" på 3-5000mil jämfört med en ny bil. En som tillverkats med smutsig elmix runt 15-16000 mil enligt några undersökningar. Jämför man med äldre bilar som drar mer blir det såklart mindre mil.
På denna jord finns det ingen tillräckligt bra global elmix . Lokalt kan man hitta mindre områden med hyfsad elmix. Men då måste man helt bortse från marginaleffekter, vilket man inte kan göra. I det stora hela är den globala elmixen till 2/3 producerad med fossila bränslen med högt CO2-utsläpp som följd. Den förbättras något år från år. Men det beror till största delen på att kol ersätts med naturgas, vilket ger en minskning av CO2-utsläppen. Förnyelsebar elproduktion ökar också. Men samtidigt ökar den totala elkonsumtionen med ca 2-3% per år. Eftersom elproduktionen är ca 25.000 TWh per år blir 2-3 % ökning stora absoluta tal. Ökningstakten av den globala elproduktionen ligger förnärvarande på nästan 5 ggr Sveriges totala elproduktion. Alltså tillkommer 5 st Sverige årligen i bara ökning. Ökningen av världens elkonsumtion spås fortsätta öka så långt man har prognoser. En batteribil på dagens globala elmix kan inte slå ens en konventionell ICE-bil som körs t.ex. på HVO. Jag anser inte att batteribilar ska vara den "enda" lösningen. Vi måste bejaka alla rimliga alternativ. Inte döda dem genom starka riktade incitament som i princip enbart gynnar batteribilar. Då blir det en återvändsgränd. Precis som tidigare ensidiga satsningar blivit.
Batteribilar är värdelösa uppe i norrland.
För det första finns det inga laddsrolpar vad jag har sett, och finns det så är dom väldigt få.. det är långa sträckor mellan städer och byar vilket vintertid ger batteribilägaren magsår då räckvidden försämras drastiskt pga kylan.
Staten fokuserar precis som du säger på en sak som inte passar hela folket. I norrland kör dom flesta både diesel och fyrhjulsdrivet, just för att det behövs här uppe för vägarna som staten har ansvar för är totalt värdelösa i jämförelse med vägarna i centrala och södra sverige.
Att då nonchalera folket här och indirekt kalla dom för miljöbovar och sönderbeskatta dom när dom själva brustit i underhållet av dessa vägar är totalt värdelöst sätt att regera på.

Precis som någon tidigare räknade ut så är det så mycket ”miljöskatter” som inte går till miljön utan någon helt annanstans. Vissa ställen i sverige har inte kollektivtrafik på det sätt som passar alla och det finns vissa skiftjobb som inte går ihop med busstabeller och liknande, då är bilen det enda färdmedlet. Samma skiftarbetare har redan svårigheter med att få ihop ekonomin och då kan inte slipsnissarna utgå ifrån att man ska ha råd att köpa en elbil när man knappt har råd med en äldre volvo för att kunna ta sig till och från jobbet. Resultatet blir bara fel...
Dom jag skrev tidigare så har inte staten en stor katalysator som renar luften ifrån utsläpp bara för att man betalar så jag förstår inte logiken
Jag håller med Camel om att elbil inte bör eller kan vara det enda alternativet. Men tror samtidigt att elmixen i världen nu snabbt håller på att förändras. Helt med ekonomisk drivkraft där sol och vind idag är billigare än alla andra energislag, och fortsätter att bli billigare för varje år.

Knatch, Elbilar funkar utmärkt på de flesta ställen i norr. Det är Norrlands inland ovanför Östersund som det ännu är lite snålt med just snabbladdare. Men man håller på. Just nu är det på gång att sättas snabbladdare i Åsele, Lyksele, Vindeln, Hemavan, Gunnarn och det är redan klart i Storuman. Kuststräckan är redan täckt.
Sen är det ju så att de flesta ställen även i Norrland har el draget till sig, och så gott som alla använder motorvärmare. Det går att ladda i sånna uttag också. Står man parkerad en dag eller en natt får man bra många mil ifrån ett sånt uttag också.

Bilarna som släpps nu med 30-40 mils räckvidd påverkas inte lika hårt av kylan även om de såklart drar mer. Och en elbil har inga problem att "starta" i sträng kyla.
Det är många som redan idag lever med elbil där uppåt så att det funkar är klart, däremot kanske de modeller som idag finns till försäljning inte passar alla, där får vi hoppas att det går snabbare för biltillverkarna att få t fler modeller kommande åren.
Och för de det inte alls passar så bör det kunna gå att få till bra lösningar med t.ex HVO. Där borde man kanske kolla på hur man kan premiera de som kör på HVO mer än idag. Fast efterfrågan på HVO är redan hög och tillgången till mer HVO som tillverkas på ett hållbart sätt är inte oändlig precis.

En stadsbo lägger för övrigt troligen större del av sin inkomst på boende än vad en norrlänning lägger på bränsle till bilen. Olika saker är olika dyra beroende på var man bor, men nästan alla levnadskostnader är dyrare i storstäder. En av anledningarna att jag flyttade därifrån!
Användarvisningsbild
av Camel
#1269344
joel80 skrev:Jag håller med Camel om att elbil inte bör eller kan vara det enda alternativet. Men tror samtidigt att elmixen i världen nu snabbt håller på att förändras.
De allra flesta bedömare är överens om två saker:
1. Världen elenergiproduktion spås ge lägre CO2-utsläpp per producerad kWh i framtiden.
2. Världens elenergiförbrukning spås öka så mycket, att trots att den blir bättre ur CO2-synpunkt per kWh, så spås de absoluta utsläppen bli större än i dag pga att mycket mer elenergi kommer att behövas. År 2050 spås världen behöva ca 38.000 TWh elenergi mot 25.000 TWh idag.

Dagligen får man höra att vi måste sänka världens CO2-utsläpp. När det gäller elenergiproduktionen så spås utsläppen totalt sett att öka i absoluta tal. Hur går det ihop med satsning på batteribilar ur klimatsynpunkt?
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 37

2 vilda gissningar. Du har en DIM (instrumenthuset[…]

Byta nummerskyltsbelysning

Hur byter man nummerskyltsbelysningen, jag hittar […]

Skillnad mellan m40 och m4

Så på m4 går de långsammar[…]

Köpa ny V70

Satsa på en AWD så får du gamla […]