Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1261931
Funk skrev:
MartinS skrev:Något som ökat explosionsartat är kostnaderna för alla dagens måsten, som inte fanns förr. T.ex. Mobiltelefonabonnemang, mobiltelefoner, mobila bredband, netflix, spotify, fiber/internet, tv-kanaler etc. etc.
Det har lite att göra med bensinpriset men är en stor del i mångas vardagsekonomi.

Vad de gäller bränslet... Kör så mycket ni bara kan , det kommer aldrig bli billigare än idag!

/Martin
I mångt och mycket håller jag med, men frågan är om inte telefoni har blivit billigare på de flesta sätt i och med intåget av de nya teknikerna. Och då menar jag givetvis i något sånär jämförbara termer..

/Thomas
Telefoni är ju ochså billigare än någonsin .

Idag skaffar du ett abonnemang för några hundralappar och sedan ringer du och smsar obegränsat.

När jag hade första mobilen fick jag räkningar på uppemot tusenlappen vissa månader. Har för mig det kostade 5sek i minuten
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1261936
Derank skrev: lör 28 jul 2018, 11:33
Funk skrev:
MartinS skrev:Något som ökat explosionsartat är kostnaderna för alla dagens måsten, som inte fanns förr. T.ex. Mobiltelefonabonnemang, mobiltelefoner, mobila bredband, netflix, spotify, fiber/internet, tv-kanaler etc. etc.
Det har lite att göra med bensinpriset men är en stor del i mångas vardagsekonomi.

Vad de gäller bränslet... Kör så mycket ni bara kan , det kommer aldrig bli billigare än idag!

/Martin
I mångt och mycket håller jag med, men frågan är om inte telefoni har blivit billigare på de flesta sätt i och med intåget av de nya teknikerna. Och då menar jag givetvis i något sånär jämförbara termer..

/Thomas
Telefoni är ju ochså billigare än någonsin .

Idag skaffar du ett abonnemang för några hundralappar och sedan ringer du och smsar obegränsat.

När jag hade första mobilen fick jag räkningar på uppemot tusenlappen vissa månader. Har för mig det kostade 5sek i minuten
SMS för en krona styck var ju också normalt. Om alla meddelanden på Facebook, WhatsApp och liknande som väl mer eller mindre ersatt skulle gå på sms istället skulle det bli rejält dyrt.
Användarvisningsbild
av EjS
#1262384
Det är väl lite konstigt att diskutera ett pris där 80% är skatt. Råoljan har ju varit hur låg som helst sedan 2014. Har ökat lite nyligen - men mest pga. politik i opec og stök i Iran.

Bunkrade präcis det finaste oktan 87 på Bonneville Salt Flats i min Ford E450 Superduty - och den är jätteekonomisk jämnfört med vad som finns här iövrigt. Bensin är billigare än när vi var här sist för ett par år sedan.
IMG_7446.JPG
IMG_7446.JPG (266.76 KiB) Visad 805 gånger
IMG_7254.JPG
IMG_7254.JPG (219.63 KiB) Visad 805 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1262529
Ja hur man ska värdera miljö och utsläpp är svårt.. Vem ska betala i slutändan?

Ungefär som för rökare.. Där en stor andel senare i livet behöver hjälp med dyr läkarvård... Cancer, kol... osv.

Det börjar ju bli allt tydligare att kostnaden för att bränna fossilt kan bli sanslöst stort för samhället. Troligen har skatten varit allt för låg.
Lägger vi till vårdkostnader för de som blir dåliga i stadsmiljö och diverse oljeolyckor som sker lite då o då i världen för att det ska transporteras olja kors och tvärs undrar man lite om bensinen och dieseln kanske är lite väl subventionerad av de som inte kör på sånt.

Användarvisningsbild
av MartinS
#1262948
joel80 skrev: tis 31 jul 2018, 19:17 Ja hur man ska värdera miljö och utsläpp är svårt.. Vem ska betala i slutändan?

Ungefär som för rökare.. Där en stor andel senare i livet behöver hjälp med dyr läkarvård... Cancer, kol... osv.

Det börjar ju bli allt tydligare att kostnaden för att bränna fossilt kan bli sanslöst stort för samhället. Troligen har skatten varit allt för låg.
Lägger vi till vårdkostnader för de som blir dåliga i stadsmiljö och diverse oljeolyckor som sker lite då o då i världen för att det ska transporteras olja kors och tvärs undrar man lite om bensinen och dieseln kanske är lite väl subventionerad av de som inte kör på sånt.
Nu är det ju som väl är inte så samhället fungerar, att allt skall bära sina egna kostnader. Isåfall borde man lägga mycket straffskatt på allt som kan orsaka olyckor och personskador. Det kanske inte är helt realistiskt? 25000kr för ett par fotbollsskor hade väl kanske varit rimligt, eller?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1262962
Om man tror att olja o kol bara ställer till problem och kostnader så kan man ju göra ett litet experiment. Man skulle ju kunna prova att stänga av all olja och kol i morgon kl 08.00 bara som test.

Att folk inte kan åka på charter är väl inget större problem. Att jordbruk, matproduktion och transporter gör att alla butiker gapar tomma och alla kommer svälta är ju lite jobbigt. Även en stor del av Europas el kommer ju från gas, diesel och kol och skulle braka ihop, så i princip stannar kontor, fabriker, skolor och sjukhus.

Alla förpackningar, kläder, färg, elektronik, fordon inkl elbilar innehåller ju mängder av plast o syntetmaterial från olja och de skulle vi behöva klara oss utan. När kommer det första biodynamisk odlade organiska batteriet, elsystemet eller bilinredningen tex.

Man kan ju inte bara väga in nackdelar och glömma hur mycket det också förbättrar och förenklar vår vardag
Användarvisningsbild
av joel80
#1263029
Man kan inte stänga av allt skadligt direkt såklart, men med ett smart skatteväxlingssystem och utsläppsavgifter kan man snabba på övergången till bättre alternativ.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1263164
joel80 skrev: fre 03 aug 2018, 16:26 Man kan inte stänga av allt skadligt direkt såklart, men med ett smart skatteväxlingssystem och utsläppsavgifter kan man snabba på övergången till bättre alternativ.
Ja, ungefär som man gjorde när man ville att alla skulle åka etanol och sedan diesel för att få en bättre miljö.... Säga vad man vill, men nog fick man med sig Svensson på tåget. Nu är det elbilarnas tur, visst är det fascinerande.. Undrar vad man skall ha för bränsle om 5-10 år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1263174
joel80 skrev: fre 03 aug 2018, 16:26 Man kan inte stänga av allt skadligt direkt såklart, men med ett smart skatteväxlingssystem och utsläppsavgifter kan man snabba på övergången till bättre alternativ.
Skatteväxling ger jag absolut inget för. I pluttelandet Sverige har vi dragit in 100 miljarder kronor per år i direkta och indirekta skatter på energi, samtidigt har man stött förnyelsebara energikällor med 0.02 % av skatten man tagit in. Vilket skämt.

Sen har man mage att säga att man måste höja skatten ännu mer för att stödja förnyelsebar energi, vilket skitsnack. Använd 1% , eller 10% eller varför inte 50% eller 100% av energiskatten man tar in idag för att stödja förnyelsebar och inte 0.02%
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 41
Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]